arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰

کله پاچه ممنوع

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محبوبه یوسفی: بدن انسان برای حفظ سلامت خود همواره مقداری چربی به عنوان ذخیره انرژی در نقاط مختلف ذخیره می کند و اگر این چربی ها به مدت طولانی در بدن باقی بمانند، می توانند به شکل فشرده درآیند و احتمال مورد استفاده قرار گرفتن آنها در بدن کمتر می شود.

بنابراین روزه داری حتی در کسانی که لاغرند یا وزن طبیعی دارند، به بدن فرصت می دهد تا چربی های قدیمی را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه داری، به جای آنها چربی تازه جایگزین شود.
همچنین در این ماه، برای افرادی که چربی بیش از حدی در بدن خود ذخیره کرده اند، فرصت مغتنمی فراهم می شود تا مقداری از آنها را برای تولید انرژی به مصرف برسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.


بهتر است در وعده سحر، غذاهایی سبک و در حد امکان کم چرب- همچون نان، پنیر، طالبی و ...- خورد، ولی باید یادآوری کرد که خوردن غذاهای حاضری برای کودکان خوب نیست و نمی توانند انرژی روزانه و موردنیاز آنها را تأمین کند. پس بهتر است در وعده سحر آنها، غذاهای کم چربی همچون برنج و خورش نیز جای گیرد.
غذاهای پرچرب در طول روز باعث تشنگی افراد می شود. به همین سبب خوردن کله پاچه و غذاهای سرخ شده اصولاً توصیه نمی شود و لازم است به جای این نوع غذاها، در وعده سحر از سبزیجات و ماست استفاده کرد تا زمان گرسنگی به تعویق بیفتد.
چگونه افطار کنیم؟
آش و سوپ رقیق و حلیمی که در آنها از مقدار کمی سرخ کردنی استفاده شده باشد، بهترین غذا برای افطار است.
بهتر است روزه داران پس از صرف آب جوش و خرما، خوردن شیرگرم و مقداری نان به همراه پنیر و سبزی را فراموش نکنند.
از آنجا که در ایام تابستان، اذان مغرب دیرتر گفته می شود (طول شب ها کوتاه است)، بهتر است روزه داران عزیز بلافاصله پس از صرف افطاری سبک، به صرف شام (حاوی برنج، خورش، سالاد و ماست) اقدام کنند (یعنی افطار و شام خود را یکجا بخورند) و تا هنگام خواب 2 لیوان چای کمرنگ و یک لیوان شیر بنوشند و نیز کمی بیسکویت، خرما و میوه نوش جان کنند.

 
روزه داری در کودکان
در ایام روزه داری باید به تغذیه کودکان 9 تا 12 ساله و نوجوانان بین 13 تا 18 ساله توجه خاصی کرد، زیرا دریافت ناکافی موادغذایی ممکن است به رشد و نمو آنها لطمات جبران ناپذیری وارد کند. نوجوانانی که دچار وقفه در رشد شوند، گاهی با کوتاه ماندن قد، لاغری یا چاقی بیمار گونه مواجه می شوند، ولی متأسفانه اختلالاتی که بر اثر توقف رشد در ساختمان دستگاه های بدنی آنها اتفاق می افتد بعدها به ضعف و دردهای بدنی به ویژه سردردهای مزمن، بیماری های زنان، سقط و زایمان زودرس، مرده زایی، خونریزی های غیرطبیعی و... منجر می شود.
بنابراین دختران 9 تا 12 ساله و همچنین نوجوانانی که در معرض کمترین خطر سوء تغذیه قراردارند و به تمام بیماران و حتی افراد به ظاهر سالمی که روزه داری به بروز علایم شدید بدنی از جمله ضعف فراوان در آنها منجر می شود، بهتر است با مشورت متخصص تغذیه و دیگر متخصصان، اقدام به روزه داری کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
0
5
این همه غذایی که گفتی در توان جیب لاغر ما نیست همان نون و پنیر کافیه و شیر هم که چند ماهه باهاش خداحافظی کردیم
نظرات بینندگان