arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۶۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

يك ‌فوريت افزايش تعطيلات عيد فطر تصويب شد

در پي بررسي لايحه دو فوريتي طرح افزايش تعطيلات عيد فطر- كه در نهايت يك فوريت آن راي آورد- معاون پارلماني دولت با دفاع از لايحه مذكور، خواستار تعيين تكليف ميزان تعطيلات عيد فطر امسال شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پي بررسي لايحه دو فوريتي طرح افزايش تعطيلات عيد فطر- كه در نهايت يك فوريت آن راي آورد- معاون پارلماني دولت با دفاع از لايحه مذكور، خواستار تعيين تكليف ميزان تعطيلات عيد فطر امسال شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين ميرتاج‌الديني با اشاره به عظمت عيد فطر، آن را از اعياد بزرگ اسلامي عنوان كرد و گفت: عيد فطر جشن يك ماه بندگي و عبوديت و انجام تكليف الهي است كه از گذشته در ميان امت اسلامي همواره با برنامه‌ها و آداب و سنن مختلف براي برگزاري اين عيد اسلامي همراه بوده است.

وي با اشاره به آيين برخي اقوام ايراني براي برگزاري جشن و ديد و بازديد‌ها در تعطيلي عيد فطر گفت: براي تكريم و تجليل اين عيد اسلامي و همچنين ايجاد و تقويت همبستگي و وحدت ملي و فراملي قرار شد تا يك روز به تعطيلي عيد فطر افزوده شود.

معاون پارلماني دولت يادآور شد: بر اساس اين لايحه اگر روز دوم شوال با تعطيلي روز جمعه مصادف شد، شنبه روز تعطيل محسوب خواهد شد.

به گزارش ايسنا، موسي غضنفرآبادي، نماينده بم كه به عنوان اولين مخالف دو فوريت اين لايحه سخن مي‌گفت، با بيان اينكه عيد فطر عيد باشكوه و ارزشمندي است، گفت: آنچه موضوع را قدري پيچيده مي‌كند اين است كه تعطيلات ما كمي زياد است و من در صورتي صددرصد موافق تصويب اين لايحه بودم كه جايي از اين لايحه تدبيري براي كاهش تعطيلي يك روز ديگر از تعطيلات سال انديشيده مي‌شد.

وي خاطر نشان كرد: اگر با انجام يك كار كارشناسي از ساير تعطيلات سال دو روز كم شود و به تعطيلي عيد فطر اضافه شود، ما با اين لايحه موافق خواهيم بود.

يوسف‌نژاد، نماينده ساري كه به عنوان موافق دو فوريت اين لايحه سخن مي‌گفت، عيد فطر را بزرگترين و مهمترين عيد مسلمانان و موجب همبستگي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي توصيف كرد و گفت: دليل ارائه اين لايحه به شكل دو فوريت نزديكي عيد فطر امسال است و اينكه ما چند روز بيشتر براي تصميم‌گيري در اين باره وقت نداريم. بر اين اساس اگر اين لايحه به شكل عادي يا حتي با قيد يك فوريت بررسي شود به تعطيلي امسال نخواهد رسيد بنابراين اصلي‌ترين علت ارائه دو فوريت ضيق وقت است.

نماينده ساري همچنين تاكيد كرد: عيد قطر كه از بزرگترين جشن‌هاي مسلمانان در جهان است باعث وحدت بين مسلمانان مناطق مختلف خواهد شد.

لاهوتي نماينده لنگرود از مخالفان ديگر دو فوريت اين لايحه به تعطيلي 25 روزه كشور در سال اشاره كرد و گفت: كشورهاي دنيا از نظر تعطيلات در سه گروه قرار مي‌گيرند. گروهي تا 15 روز تعطيلات در سال دارند، گروه دوم بين 15 تا 20 روز و گروه سوم كه گروه اندكي هستند بيش از 20 روز تعطيلات دارند كه ما جزء اين دسته هستيم.

وي افزود: كشورهاي در حال توسعه بايد با تلاش و كار بيشتر ميزان تعطيلات خود را كاهش بدهند نه اينكه در صدد افزايش آن باشند.

نماينده لنگرود در مجلس شوراي اسلامي به نامگذاري سال 90 به نام سال جهاد اقتصادي اشاره كرد و گفت: اين شعار چگونه بايد تحقق يابد. مطمئنا با كار و تلاش بيشتر شاهد تحقق آن خواهيم بود تا بتوانيم به اهداف مدنظرمان برسيم.

لاهوتي كاهش ساعات كار ادارات در ماه مبارك رمضان را نيز يادآور شد و گفت: در ماه رمضان با تعيين ساعت كاري 9 صبح تا 1 بعدازظهر عملا ما 50 درصد راندمان كاري را كاهش داده‌ايم و مي‌توان گفت كه با اين كار 15 روز به تعطيلي 25 روزه سالانه اضافه كرده‌ايم.

وي در پايان اظهار داشت: عيد فطر امسال روز چهارشنبه است و عملا پنج‌شنبه تعطيل است بنابراين ضرورتي براي تصميم‌گيري درباره اين لايحه با قيد دو فوريت وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، مطورزاده نماينده خرمشهر از موافقان دو فوريت اين لايحه نيز اظهارات خود را با قرائت دعاي عيد فطر و شعري از كاظم دلخوش در مورد عيد فطر آغاز كرد و گفت: موضوع افزايش تعطيلي عيد فطر ساليان سال دركشور مطرح بوده و امسال هم به دلايلي از اهميت بيشتري برخوردار است.

وي خاطر نشان كرد: كساني كه با اين طرح مخالفند دقت كنند كه هيچ فوريتي مهمتر از احترام به مقدسات ملت نيست.

نماينده خرمشهر ادامه داد: عليرغم اينكه روز عيد فطر يك روز تعطيل است؛ اما در بسياري از نقاط كشور مردم عملا به پاس تكريم و شكرانه توبه و آمرزش كار و زندگي خود را رها مي‌كنند و اين روز را پاس مي‌دارند.

مطورزاده ادامه داد: اگر در تهران و شهرستان‌ها عيد فطر در حد اقامه نماز و اداي زكات فطريه خلاصه مي‌شود در بسياري نقاط كشور و بين ميليون‌ها هموطن به عنوان يك عيد اصلي و اساسي مورد توجه قرار مي‌گيرد.

وي در پايان افزايش تعطيلي عيد فطر را از اساسي‌ترين خدمت‌هاي دولت در جهت تقويت پيوندهاي ملي عنوان كرد و گفت: جمهوري اسلامي بايد پيش‌قراول تكريم اعياد و مناسبت‌هاي مذهبي باشد.

پس از سخنان مخالفان و موافقان، دو فوريت اين لايحه به راي گذاشته شد كه با مخالفت نمايندگان مواجه شد و نهايتا يك فوريت آن به تصويب مجلس رسيد، بنابراين افزايش تعطيلي عيد فطر شامل عيد فطر امسال نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
1
10
افزایش تعطیلی عید فطرتون هم مثل اعلام کردن عید فطرتون مسخره بازی و دقیقه نودیه
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
0
0
عزیزان اگه به من رای بدید لایحه ی روز های کاری را به مجلس میدم !!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
0
0
عيد اصلي مسلمينه بايد دو روز تعطيل بشه
نظرات بینندگان