arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۳۱۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶

رویترز:سیاست ضدایرانی ترامپ در خاورمیانه به چالش کشیده می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مناقشه اخیر عربستان و امارات با قطر بر سر موضع آشتی‌جویانه این کشور در برابر ایران، شکل‌گیری محور ضدایرانی ترامپ در منطقه را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛۱۰ روز پس از آنکه "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا در نشست ریاض خواستار اتحاد و ایستادگی کشورهای اسلامی در برابر ایران شد، اختلاف میان قطر و برخی همسایگان عربی‌اش در خلیج فارس، توازن قدرت منطقه‌ای اعراب در مقابل ایران را بر هم زده است.

موضع آشتی جویانه قطر در برابر ایران، خشم عربستان و امارات را که همواره ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده اند، برانگیخته است. طی روزهای گذشته نه تنها هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن این کشمکش به چشم نخورده بلکه اختلاف قطر با نزدیکترین متحدانش انعکاس گسترده‌ای در خاورمیانه داشته اشت.

با این وجود، برخی از تحلیلگران معتقدند پایان دادن به این اختلاف در مدت زمان کوتاه کمی دور از ذهن است. این نخستین اختلاف میان قطر و عربستان نیست. طی سه سال گذشته عربستان و قطر به دلایل مشابه سفرای خود را فرا خوانده‌اند؛ هرچند پس از مدتی روابط دیپلماتیک از سر گرفته شد.
 
پایگاه صهیونیستی: ترامپ به آل سعود برای از میان برداشتن قطر چراغ سبز نشان داده است 

اینک تمایل غیرمعمول رسانه‌های مورد حمایت دولت قطر و رسانه‌های سعودی و اماراتی به لفاظی و یکی به دو کردن‌های بی محابا سبب بروز جنگ رسانه‌ای شده است. این نشان می‌دهد اتحاد و روابط سیاسی دو کشور در منطقه تا حدودی ملتهب شده است. به عقیده کارشناسان، ریاض و ابوظبی با انتقاد از قطر دو هدف را دنبال می‌کنند: افزایش اعتماد به نفس خود با زیرسوال بردن اقدامات سیاسی قطر و مخالفت با ایران جهت تملق ترامپ و تعمیق روابط خود با آمریکا.

یک دیپلمات غربی مستقر در دوحه درباره جنگ رسانه‌ای قطر و عربستان گفت: «این اختلاف می‌تواند به شورای همکاری خلیج فارس و اهداف منطقه‌ای آن صدمه بزند و این شورا در برابر خطر تجاوز ایران آسیب پذیر شود.»

یک مقام عربی نیز اظهار داشت: آنچه مسلم است کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آن‌ها عربستان نمی‌توانند چنین انحرافی را تحمل کنند.

امیر قطر، "تمیم بن حمد" پایان هفته گذشته در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت. همچنین روحانی در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران آماده انجام گفتگوهایی با هدف دستیابی به یک توافق حقیقی است. در همین حال، انتشار گزارشی مبنی بر مخالفت قطر برای رویارویی با ایران، خشم سعودی‌ها را بر انگیخت. دولت قطر این گزارش را تکذیب و اعلام کرد خبرگزاری دولتی این کشور هک شده است. اما رسانه‌های سعودی و اماراتی با کسب اجازه از مقامات دولتی جنگ رسانه‌ای را آغاز کردند. در این میان، برخی از کشورهای عربی نیز با جانبداری از عربستان به تسویه حساب با قطر روی آورده اند.

به نظر می‌رسد، "شیخ تمیم حمد آل ثانی"، امیر قطر، در دیدار روز چهارشنبه خود با "شیخ صباح الاحمد الصباح"، همتای کویتی خود درباره این شکاف بین دولت‌های مطرح عربی به بحث و تبادل نظر بپردازند. کویت که همواره نقش یک میانجی را در میان کشورهای حوزه خلیج فارس داشته، آمادگی خود را برای کمک به کاهش این تنش‌ها اعلام کرده است.

اختلاف میان قطر و عربستان می‌تواند در سراسر خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس که از شرایط مالی و سیاسی خود برای نفوذ در حوادث لیبی، مصر، سوریه، عراق و یمن بهره برده اند، گسترش یابد و سیاست ضد ایرانی ترامپ در خاورمیانه را به چالش بکشد.
نظرات بینندگان