arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶

هشدار روسیه نسبت به تاخیر در تحقیقات درباره حملات شیمیایی سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی نسبت به تاخیر در بررسی "پرونده حملات شیمیایی" در سوریه واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه که از سوی سفارت این کشور در تهران منتشر شده، با اشاره به حمله اخیر شیمیایی در خان‌شیخون سوریه و هم‌چنین حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه نظامی الشعیرات با توجیه نگهداری مواد شیمیایی در آن، آمده است: به نظر می‌رسد با گذشت تقریبا دو ماه از حمله شیمیایی خان شیخون، هیچ فرد یا نهادی به منظور بررسی شرایط چنین پرونده مهمی از این محل بازدید نکرده است. علاوه بر این کشورهای غربی تلاشی برای بازدید از پایگاه الشعیرات که به ادعای آن‌ها محل نگهداری گاز ساردین استفاده شده در حمله خان‌شیخون بوده، نکرده‌اند.

در ادامه این بیانیه که امروز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است: متاسفانه درباره این پرونده هیچ اقدامی از سوی سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و هیات حقیقت‌یاب آن صورت نگرفته چرا که بازدید از خان‌شیخون همواره به دلیل شرایط بد امنیتی از نظر این سازمان، به تعویق افتاده است.

وزارت خارجه روسیه هم‌چنین از مکانیسم تحقیقاتی مشترک سازمان ملل به دلیل عدم ارائه برنامه‌ای تحقیقاتی درخصوص این پرونده و کم‌کاری در این باره انتقاد کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود هم‌چنین به تصریح بیشتر مواضع روسیه در پرونده استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه پرداخته و عنوان کرده است: تحقیقات درباره حمله شیمیایی در سوریه باید با بیشترین دقت و منطبق بر تعهدات هیات حقیقت‌یاب  سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و مکانیسم تحقیقاتی مشترک سازمان ملل و با استفاده از کلیه اقدامات تحقیقاتی، متدها و روش‌هایی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی است، صورت گیرد.

در ادامه این بیانیه، وزارت خارجه روسیه بار دیگر بر ضرورت بازدید از خان‌شیخون و پایگاه الشعیرات با توجه به تلاش دولت سوریه برای تعامل با نهادهای بین‌المللی در این زمینه تاکید کرده و از شرکای غربی خود خواسته تا بار دیگر از شبه‌شواهدات خود برای پاسخ به سوالات موجود در این پرونده استفاده کنند.

هم‌چنین مقامات روسی در این بیانیه، اقدام هیات حقیقت‌یاب  سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و مکانیسم تحقیقاتی مشترک سازمان ملل در استفاده از شواهد شاهدان مشکوک و حتی گاهی "قربانیان جعلی" را "غیرقابل قبول" توصیف کرده‌اند.

وزارت خارجه روسیه در پایان این بیانیه هشدار داده است، تدوام اجتناب نهادهای مذکور در انجام تحقیقاتی کامل و جامع در این پرونده، ظرفیت و توانمندی آن‌ها و  هم‌چنین ضرورت وجود چنین نهادهایی در آینده را زیر سوال می‌برد.
نظرات بینندگان