arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰

احتمال تعلیق بزرگترین قرارداد گازی چین در ایران

تاخیرهای شرکت CNPCI چین برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی و سیاست جدید وزارت نفت مبنی بر توسعه ظرفیت پیمانکاران داخلی، احتمال تعلیق قرارداد پنج میلیارد دلاری این شرکت خارجی را قوت بخشیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تاخیرهای شرکت CNPCI چین برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی و سیاست جدید وزارت نفت مبنی بر توسعه ظرفیت پیمانکاران داخلی، احتمال تعلیق قرارداد پنج میلیارد دلاری این شرکت خارجی را قوت بخشیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت بیش از 2 سال از امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری CNPCI چین برای توسعه فاز 11پارس جنوبی عملیات اجرایی این مگا پروژه گازی هنوز در فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز نشده است.
در حال حاضر متوسط پیشرفت عملیات اجرایی هشت فاز جدید میدان پارس جنوبی با مشارکت پیمانکاران داخلی به مرز 20 درصد رسیده اما شرکت چینی تاکنون حتی عملیات تسطیح و آماده سازی زمین پالایشگاه و تجهیز کارگاه فاز 11 این میدان مشترک گازی با قطر را آغاز نکرده است.
 
پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد که سال گذشته با اولتیماتوم‌های داده شده به CNPCI این شرکت چینی حدود 18 میلیون دلار در این پروژه پنج میلیارد دلاری هزینه کرده است.
 
سال گذشته برخی از مطالعات مهندسی فاز 11 این میدان مشترک با قطر آغاز شده است و پیش بینی می شود تا شهریور ماه امسال و پس از تاخیرهای چنذدین ماهه مطالعات مهندسی این پروژه به طور کامل به پایان برسد.
 
از سوی دیگر، پس از مذاکرات متعدد شرکت ملی نفت ایران و CNPCI چین، این شرکت آسیایی باید در سالجاری دفتر پشتیبانی خود را در عسلویه تاسیس می کرد که تاکنون هیچ گونه اقدامی برای تاسیس این دفتر انجام نشده است.
 
مکاتبات و مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با شرکت CNPCI چین نشان می دهد که امسال کمتر از 400 میلیون دلار توسط این شرکت بین المللی در فاز 11 پارس جنوبی سرمایه گذاری شود، این در حالی است که در فازهای ایرانی این میدان مشترک گازی امسال بالغ بر 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام خواهد شد.
 
در حال حاضر پیشرفت مطالعات پایه و برخی از فعالیتهای مطالعاتی CNPCI چین در فاز 11 پارس جنوبی حدود 9 درصد رسیده که مطابق با برنامه زمان بندی این شرکت آسیایی با حدود 10 درصد با تاخیر مواجه بوده است که با گذشت زمان به مدت این تاخیر افزوده می شود.
 
یکی از ویژگی های فاز 11 پارس جنوبی ساخت و راه اندازی تاسیسات فراساحلی این پروژه در نقطه مرزی خلیج فارس است و از این رو شتاب در طرح توسعه این فاز مشترک گازی نسبت به سایر فازهای در دست اجرا ضروری به نظر می رسد.
 
به گزارش مهر، مطابق با قرارداد دو سال گذشته شرکت ملی نفت ایران و سی.ان.پی.سی، شرکت چینی باید با سرمایه گذاری حدود پنج میلیارد دلاری در مدت 52 ماه فاز 11 پارس جنوبی را به منظور تولید روزانه 100 میلیون متر مکعب توسعه می داد.
 
حتی بر اساس یکی از بندهای این قرارداد، مسئولان شرکت ملی نفت ایران با سی.ان.پی.سی چین به توافق رسیده بودند که در صورت اظهار تمایل شرکتهای توتال فرانسه و پتروناس مالزی، این 2 شرکت نیز بتوانند سهمی از توسعه این فاز پارس جنوبی را در آینده در اختیار داشته باشند.
 
هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه 2 میلیارد مترمکعب گاز و 70 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می شود.
 
در طرح جامع این فاز پارس جنوبی طراحی، ساخت و راه اندازی دوسکوی‌ تولید شامل‌ حفاری‌ 20 حلقه‌ چاه، دو خط‌ لوله‌ 32 اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز ترش‌ به‌ ساحل، دو خط‌ لوله‌ 4.5 اینچی انتقال‌ محلول‌ منو اتیلن‌ گلایکول‌ به تأسیسات دریایی، خطوط‌ فیبر نوری‌ به‌ منظور ارتباط‌ تأسیسات‌ دریایی‌ و خشکی‌ و همچنین‌ با سایر فازهای‌ پارس‌ جنوبی و خط انتقال میعانات گازی و گوی شناور به منظور بارگیری و صادران میعانات تولیدی پیش بینی شده است.
 
واحد سیلابه گیر و جداکننده‌ میعانات‌ گازی‌ و آب، واحد ذخیره‌سازی‌ میعانات‌ گازی‌ و تجهیزات ارسال آن در ساحل واحد، واحد احیای‌ منواتیلن‌ گلایکول‌، تأسیسات ساحلی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی هستند که در فاصله‌ حدود 135‌ کیلومتری‌ از دریا و در بندر تمبک‌ باید ساخته شوند.
 
مطابق با مطالعات انجام شده در سطح شرکت ملی نفت ایران عدم النفع عدم توسعه هر فاز استاندارد پارس جنوبی با احتساب هر بشکه میعانات گازی یکصد دلار و هر یکهزار متر مکعب گاز خشک 10 دلار در نظر گرفته شود، ماهانه 450 میلیون دلار و سالانه بیش از 4.8 میلیارد دلار برآورد می شود.
 
احتمال تعلیق قرارداد بزرگترین قرارداد گازی چین در ایران
 
به گزارش مهر، در زمان مدیریت سیدمسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت نامه ای برای شرکت CNPCI چین ارسال شده بود که خواستار تسریع در طرح توسعه فاز 11 این میدان مشترک گازی شده بود.
 
با توجه به عدم اجرای تعهدات قراردادی چین نسبت به اجرای این قرارداد گازی حتی مذاکراتی با چند پیمانکار داخلی انجام شده بود که با کنار گذاشتن چین، ادامه توسعه این پروژه گازی توسط پیمانکاران داخلی و با سرمایه گذاری های حاصل از انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی و منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران انجام شود.
 
با تغییر و تحولات به وقوع پیوسته در سطح مدیریت کلان وزارت نفت و حضور رستم قاسمی به عنوان وزیر جیدی نفت هم به نظر می رسد فشار بر روی شرکت چینی به منظور جبران تاخیر در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی افزایش یابد.
 
رستم قاسمی پیشتر با تاکید بر اینکه در دوران مدیریت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به خوبی خلا خروج شرکتهای شل و توتال فرانسه را در پارس جنوبی پر کرده، اعلام کرده بود: یکی از سیاست های کاری وی در وزارت نفت افزایش و توسعه ظرفیت پیمانکاران و سازندگان داخلی است.
 
وزیر جدید نفت در آخرین اظهار نظر خود با بیان اینکه اعتقادی کاملی به پیمانکران داخلی دارد، تاکید کرده بود: برای توسعه ظرفیتهای داخلی باید اکثر پروژه در صورت وجود توان داخلی به پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شود.
 
بر این اساس این احتمال وجود دارد که در صورت ادامه تاخیرهای چین در فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی، سرنوشت شرکتهای توتال فرانسه، شل انگلیس و پتروناس مالزی برای این شرکت آسیایی هم در بزرگترین میدان گازی جهان تکرار شود.

نظرات بینندگان