arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶

مخالفت برلین و پاریس با برگزاری نشست آتی ناتو در ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آلمان و فرانسه روز چهارشنبه با برگزاری نشست بعدی سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در استانبول ترکیه مخالفت کردند.


به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، قرار است درباره مکان این نشست در نشست وزرای دفاع ناتو در اواخر ژوئن ( اوایل تیرماه) در بروکسل مقر اصلی ناتو تصمیم گیری شود.
 
به گفته مقام های ناتو، به نظر می رسد که اعضای این سازمان، با پیشنهاد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای میزبانی اجلاس سال آینده (2018) ناتو در این کشور مخالفت کنند.
 
آلمان، فرانسه و تعدادی از کشورهای عضو ناتو از جمله دانمارک، هلند و کانادا با درخواست ترکیه برای میزبانی این اجلاس در سال 2018 مخالف هستند. مقامات ناتو گفته اند: 'ما نمی خواهیم قدرت بین المللی ترکیه افزایش یابد و می خواهیم از تصور حمایت ناتو از سیاست داخلی دولت ترکیه جلوگیری کنیم.'
 
این نشریه آلمانی افزود: ظاهرا اردوغان این پیشنهاد را در نشست ژوئیه 2016ناتو در ورشو مطرح کرده است، اما برای برگزاری این اجلاس در استانبول در سال 2018، هنوز هیچ تصمیم رسمی گرفته نشده است.
 
اشپیگل افزود: مخالفت آلمان با پیشنهاد اردوغان به دلیل اختلاف این کشور با ترکیه و از همه مهم تر جلوگیری از دیدار مقام های آلمانی با نظامیان این کشور مستقر در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه است.
 
بر این اساس حزب سوسیال دمکرات آلمان ( SPD) خواستار واکنش ارتش این کشور شد. اما دولت فدرال آلمان باید در مدت 2 هفته، در این باره تصمیم بگیرد.
 
میان اتریش و ترکیه نیز اختلاف وجود دارد و وین خواستار پایان یافتن مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا و آنکارا هم خواستار لغو عضویت اتریش در ناتو شده است.
نظرات بینندگان