arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

موضع تازۀ چین و روسیه دربارۀ عضویت ایران در پیمان شانگهای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک دیپلمات بلندپایه چینی امروز دوشنبه اعلام کرد چین از عضویت ایران در بلوک امنیتی سازمان همکاری شانگهای که هدایت آن را چین و روسیه به صورت مشترک بر عهده دارند، حمایت می کند و این موضوع در نشست سران این سازمان که این هفته برگزار می شود به بحث و مذاکره گذارده خواهد شد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از واحد مرکزی خبر، به موجب این گزارش لی هوییلای Li Huilai معاون وزیر امور خارجه چین امروز با بیان این مطلب اعلام کرد ایران عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است و مدتی طولانی در فعالیت های این سازمان مشارکت فعال داشته و برای توسعه این سازمان اقدامات مثبتی انجام داده و نقش مثبتی ایفا کرده است.
 
وی در آستانه نشست سران کشورهای عضو این سازمان در شهر آستانه پایتخت قزاقستان به خبرنگاران گفت: « چین با دقت این موضوعات را مورد ارزیابی قرار داده است و از عزم و اراده ایران برای عضویت رسمی در سازمان همکاری شانگهای استقبال و از آن حمایت می کند.»
 
وی افزود: «‌ من فکر می کنم در نشست آستانه ، همه طرفها با دقت به بررسی و مطالعه موضوع عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بر مبنای قوانین مربوط به این سازمان و نیز دستیابی به اجماع از طریق مشورت و رایزنی خواهند پرداخت.»
 
سازمان همکاری شانگهای سال گذشته به رغم درخواست روسیه که از تهران حمایت می کند ، با عضویت ایران در این سازمان مخالفت کرده بود. ایران مدتهاست خواستار پیوستن به سازمان همکاری شانگهای است و روسیه با استناد به برچیده شدن تحریم های سازمان ملل علیه ایران تاکید دارد که این کشور در نهایت می تواند به عضویت این بلوک که چهار جمهوری سابق شوروی نیز در آن عضویت دارد بپیوندد.
 
چین با ایران روابط اقتصادی و دیپلماتیک نزدیکی دارد و در دستیابی به توافق هسته ای تاریخی با ایران در سال 2015 نقش مهمی ایفا کرد.
این دیپلمات چینی همچنین با اشاره به اینکه هند و پاکستان در این نشست رسما به عضویت سازمان همکاری شانگهای در خواهند آمد اعلام کرد جذابیت این سازمان برای دیگر کشورها و روند تاثیر پذیری آن همچنان ادامه دارد.
 
وی گفت: «در شرایط کنونی کشورهای بیشتری اعلام کرده اند امیدوارند به عنوان شریک مذاکره ، عضو ناظر یا عضو رسمی به این سازمان بپیوندند و چین از این کشورها استقبال می کند.»‌
 
پیشتر نیز پس از آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از علاقمندی کشورش برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای خبر داد، چین در ماه نوامبر اعلام کرد آماده است تا هر گونه درخواست آنکارا را در این زمینه مورد بررسی قرار دهد.
 
کشورهای روسیه ، چین ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان در سال 2001 سازمان همکاری شانگهای را با هدف مبارزه با تهدیدات ناشی از اسلام رادیکال و قاچاق مواد مخدر از کشور همسایه افغانستان تشکیل دادند.
نظرات بینندگان