arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰

بار ديگر هراس بازار بورس نيويورک را فراگرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گزارش ها حاکی است پس از يک روز بهبود نسبی در بازار بورس نيويورک، بار ديگر شاخص های سهام در بازار بورس با کاهش روبرو شده و ترس از سقوط بيشتر بازار، بازگشته است.

به گزارش رويترز، روز چهارشنبه و در پايان ساعت کاری بازار بورس، چهار درصد کاهش در شاخص بازار بورس گزارش شد. کارشناسان می گويند بازار در حال حاضر به سمت اهداف کوتاه مدت حرکت می کند و به همين دليل تناوب زيادی نشان می دهد.

در پايان ساعت کاری بورس در روز چهارشنبه، شاخص داوجونز چهار و نيم درصد کاهش داشت، «اس اند پی» هم همين مقدار کاهش را گزارش کرده و «نسدک» هم حدود چهاردرصد کاهش داشته است.

رويترز می نويسد اخبار احتمال مشکلات مالی برای بانک «سوسيته جنرال» فرانسه باعث مشوش شدن بازار شد و ارزش سهام اين بانک حدود ۱۴ درصد سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، صاحبان و مديران بانک سوسيته جنرال احتمال نگرانی را رد کرده و می گويند اين بانک در سلامت کامل مالی است و هيچ مشکلی ندارد.

به تبع سقوط ارزش سهام بانک سوسيته جنرال، ديگر بانک ها هم با مشکل روبرو شدند و ارزش سهام بانک «کی بی دبليو» هم نزديک به پنج درصد کاهش داشت. «بنک آف امريکا» هم حدود ۱۰ درصد سقوط ارزش سهام را شاهد بود.

اوضاع مشوش بازار بورس در روز چهارشنبه پس از بهبود نسبی بازار سهام در روز سه شنبه بود. بانک مرکزی آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد نرخ بهره را تا ميانه سال ۲۰۱۳ ثابت نگه می دارد که اين اعلام باعث آرام شدن بازار و بالا رفتن شاخص بازار بورس شده بود.

بازارهای بورس جهانی که ديروز، دوشنبه، بدترين روز خود از زمان رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ تجربه می کردند، روز سه شنبه به آرامش نسبی رسيدند. شاخص داوجونز  در پايان کاری روز سه شنبه، چهار درصد گزارش شد.

بازارهای بورس در يک هفته گذشته روزهای پرچالشی را پشت سرگذاشته اند و غير از روز سه شنبه، بيشتر پايان ساعات کاری بازار بورس نيويورک، با سقوط ارزش سهام همراه بوده است.

بازارهای عمده سهام در نخستين روز  کاری اين هفته خود، يعنی دوشنبه، پس از تنزل اعتبار آمريکا،  به شدت سقوط کردند و نطق کوتاه باراک اوباما هم نتوانست بر بدبينی  عميق بازار تاثيری بگذارد.

در چند روز گذشته و در بازار بورس نيويورک، شاخص سهام داوجونز با ۵.۵۵ درصد، شاخص نزدک، ۶.۹۰ درصد و استاندارد اند پورز ۶.۶۶ درصد سقوط کرده بود.

در مقابل بهای طلا و فرانک سوييس و ين ژاپن افزايش يافت؛ چراکه بسياری به دنبال تبديل سرمايه‌‌های خود به طلا و ارزهای باثبات‌تر هستند؛ ارزش اوراق قرضه تضمين شده خزانه‌‌داری آمريکا هم سير صعودی داشت. دوشنبه ،ديروز، هر انس  طلا با ۳.۶۸ درصد افزايش به ۱۷۱۲ دلار رسيد.

سقوط سهام پس از آن تشديد شد که جمعه شب موسسه «استاندارد اند پورز»  اعلام کرد، به دليل بدهی‌های سرسام‌‌آور و مشکل تصميم‌گيری درباره افزايش بدهی‌های آمريکا، اعتبار اين کشور را از AAA  به +AA  تنزل می‌دهد.
اين موسسه يکی از سه موسسه عمده در ارزيابی اعتبار کشورهاست و بدين ترتيب يکی از اين ارزياب‌ها پس از ۷۰ سال از اعتبار آمريکا کاست. يکی از پيامدهای اين تنزل اعتبار، اين است که دولت آمريکا برای استقراض‌های بعدی خود بايد بهره بيشتری بپردازد.
نظرات بینندگان