arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

سالمندي مشكل نيست، برهه‌اي از زندگي است!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدير گروه مركز تحقيقات سالمندي با اشاره به توانمندي سالمندان در اغلب زمينه‌ها گفت: اين افراد در صورت عدم بروز مشكل جسمي و با تشخيص پزشك مي‌توانند روزه بگيرند و براي جبران انرژي از دست رفته به جاي مصرف مكمل‌هاي مصنوعي و غيراستاندارد از ويتامين و ميوه‌هاي طبيعي استفاده كنند.
دكتر رضا فداي وطن در گفت وگو با ايسنا بااشاره به توانمندي سالمندان در بسياري از زمينه‌ها افزود: سالمندان همانند ساير افراد، توانايي انجام بسياري از فعاليت‌ها را دارا هستند اما به دليل تغيير در قدرت بدن بايد قبل از روزه گرفتن، چكاپ كامل انجام داده تا زير نظر پزشك و در صورت نبود مشكل جسماني خاص بتوانند روزه بگيرند.
اين متخصص بهداشت سالمندان ادامه داد: نمي‌توان به طور قطع، دستورالعمل واحدي را براي همه صادر كرد، بنابراين هر فرد از توانايي‌هاي خود آگاهي كامل داشته و بهترين پزشك خود نيز محسوب مي‌شود. با اين وجود سالمنداني كه توانايي روزه گرفتن دارند، حتي‌الامكان در فضاها و محوطه‌هاي باز قرار نگيرند و از ميوه‌ها و ويتامين‌هاي طبيعي به جاي قرصهاي غيراستاندارد مكمل غذا استفاده كنند.
مدير گروه مركز تحقيقات سالمندي افزود با بيان اينكه مشكلات گوارشي تنها خاص سالمندان نيست، اظهار داشت: علاوه بر ايام ماه مبارك رمضان هم، سالمندان مي‌توانند به بيماري‌هاي گوارشي دچار شوند با اين حال اختلالات گوارشي تنها مخصوص سالمندان و همچنين اين ماه نيست به طوري كه افراد در سنين پايين‌تر نيز در معرض اين بيماري قرار دارند. بنابراين انجام چكاپ سلامت براي پيشگيري از بيماري‌هاي گوارشي امري ضروري است.
ديابت، شايع‌ترين بيماري غدد سالمندان
دكتر فداي وطن افزود: سالمندي و در كل افزايش سن به تنهايي مشكل محسوب نمي‌شود و بسياري از سالمندان توانايي انجام فعاليت‌هاي خود را دارند، اما در كل مي‌توان گفت كه قدرت بدني آنها در برخي از ارگان‌ها دستخوش تغيير و همچنين آسيب پذيرتر است به طوري كه بيماري‌هاي قلبي عروقي، فشار خون، بيماري‌هاي تنفسي، ستون فقرات، آرتروزها، اختلالات غدد از جمله شايع‌ترين بيماري‌هايي است كه سالمندان را درگير مي‌كند.
وي در پايان ديابت را شايع‌ترين بيماري غدد در سالمندان دانست و تصريح كرد: سالمنداني كه دچار بيماري ديابت به عنوان شايع‌ترين بيماري غدد در سنين سالمندي هستند بايد جهت كنترل بيماري خود اقدام كرده و سپس اقدام به روزه‌داري كنند. علاوه بر اين بيماران بر حسب شدت و نوع بيماري ديابت 1يا 2 و تزريق مقادير مختلف انسولين، مي‌توانند زير نظر پزشك در خصوص روزه‌داري خود تصميم بگيرند.
نظرات بینندگان