arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۰

بمباران کانون هاي سلولي «اچ آي وي» ؛ ويروس ها عليه ويروس ها!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مريم افلاطوني: اميدها براي درمان ايدز دوباره جان مي گيرند.

در گامي مهم به سوي درمان ايدز، يکي از پژوهشگران دانشگاه کاليفرنياي جنوبي موفق شد يک گونه خاص ويروسي توليد کند که مي تواند سلول هاي آلوده به «اچ آي وي»( HIV ) را شناسايي و رهگيري نمايد.

ناقل ويروسي ابداعي دکتر «پين وانگ» به آرامي پيشروي کرده، به سلول هاي آلوده به ويروس HIV نزديک مي شود و آنها را براي تهاجم «ژن هاي خودکشي سلولي» علامتگذاري مي کند. بدين ترتيب زمينه براي حمله دارويي و تخريب سلول هاي آلوده هموار مي شود.

به گفته دکتر وانگ، استاد مهندسي شيمي دانشگاه کاليفرنياي جنوبي، با تضعيف تمام سلول هاي آلوده به ويروس «اچ آي وي» مي توان بخشي از مشکلات را حل کرد.

شيوه عمل اين ويروس، شباهت بسياري به تاکتيک نظامي « buddy lasing » دارد که در آن يک سرباز بر روي زمين با استفاده از نشانگري ليزري هدف را مشخص مي کند تا در يک حمله هوايي برق آسا به دقت بمباران شود.

همانند عمليات بمباران دقيق اهداف نظامي، رهيافت «ناقل ويروسي» توليد شده در دانشگاه کاليفرنياي جنوبي به سوي سلول هاي «اچ آي وي» زده از آسيب رسيدن به مناطق مجاور آنها جلوگيري مي کند و بدين ترتيب سلول هايي که از گزند HIV در امان مانده اند از صدمات ناشي از عمليات درماني بر ضد سلول هاي آلوده نيز مصون مي مانند. در شيوه درماني کنوني که تنها بر واسطه هاي دارويي اتکا دارد دقت عمل تا اين اندازه ممکن نيست.

به کارگيري روش «ناقل ويروسي» - که تاکنون تنها در ظروف کشت آزمايشگاهي به کار گرفته شده - نابودي حدود 35 درصد از سلول هاي آلوده به «اچ آي وي» را در پي داشته است. با آنکه اين ميزان سرکوب سلول هاي آلوده در شرايط آزمايشگاهي شايد اندک به نظر آيد اما پيش بيني مي شود در عمل و با به کارگيري چند باره اين روش روي مبتلايان به ايدز، اثرات آن چند برابر گردد.

در گام بعدي قرار است اين شيوه - که با پشتيباني مالي بنياد ملي سلامت آمريکا در دست مطالعه و پيگيري است- بر روي موش ها نيز آزمايش شود که پيشرفت قابل توجهي به شمار مي آيد.

با آنکه روش درماني «ناقل ويروسي» هنوز در مراحل اوليه قرار دارد اما بي ترديد يکي از گزينه هاي پيش رو براي مبارزه با ايدز خواهد بود.
نظرات بینندگان