arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

فیلمی که رهبر انقلاب و هاشمی با هم دیدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش انتخاب؛ سایت آیت الله هاشمی نوشت:
 
اول وقت به مجلس آمدم. بعد از دیدن گزارش‌ها به جلسه قرارگاه خاتم رفتم که تا ظهر طول کشید. خبر دادند که عراق به پالایشگاه تبریز و چند مرکز نفتی در خوزستان حمله کرده است. دستور مقابله به مثل دادیم؛ احتمالاً این شرارت ادامه خواهد یافت۱/

نیروی دریایی ارتش اطلاع داد که نزدیک بندر فجیره مین‌گذاری شده است. عصر خبر رسید که یک کشتی مربوط به یک شرکت آمریکایی که نفت از ما گرفته بوده در همین جا به مین خورده و این شروع جریان جدیدی است۲/ درباره مقابله با تحرک منافقین در جبهه‌ها بحث شد. درمورد جبهه‌های زمینی و دریایی هم بحث و اتخاذ تصمیم شد.

آقای محسن رضایی بعد از جلسه آمد و درباره طرح های مهمتر بحث شد. مخصوصاً از شهادت حدود بیست نفر از نیروهای هوابرد سپاه در جریان مانور اظهار تأسف شد که خیلی تلخ است.

عصر سفیر هند آمد. از فشار بر مسلمین در هند انتقاد دوستانه نمودم و نصحیت کردم که سیاست محبت به مسلمین را در پیش گیرند. سفیر اسپانیا آمد و گفت اسپانیا برای خودش تبلیغات مستقل دارد و تابع گروه ناتو نیست و بر همین اساس، وضع دخالت آمریکا در خلیج‌فارس را قبول ندارد. من هم در همین زمینه صحبت کردم۳/

آقای سعیدی مسئول حفاظت اطلاعات سپاه آمد و اطلاع داد که سید مهدی هاشمی جدیداً راجع به افراد وابسته به خودش در سپاه اعترافات کرده و لیستی آورد. آقای ]سیدحسین[ موسویان سرپرست کل اداری مجلس آمد. از مشکلاتی که با روابط عمومی دارد گفت. قرار شد فکری برای حل مشکل بکنیم و توصیه به تفاهم کردیم.

شب به دفتر آقای خامنه‌ای برای دیدن فیلم «گزارش یک قتل» رفتیم. این فیلم حزب توده را نقد کرده است.

۱ - رژیم عراق در اطلاعیه نظامی خود، دلایل آغاز مجدد حمله به مراکز اقتصادی ایران را، مخالفت ایران با قطعنامه اخیر شورای امنیت، حوادث مکه مکرمه، ادامه تجاوز ایران به عراق و حملات پیاپی به مناطق مسکونی این کشور برشمرد و اعلام کرد: « در اجرای اراده ملت عظیم خود، در نابودی تأسیسات اقتصادی و حیاتی رژیم تهران، تأسیسات پالایشگاه تبریز، بی بی حکیمه، زرند، مارون، واحد شماره دو و سه گچساران، امروز بمباران شدند.» نزار حمدون سفیر عراق در آمریکا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی . ان . ان آمریکا، درباره آغاز مجدد حملات هوایی عراق گفت: « از سرگیری این حملات در حالی صورت گرفت که عراق قطعنامه شورای امنیت را قبول کرد ولی ایران آن را رد کرده است و ما فکر می کنیم بدون قبول قطعنامه از سوی هر دو کشور درگیر در جنگ، برقراری آتش بس و تلاش برای حل و فصل جنگ دشوار خواهد بود.» حمدون تأکید کرد: «تا زمانی که جنگ به دلیل اصرار ایران ادامه دارد، عراق خود را مجاز به حمله به هر نقطه از خاک ایران می داند.» رادیو بی بی سی نیز در تفسیری از حملات عراق به تأسیسات نفتی ایران، گفت: «... عراق با بمباران چند میدان و تأسیسات نفتی ایران در شمال، مرکز و جنوب شرقی ایران، به وقفه ۲۵ روزه حملات هوایی خود پایان داده است. این حملات به دنبال تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با درخواست آتش بس در جنگ ایران و عراق در روز بیستم ژوئیه (۲۸ تیر) متوقف شده بود.» رادیو بی بی سی افزود: «عراق در توجیه آغاز مجدد حملات خود می گوید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نتوانست ایران را مهار کند و حملات امروز به اراده مردم عراق که خواهان در هم شکستن توان اقتصادی ایران و جلوگیری از ادامه جنگ به وسیله ایران هستند، پاسخ گفته است.»

2 - برای نخستین بار در خارج از خلیج فارس، یک فروند نفتکش ۲۷۴ هزار تنی دارای پرچم «پاناما» ـ که شرکت های آمریکایی آن را اداره می کنند ـ به مین برخورد کرد و یک حفره چهارمتری در قسمت عرشه آن ایجاد شد. سوپر نفت کش «تکزاکو کاربین» که از پایانه نفتی ایران در« لارک» به مقصد «روتردام» بارگیری کرده بود، پس از برخورد با مین در ۱۳ کیلومتری شمال بندر «فجیره» و ۵۰ کیلومتری دهانه جنوبی تنگه هرمز، برای تعمیرات اضطراری و جلوگیری از نشت نفت آن، در بندر فجیره لنگر انداخت.

۳ - آقای هاشمی در دیدار با سفیر اسپانیا ضمن اشاره به برخورد خصمانه انگلیس و فرانسه با ایران و تلاش آمریکا در ایجاد بحران در خلیج فارس، گفت: « در مورد خلیج فارس ما فکر می کنیم اگر قدرت های بیگانه در اینجا سوء استفاده نکنند، امنیت به طور نسبی تأمین خواهد بود. سیاست ما به طور جدی این است که خلیج فارس برای دنیا امن باشد. گرچه عراق فکر می کند با بحرانی کردن خلیج‌فارس و با دخالت قدرت های بزرگ نجات خواهد یافت، ولی دیدیم که عراق موفق نشد و حالا هم آمریکا در صدد است همان کار را دنبال کند. فکر می کنیم آمریکا می خواهد القاء کند که جنگ به کشورهای جنوبی خلیج فارس توسعه یافته و خلیج فارس بحرانی است.»

دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۸۸/ منبع متن روز شمار : کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۶ « دفاع و سیاست » – دفتر نشر معارف انقلاب
نظرات بینندگان