arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰

تغيير در رهبري اخوان المسلمين مصر

هشت ماه پس از آغاز اعتراضات مردم در ميدان التحرير قاهره و تنها چند روز پس از محاكمه حسني مبارك، نشانه هايي از افزايش دامنه فعاليت هاي گروه «اخوان المسلمين» مشاهده مي شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق: هشت ماه پس از آغاز اعتراضات مردم در ميدان التحرير قاهره و تنها چند روز پس از محاكمه حسني مبارك، نشانه هايي از افزايش دامنه فعاليت هاي گروه «اخوان المسلمين» مشاهده مي شود.

 هرچند به اعتقاد بسياري از ناظران، اخوان المسلمين نقش چنداني در سرنگوني مبارك نداشته اما پس از شش دهه سركوب اين گروه توسط حاكمان نظامي و سال ها فعاليت مخفيانه، سقوط مبارك فضا را براي فعاليت پرسابقه ترين و منسجم ترين تشكل سياسي مصر مهيا كرده است. در همين راستا اخوان المسلمين به تازگي اعلام كرده كه براي انتخاب سه رهبري كه پيش از انتخابات پارلماني استعفا داده اند، تشكيل جلسه داده است.

 اين گروه چند ماه پيش اعلام كرده بود، تشكيلات سياسي جديدي به نام حزب آزادي و عدالت تشكيل داده كه براي تصاحب نيمي از كرسي ها در انتخابات آينده پارلمان مصر تلاش خواهند كرد. اخوان المسلمين در راي گيري روز شنبه افراد ديگري را به جاي محمد مورسي، رهبر سازمان و دو معاون او برگزيد.

اخوان المسلمين اعلام كرده كه براي تاكيد بر جدايي بين دو گروه تصميم گرفته است تا اعضاي حزب آزادي و عدالت، هيچ سمتي در اخوان المسلمين نداشته باشند. بيانيه همچنين اين راي گيري را تمرين دموكراسي توصيف كرد.

    تحركات اخير اخوان المسلمين نشان داده كه آنها براي حضور در انتخابات پارلمان آماده مي شوند، اما به موازات آنها، نيروهاي بنيادگرا نيز وارد اين كارزار شده اند.

نيروهاي «سلفي» كه به تازگي حزب تشكيل داده اند، در اجتماعي در ميدان التحرير اعلام كردند كه طرفدار حكومتي از نوع صدر اسلام هستند. با اينكه از ميزان قدرت و نفوذ اسلام گرايان ارزيابي دقيقي در دست نيست، اما به گمان برخي از ناظران در جامعه مصر تا ۳۰درصد مردم از آنها پشتيباني مي كنند.

    به اعتقاد كارشناسان، گروه اخوان المسلمين از دو مزيت برخوردار است، يكي آنكه به دليل سابقه درازمدت در فعاليت سياسي، با نرم ها و موازين تشكيلاتي به خوبي آشنا هستند و مي توانند هواداران خود را به خوبي بسيج كنند و ديگر آنكه در اعماق جامعه، به ويژه در ميان لايه هاي محروم و كم درآمد حضوري ملموس دارند. آنها بارها اعلام كرده اند كه مايل نيستند در كنار بنيادگرايان قرار گيرند و خود را با نيروهاي ليبرال و آزاديخواه در يك صف مي بينند اما شواهد نشان مي دهد كه رويكرد اين گروه در جهت ديگري قرار دارد.

    براي نمونه در روزهاي اخير مناطق ساحلي مصر كه يكي از مراكز مهم صنعت جهانگردي مصر به شمار مي رود، شاهد ديوارنويسي هايي از طرف نيروهاي حامي اخوان المسلمين بوده است كه به نحوه پوشش جهانگردان در اين مناطق اعتراض كرده اند.
   
نظرات بینندگان