arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۴۴۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۰

ديسک هاي نوري ماندگار در راه بازار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهسا رحمانيان: هنوز بايد به ديسک هاي «سي دي» و «دي وي دي» اميدوار بود.

به گزارش "انتخاب"؛ اگر شما نيز با شرکت اپل هم رأي هستيد که فرمت هاي «سي دي» و «دي وي دي» را بايد مرده فرض کرد هنگام آن رسيده که از خود بپرسيد: پس چرا با وجود گزارش هاي گوناگون درباره کاهش توليد و فروش «سي دي»، يک شرکت در پي نوآوري در اين عرصه است؟! اگر هم هنوز باور داريد که ديسک هاي نوري مانند «سي دي» و «دي وي دي» همچنان بهترين وسايل براي ذخيره اطلاعات به شمار مي آيند پس احتمالاً« M Disk » نظر را شما را جلب مي کند و به آن علاقمند مي شويد!

گويا شرکتهاي Millenniata و LG دست به دست هم داده اند تا يک ديسک «سنگ مانند» را به نام« M Disk » با استفاده از مواد اوليه طبيعي توليد کنند. برخلاف «سي دي»هاي معمولي که بر پايه يک «لايه براق» توليد شده و عمل مي کنند، ذخيره اطلاعات بر روي « M Disk » در واقع به صورت حکاکي روي يک ماده «سنگ مانند» انجام مي شود. براي درک بهتر فناوري به کار گرفته شده در اين ديسک عجيب کافي است صفحات موسيقي قديمي را در نظر بگيريد که ضبط موسيقي روي آنها با حکاکي خطوط صوتي روي صفحات گرامافون صورت مي گرفت.

علامت هاي حک شده روي « M Disk » دايمي است بنابراين مي توان چنين فرض کرد که اين ديسک ها براي هميشه ماندگار خواهند بود و فرو بردن آنها در آب جوش يا نيتروژن مايع به ديسک صدمه و آسيبي وارد نمي کند.

گويا براي خواندن ديسک هاي « M Disk » هيچ وسيله ويژه اي نياز نيست و پخش کننده هاي کنوني «دي وي دي» توانايي خواندن اطلاعات ذخيره شده روي آنها را دارند.

ظرفيت اين ديسک جديد همانند «دي وي دي»هاي کنوني 4/7 گيگابايت بوده اما سرعت نوشتن اطلاعات روي آن در حال حاضر به 4x محدود است. توليدکنندگان مي کوشند اين سرعت را به 8x افزايش دهند.

با آنکه براي خواندن اطلاعات ذخيره شده روي اين ديسک ها مي توان از درايوهاي معمولي «دي وي دي» استفاده کرد اما براي ذخيره اطلاعات روي آنها به دستگاه ويژه اي نياز است.

اگر همچنان به ديسک هاي نوري وفادار مانده ايد مي توانيد از ابتداي پاييز آينده « M Disk » را به قيمت کمتر از سه دلار خريداري کنيد.
نظرات بینندگان