arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

دیدار تخت‌روانچی با معاون وزرای خارجه آلمان و ایتالیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«مجید تخت روانچی»، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با «وینچنزو آمندولا» معاون وزیر امور خارجه ایتالیا و "مارکوس ادرر" معاون وزیر خارجه آلمان که در تهران به سر می برد، دیدار و در مورد همکاری های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو و رایزنی کرد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، معاون اروپا - آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن اشاره به روابط دوستانه قدیمی و مستحکم بین دو کشور، ایتالیا را از شرکای مهم اقتصادی و تجاری ایران برشمرد و با اشاره به رشد ۵۰ درصدی مبادلات تجاری میان دو کشور، چشم انداز روابط را موفقیت آمیز و در جهت منافع دو کشور خواند.
 
تخت روانچی همچنین با اشاره به بحران های موجود در منطقه خاورمیانه و مردود دانستن اقدامات نظامی یکجانبه، آمادگی کشورمان را به منظور تبادل نظر و همکاری با ایتالیا برای حل مشکلات منطقه به اطلاع طرف ایتالیایی رساند. ایشان حضور ایتالیا در نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران را نمادی از روابط دوستانه میان دو کشور دانست.
 
«آمندولا» نیز در این دیدار با اشاره به اراده دولت متبوعش مبنی بر تقویت و تعمیق روابط با کشورمان، از علاقمندی شرکت های ایتالیایی برای همکاری اقتصادی با شرکت های ایرانی سخن گفت و افزود: ایتالیا از توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ حمایت کرده و تلاش خود را برای اجرای کامل آن بکار خواهد بست. وی همچنین اظهار داشت: بحرانهای منطقه ای راه حل نظامی نداشته و ایتالیا از ظرفیت خود به عنوان عضو شورای امنیت و رئیس گروه ۷ در جهت دست یافتن به راه حل سیاسی برای حل مسائل منطقه ای استفاده خواهد کرد.
 
همچنین در ادامه «وینچنزو آمندولا»، معاون وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا در جریان سفر به تهران، با «بهرام قاسمی» رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای و سخنگوی وزارت امور خارجه دیدار و در خصوص روابط دوجانبه فرهنگی بین دو کشور و برخی موضوعات منطقه ای تبادل نظر کرد.
 
 «آمندولا» در این دیدار با اشاره به سوابق تمدنی کهن ایران و ایتالیا و حضور ایتالیا در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ایران در شهرهای رم و میلان مراکز فرهنگی دارد و متقابلا ما هم منتظر دایر کردن موسسه فرهنگی خود در تهران با حمایت شما هستیم. معتقدیم از طریق همکاری‌های فرهنگی می توان بر مشکلات فایق آمد.
 
معاون وزیر خارجه ایتالیا همچنین با تاکید بر حمایت این کشور از برجام و ابراز امیدواری برای اجرای پروژه های توافق شده بین دو کشور در سفر جناب آقای روحانی به رم، افزود: پیش‌نویس یادداشت تفاهم مربوط به خطوط اعتباری برای فاینانس پروژه‌های توافق شده بین دو کشور را ارایه داده ایم و منتظر پاسخ طرف ایرانی هستیم تا به امضاء برسد.»
 
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت ارتباطات فرهنگی بین دو کشور، همکاری های فرهنگی بین ایران و ایتالیا را ضامن تقویت مناسبات بین تهران و رم در حوزه های سیاسی و اقتصادی دانست و اظهار داشت که با فرهنگی کردن جهان می توان بسیاری از مشکلات موجود را حل کرد.
 
طرفین همچنین در این دیدار با توجه به عضویت ایتالیا در شورای امنیت بعنوان عضو غیردائم، در خصوص مهمترین مسائل و موضوعات منطقه ای از جمله بحران سوریه گفتگو و تبادل نظر کردند.
 
"مارکوس ادرر" معاون وزیر خارجه آلمان نیز در دیدار روز شنبه خود با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران ضمن ارائه پیام تسلیت گابریل وزیر خارجه آلمان خطاب به دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان به خاطر حادثه معدن آزاد شهر، آمادگی آلمان برای ارائه هرگونه کمک فنی به ایران در این زمینه را اعلام کرد.
 
"ادرر" با اشاره به اینکه از زمان سفر دو سال قبل وزیر وقت اقتصاد و انرژی آلمان به ایران مجموعه گسترده ای از همکاری های اقتصاد و پروژه های مختلف بین دو کشور شروع شده گفت: ما مایل هستیم که روابط اقتصادی خود را با ایران تقویت نمائیم. وی گفت: آلمان به توافق برجام متعهد خواهد ماند و تمام تلاش خود را برای پیشبرد مفاد آن به کار خواهد بست. وی همچنین آمادگی آلمان برای همکاری در زمینه ها از جمله در حوزه مالی و بانکی را اعلام داشت.
 
 تخت روانچی نیز در این ملاقات با اشاره به سابقه طولانی روابط خوب ایران و آلمان گفت: ما خواهان توسعه همه جانبه روابط خود با آلمان هستیم و انتظار داریم پروژه های اقتصادی که میان طرفین مورد توافق گرفته با جدیت بیشتری از سوی طرفهای آلمانی پیگیری و مشکلات بانکی احتمالی سریعا برطرف گردد.
 
در این دیدار بر ضرورت استمرار رایزنی مقامات سیاسی و پارلمانی دو کشور تاکید گردید.
 
همچنین طرفین تحولات منطقه ای، بویژه مسائل مربوط به سوریه و یمن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. ادرر با مردود دانستن اقدامات نظامی جهت حل بحران های منطقه، تنها راه حل مسائل منطقه را سیاسی و از طریق گفتگوهای دیپلماتیک دانست. وی در این راستا معاون وزیر خارجه آلمان سیاست کشورش در حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مبارزه با تروریسم و بی ثباتی در این کشورها را مورد تاکید قرار داد.
 
 تخت روانچی نیز با تشریح سیاست های جمهوری اسلامی ایران در حل بحران های منطقه، بویژه آخرین تلاش های صورت گرفته در اجلاس آستانه تاکید کرد که ایران ثبات و برقراری صلح و امنیت در منطقه با محوریت مبارزه با تروریسم را در اولویت سیاست منطقه ای خود قرار داده است.
 

نظرات بینندگان