arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶

پیش‌شرط‌های رونق پایدار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نظر می‌رسد دولت روحانی در چهار سال آینده به دنبال کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور، بهبود مقررات و افزایش شفافیت، بهبود وضعیت ارزی و ارزش پول ملی و‌... خواهد بود که تمام این اقدامات در جهت تسهیل تجارت در اقتصاد کشور صورت گرفته و نتایج مثبتی را به همراه دارد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از جهان صنعت، بنابراین می‌توان با در نظر گرفتن آرامش نسبی ایجاد شده در فضای کسب و کار، امیدوار بود فعالان اقتصادی حرکت خود را در سال‌های پیش رو با سرعت و جدیت بیشتری ادامه دهند که به ویژه در سال 96 می‌تواند شرایط مساعد اقتصادی را در مسیر رونق و توسعه برای کشور به همراه داشته باشد.
 
در واقع می‌توان گفت برای استفاده از رشد اقتصادی حاصل شده و رسیدن به توسعه و رونق پایدار در کشور مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی از جمله کاهش نرخ بهره و ایجاد ثبات را نیاز دایم تا با اتخاذ سیاست‌های مناسب، قدم در راه مسیر صحیح اقتصادی بگذاریم.
لازم به ذکر است که بسیاری از مسایل از توان دولت خارج و نیازمند ورود همه دستگاه‌های اجرایی کشور است.
 
به هر سو در طی مسیر رشد و توسعه کشور لازم است تا به طور جدی به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باشیم و اگر بخواهیم در سال‌های پیش رو رشد اقتصادی حاصل شده شتاب بیشتری بگیرد و در کنار رونق، به اشتغالزایی و بهبود فضاهای مولد منجر شود، لازم است بدانیم دیگر رشد دو سه درصدی پاسخگوی نیاز کشور نخواهد بود و لازم است با جذب منابع خارجی بستر‌های مناسبی در کشور ایجاد شود.
 
در این بین بحث بیکاری افراد و مشکلاتی که بر سرراه ازدواج جوانان وجود دارد نیز مرتفع خواهد شد و برای حل این‌گونه بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی نیازمند راهکارهای کلان اقتصادی و فرادستگاهی هستیم که بهبود فضای سرمایه‌گذاری داخلی و همینطور خارجی و نیز فعال‌تر شدن بخش خصوصی از این دست راه‌حل‌ها هستند.
 
برای پایداری رشد اقتصادی، دولت به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد و نیاز است برای گذر از شرایط نا‌مطلوب اقتصادی کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و بهبود اوضاع درآمدی و معیشتی خانوار‌ها، تمامی دستگاه‌ها اقدام کنند و با دستیابی به آشتی ملی و برقراری صلح اقتصادی میان تمام احزاب و جناح‌ها، از فرصت‌های پیش رو به نحو‌احسن استفاده کنند و به رونق پایدار در کشور دست یابند.
 
با این اوصاف شرط اول برای توسعه پایدار ایران در ابتدا آشتی ملی و برقراری اطمینان و امنیت اقتصادی میان بخش‌های مختلف کشور است که با از بین بردن کشمکش‌ها و ناآرامی‌ها به رونق و توسعه کشور عزیزمان بینجامد.
*عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
نظرات بینندگان