arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۰

قاچاق روزانه 5 ميليون ليتر سوخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بيان اينکه شبکه هاي قاچاق تنها 45 روز بعد از هدفمندي يارانه ها فراورده هاي نفتي خود را با شرايط جديد تطبيق دادند دو نرخي شدن قيمت فراورده هاي نفتي را از دلايل اصلي قاچاق دانست و گفت: روزانه 5 ميليون ليتر سوخت قاچاق مي شود.

مهدي ابويي در گفتگو با مهر درباره وضعيت قاچاق سوخت در کشور گفت: ستاد بررسي هايي را در مورد تأثير هدفمندي يارانه ها بر قاچاقفراورده هاي نفتي از دي ماه سال 89 تا پايان سه ماهه اول امسال (مدت زمان 6 ماه) داشته است.

به گفته وي، بعد از هدفمند شدن يارانه ها و اعلام قيمتهاي جديد فراورده هاي نفتي تقريباً به مدت 45 روز بازار مبادلات غيرقانوني فراورده هاي نفتي با رکود مواجه شد که اين روند بر حجم قاچاق تأثير گذاشت. اما بعد از اين مدتعوامل قاچاق خود را با قيمتهاي جديد تنظيمکردند، يعني عوامل قاچاق در درون مرزوپشت مرز با توجه به نرخهاي جديد اعلامي فراورده هاي نفتي، نرخهاي قاچاق جديدي را براي فراورده هاي نفتي تنظيم کردند و دوباره قاچاق فراورده هاي نفتي طبق روالي کهپيش از آن داشت، آغاز شد؛ يعني تنها 45 روزدر قاچاق فراورده هاي نفتي رکود را شاهد بوديم.

ابويي در پاسخ به اين سؤال که آيا با تغيير قيمتهاي فراورده هاي نفتي با اجراي هدفمندي يارانه ها، قيمتهاي جديد باز هم براي قاچاقچيان مي صرفد؟ گفت: بله، زيرا با توجه به اختلاف قيمت فراورده هاي نفتي در داخل و پشت مرزها به ويژه در نفت گاز قاچاق اين فراورده ها براي قاچاقچيان مي صرفد.

وي با اشاره به اينکه در ترکيه قيمت نفت گاز بالاي 2 هزار تومان، در افغانستان و پاکستان حدود 1500 تومان تا 1600 تومان، در حوزه هاي سواحل جنوب يعني در سواحل درياي عمان و خليج فارس 800 تا 900 تومان است، افزود: يعني اختلاف قيمت در داخل و بيرون مرزها خود را به اين صورت نشان مي دهد.
نظرات بینندگان