arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۷۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰

تعیین جنسیت جنین در هفته‌های هفتم تا دهم بارداری میسر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا موفق به ابداع روش جدیدی برای تعیین جنسیت جنین از هفته هفتم تا دهم بارداری شدند.

 تعیین جنسیت جنین قبل از تولد به روش های مختلف تهاجمی وغیرتهاجمی قابل انجام است. روش‌های تهاجمی تشخیص جنسیت جنین قبل از تولد مانند آمینوسنتز، نمونه برداری از پرزهای جفتی و نمونه‌برداری از خون جنین، عوارضی از جمله سقط جنین، عفونت و ... را برای مادر و جنین به همراه دارد.

روش‌های غیرتهاجمی تعیین جنسیت مانند استفاده از امواج اولترا سوند در سه ماه دوم حاملگی انجام می‌گیرد که این زمان تشخیص در زنانی که جنین آن‌ها در معرض خطر بیماری‌های وابسته به X (جنس) قرار دارند، نسبتاً دیر است.

براساس گزارش‌های حاصل از این تحقیق که تعیین جنسیت غیرتهاجمی جنین را از طریق DNA جنینی آزاد در پلاسمای مادری و با استفاده از روش های آزمایشگاهی Nested PCR و Real Time PCR امکان پذیر می‌کند، سه تا شش درصد از کل DNA آزاد موجود در پلاسمای زنان باردار مربوط به جنین بوده که رها‌سازی آن به درون پلاسمای مادری در اوایل دوران حاملگی به سرعت رخ می‌دهد و از هفته ششم بارداری قابل تشخیص است. لذا DNA جنینی آزاد در پلاسمای مادر می تواند به عنوان یک منبع ژنتیکی در تعیین جنسیت جنین در کوتاه‌ترین زمان و بدون احتمال هرگونه خطر برای جنین و مادر به شمار رود.

به گزارش ایسنا، براساس نتایج مطالعه ای که بر روی80 نمونه خون از زنان بارداری که در هفته هفتم تا دهم بارداری انجام شد، حساسیت در تعیین جنسیت با روش Real Time PCR حدود 99 درصد و در روش Nested PCR حدود 2/95 درصد برآورد شد و با توجه به این ضریب اطمینان، مرکز فوق تخصصی ابن سینا در حال ارائه این سرویس به متقاضیان است.

تعیین جنسیت جنین از طریق DNA آزاد در پلاسمای خون مادری به عنوان یک روش قابل قبول برای اجتناب از تست‌های تهاجمی تعیین جنسیت مانند آمنیوسنتز و CVS در بارداری با خطر بالای بیماری های مغلوب وابسته به جنس به شمار می رود.

مهم ترین کاربرد تعیین غیرتهاجمی جنسیت جنین، استفاده از آن به عنوان یک پیش تست است که با توجه به نتیجه حاصل از آن می توان نیاز جنین‌هایی را که درمعرض ابتلا به بیماری‌های مغلوب وابسته به جنس هستند به انجام آزمایش‌های تهاجمی مشخص کرد.

گفتنی‌است، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که جنین‌هایی که با پیش تست، جنسیت آن‌ها دختر تعیین شده است نیازی به انجام روش های تهاجمی ندارند، اما اگر جنین پسر باشد معمولآً روش تهاجمی CVS بین هفته دهم و یازدهم انجام می شود؛ بنابراین تعیین جنسیت جنین به عنوان یک پیش تست قبل از هفته یازدهم باید انجام شود. همچنین این تست پس از اطمینان از تک قلویی جنین با استفاده از سونوگرافی پس از هفته هفتم حاملگی قابل انجام است.

نظرات بینندگان