arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

روانبخش: نسبت به كميته 7+8 ابهام داريم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك عضو جبهه پايداري گفت: با كساني وحدت مي‌كنيم كه در عمل پايبند به اصولگرايي باشند، هرچند در روش‌ها اختلاف سليقه داشته باشيم.
 
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين قاسم روانبخش طي سخناني در دانشگاه اميركبير، با تشريح موضوع وحدت، ظهار كرد: وحدت از مفاهيم كليدي مباحث سياسي و اجتماعي ماست كه بعد از انقلاب اهميت آن دوچندان شد و امام (ره) و مقام معظم رهبري همواره بر آن تاكيد داشته‌اند.
 
وي با بيان اين‌كه «مفهوم وحدت در مباحث سياسي و اجتماعي و عرفي آن؛ همراهي، هماهنگي و با هم بودن است» افزود: افراد، احزاب و تشكل‌هايي مي‌توانند با يكديگر وحدت داشته باشند كه رفتارهاي همسويي داشته باشند و رفتارهاي همسو نيز بر اساس دو عامل شكل مي‌گيرد كه يكي انديشه‌ها، افكار و شناخت‌ها و ديگري خواست‌ها، تمايلات و گرايش‌هاست.
 
وي با بيان اين‌كه «وحدت خود به خود و في‌نفسه داراي ارزش نيست» تصريح كرد: وحدت از مفاهيم ارزشي مطلق نيست؛ چراكه ممكن است عده‌اي براي انجام يك كار نادرست با يكديگر وحدت كنند كه اين مطلوب نيست، بلكه وحدتي مفيد و مطلوب است كه در راستاي تحقق حق انجام گيرد.
 
وي ادامه داد: وحدت داراي مراتبي است كه بر اساس همان شناخت‌ها و گرايش‌ها بنا نهاده مي‌شود، در شرايط كنوني كشورمان نيز همين‌گونه است و ما با كساني به وحدت مي‌رسيم كه داراي رفتارهاي همسو باشيم.
 
اين عضو جبهه پايداري تاكيد كرد: وحدت در شرايط كنوني ميسر است، اما با احزاب و گروه‌هايي كه نظام، قانون اساسي، امام(ره)، انقلاب و ارزش‌هاي متعالي اسلام را قبول داشته و نسبت به ولي فقيه اطاعت‌پذير باشند.
 
وي در مورد ضرورت وجود شناخت و‌ گرايش‌هاي يكسان و مشابه براي رسيدن به وحدت، توضيح داد: گروهي كه به پاي آمريكا جان مي‌دهند و عاشق آمريكا هستند تا جايي كه به رهبري نامه مي‌نويسند كه شما هم جام زهر را هرچه زودتر بنوشيد، شناخت‌شان اين است، ما با اين گروه شناخت يكسان نداريم كه بتوانيم وحدت كنيم.
 
وي با اشاره به اين‌كه «با كساني كه با ما در شناخت همسو باشند وحدت مي‌كنيم» ادامه داد: گروهي معتقد به اسلام و پايداري بر اصول است و گروهي ديگر بر اين باور است كه زمان احكام اسلام به پايان رسيده و براي عصر عرب جاهليت بوده است.
 
اين عضو جبهه پايداري ادامه داد: همان‌طور كه آيت‌الله مصباح يزدي در جلسه جبهه پايداري گفتند، كساني كه در محكوميت فتنه 88 و جريان انحرافي موضع شفاف داشته باشند وحدت با آن‌ها ممكن و ميسر است و اين‌ها بر اساس شناخت‌ها و گرايش‌هايي است كه ما دنبال مي‌كنيم.
 
روانبخش در پاسخ به سوالي گفت: نسبت به آقاي احمدي‌نژاد دو ديدگاه وجود دارد؛ يكي اين‌كه برخي مي‌گويند ايشان از همان ابتدا داراي همين افكار بوده و برخي نيز معتقدند كه ايشان بعدا تغيير كرده است كه من نيز با نظر دوم موافقم، اگر آقاي هاشمي و برخي ديگر به ايشان ايراد مي‌گرفتند به اين خاطر بود كه ايشان ولايتمدار بودند.
 
وي با بيان اين‌كه «ما با صداي بلند فرياد مي‌زنيم كه از احمدي‌نژاد حمايت كرده‌ايم» ادامه داد: ما از احمدي‌نژاد سال 84 حمايت كرديم و آن وقت نيز كار ما درست بود. اين‌كه آقاي حجتي كرماني نامه مي‌نويسند به آقاي مصباح كه بپذيريد كه اشتباه كرده‌ايد، بايد گفت كه آقا پيامبر(ص) كه روزي از طلحه و زيبر حمايت مي‌كرد نيز بايد مسووليت عملكرد بعدي آن‌ها را بر گردن بگيرد؟! مگر امام (ره) نفرمود كه ميزان حال فعلي افرد است.
 
وي خاطرنشان كرد: آقاي خزعلي مي‌گويند زماني كه احمدي‌نژاد از سازمان ملل برگشت من لب‌هاي ايشان را بوسيدم، چون نام امام زمان(عج) را آن‌جا جاري ساخت، ولي از مواضع امروز ايشان حمايت نمي‌كند.
 
اين عضو جبهه پايداري در پاسخ به سوال ديگري گفت: خدا توبه را قبول مي‌كند، ما كه سهل است قبول نكنيم. جبهه پايداري حزب نيست و تمام كساني كه مواضع‌شان در گذشته با جبهه پايداري يكي بوده، حالا توبه واقعي كنند و رييس‌جمهور نيز اگر بخواهد خود به خود عضو پايداري‌اند.
 
وي با تكذيب خبري مبني بر «ديدار احمدي‌نژاد با محصولي» يادآور شد: آقاي محصولي هيچ ديداري با آقاي احمدي‌نژاد نداشته است. عده‌اي دنبال اين بودند كه جبهه پايداري را در راستاي رايحه خوش خدمت و مربوط به احمدي‌نژاد معرفي كنند و حتي در خبرنامه حزب موتلفه نوشته شده بود كه نمايندگان رايحه خوش خدمت با 7+8 ديدار مي‌كنند كه اين براي القاي اين مطلب بود كه پايداري چيز جديدي نيست و همان رايحه خوش خدمت است، در حالي كه اين‌طور نيست و خبر را نيز جبهه پايداري تكذيب كرد.
 
وي با بيان اين‌كه «در جريان ناب و قطار انقلاب خيلي‌ها پياده و خيلي‌ها سوار شدند» افزود: رهبري، انقلاب را بر اساس همين رويش‌ها جلو برده است و مسير با رويش پيش رفته است. خيلي‌ها تلاش مي‌كردند كه جبهه پايداري شكل نگيرد كه موفق نشدند و پيام جبهه پايداري اين بود كه جبهه در راه خود ايستاده است و مسير با رويش جديدي ادامه خواهد يافت.
 
اين عضو جبهه پايداري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما مي‌توانيم با ساير اصولگرايان وحدت داشته باشيم و اگر وجود خطر بزرگتري را احساس كنيم اين وحدت شكل خواهد گرفت، اما اين به معناي يكي شدن با آن‌ها نيست. تا به حال جبهه پايداري به دو جلسه كميته 7+8 دعوت شده است كه شركت نكرده‌ايم؛ چرا كه ابهاماتي وجود دارد.
 
وي در توضيح دلايل عدم شركت جبهه پايداري در جلسه كميته 7+8 اظهار كرد: سوال ما اين است كه آقاي قاليباف به چه عنوان بايد نماينده در اين كميته داشته باشد. اگر به خاطر شهردار بودن ايشان است، چرا وقتي كرباسچي خواست در انتخابات دخالت كند، محكومش كرديد؟! آيا فقط براي آن‌ها اين موضوع بد بود و به شما كه رسيد اشكالي ندارد. اين‌كه فرمودند از قبيله‌گرايي پرهيز كنيد، همين است.
 
وي ادامه داد: اگر شخصيت حقيقي ايشان مي‌گوييد مطرح است؛ ايشان چه ويژگي خاصي دارد كه ديگران ندارند كساني داريم كه از ايشان اصولگرا‌ترند.
 
روانبخش با بيان اين‌كه «در مورد آقاي لاريجاني هم همين موضوع مطرح است» اظهار كرد: آقاي لاريجاني به چه عنوان بايد نماينده داشته باشند. مگر تاكيد نشده است كه دولت در انتخابات دخالت نكنيد، آيا دولت فقط قوه مجريه است و قوه مقننه اشكالي ندارد؟! اگر به عنوان رييس مجلس مي‌خواهد باشد، چرا حدادعادل در جبهه متحد اصولگرايي نماينده نداشت.
 
وي ادامه داد: اگر بحث سر شخصيت حقيقي ايشان است، بايد گفت كه چه اهميتي دارد، آيا ايشان اصولگراترند، ايشان در فتنه 88، شش ماه بعد موضع گرفت.
 
وي گفت: اثري كه از اين وحدت و ليستي كه از آن خارج مي‌شود، بسيار مهم است و جبهه پايداري چون اكثريت را ندارد، نمي‌تواند چندان در اين كميته موثر عمل كند.
 
اين عضو جبهه پايداري خاطرنشان كرد: بدنه اصلي اصولگرايي مردم هستند و نه احزاب؛ لذا اين‌ها نمي‌توانند براي بدنه اصلي اصولگرايي تصميم بگيرند، بايد ابهاماتي را كه براي جبهه پايداري وجود دارد، را برطرف كنند وگرنه قطعا جبهه پايداري فكر ديگري مي‌كند.
 
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: جبهه پايداري حزب نيست و حزب درست كردن مشكلي را حل نمي‌كند، بلكه معبري مي‌شود كه افراد آن همه كارهاي حزب را توجيه مي‌كنند براي مثال من يك بار به حزب موتلفه گفتم كه چرا از آقاي هاشمي دعوت كرديد مگر ايشان تكيه‌گاه فتنه نبود و آن‌ها به هر نحوي اين كار را توجيه مي‌كردند.
 
وي با بيان اينكه «كاري كه در سال 84 نيز انجام داديم همين بود و هيچ حزبي تشكيل نداديم» گفت: احزاب با همه پيچيدگي‌هاي‌شان در سال 84 شكست خوردند. با توجه به تاريخ نيز مي‌بينيم كه هيچ حزبي در ايران موفق نبوده، جز حزب جمهوري اسلامي كه آن‌ها نيز بعدها به اين نتيجه رسيدند كه حزب باعث اختلاف است و آن را منحل كردند.
نظرات بینندگان