arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۰

توطئه 9 مرد آشنا برای گروگانگیری پسر 5 ساله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
9 گروگانگیر که کودک 5 ساله مرد آشنایی را ربوده بودند پیش از گرفتن 150 میلیون تومان پشت میلههای زندان افتادند.

روز یکم مردادماه سال جاری پدر كودك 5سالهاي با مراجعه به کلانتری 111 هفتچنار آنان را در جریان ربوده شدن پسرش گذاشت و گفت: پسرم روز گذشته به قصد رفتن به خانه مادربزرگش از خانه خارج شده بود که ربوده شد.

وی به مأموران گفت: پس از آنکه متوجه دیرکردن پسرمان شدیم، به همراه مادرش به جستوجوی او پرداختیم و برای همین به خانه مادرم، دوستان و بستگانی که در همان منطقه زندگی میکردند و فکر میکردیم که شاید وی در خانه آنها باشد، رفتیم اما کسی از او اطلاعی نداشت؛ شب زمانیکه به خانه بازگشتیم، هنگام باز کردن در خانه متوجه پاکت نامهای شدیم؛ وقتی در پاکت را باز و نامه داخل آنرا خواندیم متوجه شدیم که پسرمان ربوده شده است؛ در نامه نوشته شده بود که در ازای آزادی پسرمان باید 150 میلیون تومان پرداخت کنیم تا پسرمان آزاد شود. ب

ا توجه به حساسیت سرنوشت پسربچه با دستور دادیار سلیمانی از شعبه دوم دادسرای ناحیه 27 تهران، تیمی از اداره 11 پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند.

با مراجعه پدر کودک ربوده شده به اداره مبارزه با آدمربایی، وی به کارآگاهان گفت: «از حدود 15 سال پیش به صورت قانونی از افغانستان وارد ایران شده و از همان زمان نیز در یک کارخانه بازیافت مواد مشغول به کار شدهام».

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به تماس آدمربایان با او گفت: «آدمربایان در تماسی که با من داشتند درخواست 150 میلیون تومان پول نقد کرده و نحوه تحویل آن را نیز به این شکل مطرح کردهاند که من باید این پول را از طریق بستگانم در کشور افغانستان به آنها تحویل دهم تا آنها نیز پس از اطلاع و اطمینان از تحویل پول، پسرم را در داخل ایران آزاد کنند».

کارآگاهان که با توجه به نحوه پرداخت پول اطمینان داشتند که آدمربایان به احتمال بسیار زیادی از اتباع کشور افغانستان هستند به تحقیقات از محل زندگی خانواده کودک ربوده شده و همچنین محل کار پدر پسربچه پرداختند؛ در این تحقیقات کارآگاهان موفق به شناسایی دختربچهای 8 ساله شدند که پسر ربوده شده را در حال سوار شدن به یک موتوسیکلت دیده بود؛ با شناسایی این دختربچه و با استفاده از مشاهدات وی، کارآگاهان موفق به چهرهنگاری تصویر یکی از سرنشینان موتوسیکلت شدند و با بهدست آمدن این تصویر پدر گروگان پس از مشاهده تصویر عنوان داشت که متعلق به یکی از کارگران افاغنه کارخانه بازیافت مواد است که او در آنجا مشغول به کار است: با شناسایی این مرد 45 ساله به نام «محمود» کارآگاهان در کارخانه و در تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که محمود همزمان با تعدادی از کارگران افاغنه به بهانههای مختلف مرخصی گرفتهاند و از آن زمان تاکنون نیز هیچگونه اطلاعاتی از آنها در دست نیست.

با شناسایی محمود و 5 همدست وی کارآگاهان با توجه به اطلاعات بهدست آمده از پاتوقهای آنان در مناطق جنوب و جنوبغرب تهران، همه این مناطق را تحت مراقبتهای پلیسی خود قرار دادند و سرانجام هر 6 مرد را در روز 4 مردادماه در منطقه یافتآباد دستگیر کردند.

 با دستگیری این 6 مرد آنها به گروگانگیری 150 میلیونی اعتراف کردند. در اعترافات متهمان مشخص شد که آنان از چند سال پیش به صورت غیرقانونی وارد ایران شده و در طول این مدت مشاغل مختلفی را امتحان کردهاند تا در نهایت در کارخانه بازیافت مواد، به عنوان کارگر، مشغول به کار شدهاند.

 در این تحقیقات مشخص شد با گذشت مدتی از اشتغال آدمربایان در کارخانه بازیافت، آنها از وضع مناسب مالی پدر کودک ربوده شده اطلاع پیدا میکنند بهگونهای که پدر گروگان در طول مدتی که متهمان در کارخانه مشغول به کار بودند اقدام به خرید یک خانه و همچنین 2 خودروی پژو سواری و وانت کرده و به تعدادی از کارگران افغان همکار خود نیز کمکهای مالی داشته است؛ با توجه به تصویری که متهمان از وضعیت مالی همکارشان برای خودشان تصور کرده بودند، همه آنها توافق کرده بودند تا با همدستی و مشارکت یکدیگر اقدام به آدمربایی کودک 5 ساله این مرد کنند تا از این طریق، 150 میلیون تومان به جیب بزنند؛ پس از یک ماه کنترل خانواده گروگان و تهیه مخفیگاهی برای نگهداری پسربچه ربوده شده، در داخل اتاقی کوچک در یک گاراژ، محمود به همراه یکی از همدستان خود با یک موتوسیکلت به خانه گروگان در خیابان تیموری رفته و اقدام به ربودن پسر 5 ساله میکند و همان شب نیز آدمربایان نامهای تهدیدآمیز را به همراه درخواست 150 میلیون تومان پول، در داخل خانه شاکی میاندازند.

کارآگاهان در ادامه رسیدگی به این پرونده و پس از شناسایی دقیق مخفیگاه محل نگهداری کودک ربوده شده در جنوب تهران، در روز 5 مردادماه با آزادسازی کودک ربوده شده، 3 تن دیگر از همدستان خود را که وظیفه نگهداری از کودک را بر عهده داشتند، دستگیر و به اداره یازدهم منتقل کردند.

سرهنگ کارآگاه آريا حاجیزاده، معاون مبارزه با جرائم جنايي پليس آگاهی تهران بزرگ در ادامه اعلام این خبر گفت: «در حال حاضر تحقیقات تکمیلی درباره شناسایی نقش هر کدام از متهمان در این پرونده آدمربایی در دستور کار اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته و متهمان جهت انجام تحقیقات در اختیار اداره یازدهم مبارزه با آدمربایی قرار دارند».
نظرات بینندگان