arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۲۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

اضافه شدن حق طلاق برای زن در لایحه حمایت از خانواده

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه ازدواج مجدد مرد از لایحه حمایت از خانواده حذف شده است از افزوده شدن حق طلاق برای زن و ماده تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی به این لایحه خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه ازدواج مجدد مرد از لایحه حمایت از خانواده حذف شده است از افزوده شدن حق طلاق برای زن و ماده تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی به این لایحه خبر داد.

"موسی قربانی" در گفتگو با خبرنگار خانه ملت در خصوص آخرین تغییرات لایحه حمایت از خانواده که در دستور کار این هفته مجلس قرار گرفته است گفت: درماده۲۲ این لایحه که ثبت نکاح موقت یا انقضای مدت و یا بذل آن در صورت باردار شدن زوجه را الزامی دانسته تغیرات جزیی ایجاد شده است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد همچنین ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده که درآن آمده بود؛ اختیار همسر دائم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهداجراء عدالت بین همسران می باشد.و تبصره زیر که گفته بودآن در صورت تعدد ازدواج چنانچه مهریه حال باشد و همسر اول آن را مطالبه نماید، اجازه ثبت ازدواج مجدد منوط به پرداخت مهریه زن اول است، حذف شده است.

وی در ادامه از افزوده شدن دو ماده به لایحه حمایت از خانواده خبر داد و گفت:در این لایحه حق طلاقبرای زن در صورت ازدواج مجدد مرد منظور شده است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی را ماده دیگری اعلام کرد که به لایحه حمایت از خانواده افزوده شده است و گفت در صورتی که یک مرد خارجی با یک زن ایرانی ازدواج کند فرزندان ناشی از این ازدواج ایرانی محسوب می شوند و می توانند تابعیت ایرانی و شناسنامه ایرانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در جلسه علنی ۱۱مرداد مجلس طرح یک فوریتی را برای تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مادران خارجی تصویب کرد گفت:اگر این ماده در لایحه حمایت از خانواده تصویب شود آن طرح یک فوریتی حذف می شود.

در ماده ۲۲ لایحه حمایت از خانواده آمده است: ثبت نکاح موقت یا انقضای مدت و یا بذل آن در صورت باردار شدن زوجه الزامی است و انقضای مدت یا بذل آن مانع ثبت واقع نکاح منتفی شده نیست. در سایر موارد، ثبت نکاح موقت با توافق زوجین انجام می‌گیرد.

در صورت توافق زوجین برای ثبت ازدواج موقت مراتب در اسناد سجلی آنان درج نمی‌شود مگر این‌که طرفین نسبت به ثبت آن در اسناد مذکور نیز توافق کنند.

در تبصره این ماده آمده است ثبت وقایع موضوع این ماده و ماده قبل در دفاتر رسمی ازدواج یا ازدواج و طلاق مطابق آیین‌نامه‌ای به عمل می‌آید که ظرف یک سال با پیشنهاد وزیر دادگستری و تایید رئیس قوه قضاییه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. تا تصویب آیین‌نامه مذکور، نظام‌نامه‌های موضوع ماده (۱) اصلاحی قانون راجع به ازدواج مصوب ۱۳۱۶ هجری شمسی کماکان به قوت خود باقی هستند.

در ماده ۲۳ این لایحه هم که هم اکنون حذف شده است آمده بود: دادگاه در ۱۰ مورد به تقاضای زوج، اجازه ازدواج مجدد دائم برای زوج صادر می‌کند؛ که رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر پس از صدور حکم الزام تمکین وی، ابتلا زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، محکومیت قطعی زن در جرائم عمدی به مجازات حبس بیش از یک سال یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت به بازداشت بیش از یک سال منجر شود، ابتلا زن به هرگونه اعتیاد مضر که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند، سوء‌رفتار یا سوء‌معاشرت زن به حدی که ادامه زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند، ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت بیش از شش ماه، عقیم بودن زن، غایب شدن زن به مدت بیش از یک سال از آن جمله است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
8
1
زنها و دختران سرکش با این قوانین جدید می رود که وقیح تر شوند.
کم دانشگاهها و جامعه آلوده است این قوانین را برای زنهای بی جنبه هم وضع می کنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
1
1
این نظر سراسر توهین و بی ادبی نویسنده حذف نمی شود اما کافی است چیزی در مورد قوانین تبعیض امیز مثل حق طلاق که در هر صورت به مرد داده شده و حق خروج از کشور وحضانت بچه ها و..و...و بنوسیم حذفش می کنید هم در اقایون وهم خانمها ادم بی جنبه هست اما قوانین سراسر تبعیض است اقا می تواند همسرش را اگر نخواست طلاق بدهد البته بعد دادن حق و حقوقش که خودزن هم برای انها زحمت کشیده!! و.. و... و.. گفتن این ها حوصله میخواهد اما کامنت این اقا خیلی توهین امیز بود و حتما منطقی هم ندارد
پاسخ ها
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
بله منطقی ندارد چون امثال شماها که برای منافعتون هرکاری در جامعه، دانشگاه، محل کار و ... می کنید اساسا منطق سرتون نمیشه
یک مدت در زمان خاتمی و آنهم برای جلب رای بهتون اختیارات داده شد دیدیم چه کردید.
جامعه دید که سر مهریه چه کردید و چطور زندانها را پر کردید و چطور ازدواج را به ابزار کاسبی (مثلا آبرمندانه) تبدیل کردید.
بالاتر از سیاهی رنگی نیست ولی شما ثابت کردید که هست.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
جواب .......خاموشی است ...ادب از که اموختی !!!بی ادبان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
1
2
حتما" رد ميشه.قول ميدم!
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
0
1
نظر سراسر توهین این اقا مشکلی نداره اما نظر من باید حذف بشه نه فمینیست نه اینحوری !!! کلی قوانین برای مردهای بی جنبه هست یکی هم برای زنهای بی جنبه !!!!!! البته حتما شما جزؤ انها نیستید
پاسخ ها
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
شما ظاهرا فرانسه تشریف دارید ...
بهتره همونجا بمونید و در مورد این کشور صحبت نکنید. کاش زبان فارسی هم از یادتان بره که با اون هجو گویی نتونید بکنید.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
شما هم ظاهرا پشت کوه هستید با vpn که کانکت بشید اینطوری میشه در ظاهرشما یه ادم بی منطق فقط مخالف هستید و با شما حرف به جایی نمیرسه ....فکر می کنم بد جوری اذیت شدی از دست یه خانم و برو دکتر حتما...حرفهای توهین امیزاین اقا حذف نشد لطفا کامنت من حذف نشود
نظرات بینندگان