arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

انقلاب در پايش علايم حياتي بيماران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اميرحسين کريمان: «تاتو» علايم حياتي بيماران را فناورانه زير نظر مي گيرد.

بزودي پايش علايم حياتي بيماران مانند درجه حرارت بدن و ضربان قلب، بسادگي چسباندن يک چسب زخم کوچک و البته مجهز به فناوري ارتباطي بي سيم خواهد بود که به يک خالکوبي موقت بي شباهت نيست.ابزارهاي مدرن پادمان وضعيت جسمي با از دور خارج کردن سيم ها و الکترودهاي دست و پا گير پايشگرهاي کنوني پزشکي، شرايط را براي بيماران دلپذيرتر مي کنند.

يک گروه بين المللي از پژوهشگران، لايه اي پلاستيکي را که از يک تار موي انسان نازک تر است به حسگرهاي الکترونيکي مجهز کرده و روي بستري پليستر مانند قرار داده اند که شباهت بسياري به تاتوهاي(خالکوبي) موقتي دارد که در ميان کودکان محبوبيت دارند.

بدين ترتيب حسگر انعطاف پذيري ساخته مي شود که به لحاظ ويژگيهاي فيزيکي با سلول هاي بيروني پوست هماوردي مي کند. اين حسگر به اندازه اي انعطاف دارد که با حرکات پوست جابجا مي شود و از سويي بدون نياز به هيچ ماده چسبناکي به پوست مي چسبد. خويشاوندي ظاهري و ساختاري اين پايشگر فناورانه با پوست براي آن است که همزمان با انجام وظايف مربوط به پادمان سلامت جسمي افراد، از ديد آنان پنهان بماند.





به گفته پژوهشگران، ابزارهاي آزمايشگاهي کنوني تا 24 ساعت در جاي خود باقي مي مانند اما با آنکه فرايند طبيعي مرگ و ريزش سلول هاي پوستي سرانجام به جدا شدن پايشگرها از پوست مي انجامد، اين گروه پژوهشي تأکيد مي کند حسگر ابتکاري آنها تا دو هفته در محل اتصال باقي مي ماند.

يکي از پژوهشگراني که از دانشگاه «ايلينويز» در آمريکا در اين طرح مشارکت دارد، با اشاره به عزم جدي گروه براي تغيير روند طراحي ابزارهاي الکترونيکي، هدف نهايي را از بين بردن مرزهايي توصيف مي کند که بافت هاي زيستي و ابزارهاي الکترونيکي را از يکديگر متمايز مي سازند. بدين ترتيب وسايلي توليد خواهد شد که شباهت هاي بسياري با بدن آدمي دارند.

اين حسگر را علاوه بر پايش وضعيت جسمي بيماران بستري در بيمارستان ها مي توان براي پادمان امواج مغزي، تحرکات ماهيچه اي، وضعيت حنجره هنگام صحبت کردن و دفع حرارت براي کمک به التيام زخم ها به کار گرفت. حتي با حساس کردن آن به لمس، راه براي استفاده از آن در اعضاي مصنوعي نيز هموار مي شود.

يکي از استادان مهندسي دانشگاه ويسکانسين که در اين طرح نقشي ندارد در تحليلي بي طرفانه، عرضه چنين ابزاري را نويد دوره هاي درماني بي دردسر و کم اضطراب براي بيماران ارزيابي مي کند که پايش آسان تر و مطمئن تر وضعيت جسماني آنها را ممکن مي سازد.

اين همزاد الکترونيکي پوست را براحتي مي توان به پوست چسباند يا از آن جدا کرد.

با وجود همه اين مزايا هنوز روشن نيست اين پايشگر چه هنگام به صورت تجاري توليد و روانه بازار مي شود.

اين پايشگر بي شباهت به بانداژهاي کنوني نيست و به آنتني مجهز است که اطلاعات حياتي بيمار را به سامانه هاي پزشکي ارسال مي کند. در مدل آزمايشي اين پايشگر از يک سيم پيچ القايي بسيار کوچک براي تأمين انرژي مورد نياز آن استفاده مي شود که در استفاده هاي پياپي کارايي دارد اما براي کاربري هاي بلند مدت مي توان به ريز باتري ها يا خازن ها متکي بود.
نظرات بینندگان