arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۰

دلیل نصف بودن ارث و دیه زن نسبت به مرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قسمتی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در سلسله جلسات کارگاه تبلیغ قرآن محور در جمع طلاب غیرایرانی در مشهد

 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی درباره دلیل نصف بودن ارث یا دیه زن نسبت به مرد گفت:

 "زنان خرج ندارند و هزینه زندگی برعهده مرد است؛ بنابراین در واقع زن در کنار پس انداز مالش، از دارایی مرد استفاده می کند و همچنین مرد چون نان آور خانواده است، دیه او بیشتر می باشد و در واقع با کشته شدن مرد، تمام مبلغ دیه به زن به عنوان همسر او، می رسد ولی برعکسِ این اتفاق، نصف مبلغ کامل دیه زن به مرد به عنوان همسر زن، داده می شود.

قرآن کریم این کتابت و نوشتن را "أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَةِ وَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَرْتابُوا" (در نزد خدا به عدالت نزدیکتر و براى اداى شهادت استوارتر و براى جلوگیرى از شک و تردید بهتر مى‏باشد) می داند و در ادامه آیه می گوید؛ به هیچ عنوان کسی حق ندارد کاتب و شاهد را تهدید و یا به آنان ضرر برساند.

بزرگترین آیات قرآن، آیات حقوقی هستند. این آیه نشان می دهد که در مسائل حقوقی همه مسؤول اند. از این مسأله، معلوم می شود که حق الناس ریز و درشت و کوچک و بزرگ ندارد و خیلی مهم است.

این آیه می فهماند که قانون گذاری باید با ساختمان فکری و بدنی انسان هماهنگ باشد و به جهت این که احکام الهی با فطرت همراه است، در این آیه دستور می دهد که شاهد اقتصادی را دو مرد معرفی کنیم و در صورت نبودن آنان، 4 زن را به عنوان شاهد انتخاب نماییم."

نظرات بینندگان