arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰

بهمتی: نرخ تورم در تیرماه 16.3 درصد است

رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال را 16.3 درصد اعلام کرد و گفت: در ماه‌های آتی روند نزولی نرخ تورم را شاهد خواهیم بود، ضمن اینکه امیدواریم تا یکسال آینده این نرخ تک رقمی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال را 16.3 درصد اعلام کرد و گفت: در ماه‌های آتی روند نزولی نرخ تورم را شاهد خواهیم بود، ضمن اینکه امیدواریم تا یکسال آینده این نرخ تک رقمی شود. 

محمود بهمنی در گفتگو با مهر درباره نرخ تورم تیرماه گفت: قرار بر این است که مرکز آمار نرخ تورم را اعلام کند اما در عین حال، بانک مرکزی نرخ تورم را هر ماه استخراج می کند و 10 روز بعد از ماه قبل این نرخ آماده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به خردادماه 15.4 درصد بوده است، افزود: در تیرماه سال جاری خوشبختانه روند افزایشی نرخ تورم کاهش پیدا کرده و این آن چیزی بود که بانک مرکزی دنبال می کرد.

وی تصریح کرد: نرخ تورم در خردادماه 1.2 درصد افزایش یافته بود اما در تیرماه این نرخ کمتر از یک درصد افزایش یافت و در حالی که مطابق پیش بینی ها باید به 16.6 درصد می رسید اما خوشبختانه نرخ تورم تیرماه 16.3 درصد رقم خورده است که 9 دهم درصد رشد کاهنده نسبت به خرداد ماه را نشان می دهد.

به گفته بهمنی، تلاش بانک مرکزی این است که ادامه روند کاهنده نرخ تورم را شاهد باشیم تا در آبان و آذرماه به کاهش بیشتری برسیم.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم تا یکسال آینده نرخ تورم تک رقمی شود و بانک مرکزی برای این موضوع نیز برنامه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچگاه میزان افزایش نرخ تورم با توجه به محاسبات بانک مرکزی از 15 درصد بالاتر نخواهد رفت، گفت: در ماههای آتی روند نزولی نرخ تورم را شاهد خواهیم بود و امیدواریم از آذر و دی بتوانیم شرایط بهتری را در نرخ تورم داشته باشیم، البته اگر شرایط همچون هم اکنون باشد و مسئله خاصی پیش نیاید.

به گزارش مهر، در پی بالاگرفتن مناقشه تورمی مرکز آمار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دولت در ماههای اخیر در مصوبه ای و در راستای قانون برنامه پنجم رای به ارائه آمار مرکز آمار ایران داده است.

هم اکنون این پرسش مطرح است که مراکز تحقیقاتی، اقتصاددانان و ... نرخ تورم اعلامی کدام مرکز را باید بپذیرند و براساس آن، به تجزیه و تحلیل رویدادهای اقتصادی بپردازند.
نظرات بینندگان