arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۰

فيلم «محمد(ص)» صنعت سينماي ايران را دگرگون مي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آخرين مقدمات، پيش نيازها و طراحي هاي لازم براي فيلم سينمايي محمد(ص) به کارگرداني مجيد مجيدي فراهم مي شود تا مرحله پيش توليد پايان يابد و به زودي فيلم برداري آغاز شود.حسين معززي نيا در گفت وگو با خراسان ضمن اعلام اين خبر گفت: هفته گذشته، سرپرست گروه هاي مختلف فني و هنري به همراه کارگردان فيلم، در آخرين سفر مرحله پيش توليد از لوکيشن هاي در نظر گرفته شده در حوالي بندرلنگه، عسلويه و کرمان بازديد کردند و در هر لوکيشن، به ارزيابي نهايي محل و ثبت تصويري موقعيت پرداختند. در پايان اين مجموعه سفرها، جلسه اي با حضور متصديان بخش هاي مختلف فيلم برگزار شد.


در اين جلسه که نزديک به شش ساعت به طول انجاميد گروه تهيه و توليد، گروه کارگرداني، گروه فيلم برداري، گروه طراحي صحنه و گروه جلوه هاي ويژه حضور داشتند. بخش عمده اي از مباحث اين جلسه، مربوط به ايجاد هماهنگي بين اسکات اندرسون( طراح جلوه هاي ويژه) با ديگر بخش هاي فيلم بود. اين گروه ها بر اساس بازديد مجدد از لوکيشن ها بايد در مشاوره با کارگردان فيلم، به تصميم گيري نهايي در مورد شکل قطعي سکانس هاي مورد نظر و کيفيت اجراي جلوه هاي ويژه در آن ها بپردازند. در پايان اين جلسه و در پايان سفر ده روزه «اسکات اندرسون» به ايران، از او تقاضا کرديم با توجه به جمع بندي انجام شده در جلسه، توضيحاتي درباره ويژگي ها و شيوه کارش در فيلم محمد (ص) بدهد.معززي نيا افزود: «اسکات اندرسون» که به خاطر طراحي جلوه هاي ويژه فيلم «بيب» در سال ۱۹۹۶ برنده جايزه اسکار شده است، سابقه کار به عنوان طراح جلوه هاي ويژه در فيلم هاي ژرفنا(۱۹۸۹)، ترميناتور ۲(۱۹۹۱)، بيب(۱۹۹۵)، مهاجمين سفينه فضايي(۱۹۹۷)، دروازه نهم(۱۹۹۹)، مرد نامريي(۲۰۰۰)، کاپيتان اسکاي و دنياي فردا(۲۰۰۴)، کينگ کنگ(۲۰۰۵)، استخوان هاي دوست داشتني(۲۰۰۹) و ماجراهاي تن تن (۲۰۱۱) را در پرونده دارد. وي يکي از باتجربه ترين و معتبرترين افراد اين عرصه در سطح سينماي جهان محسوب مي شود.از «اندرسون» در مورد لوکيشن هاي فيلم پرسيديم که گفت: در ميان حوادث اصلي فيلم، بخش مربوط به حرکت لشکر ابرهه و جمع شدن آدم ها پيش از حمله به مکه و حمله پرنده ها ابابيل خيلي عظيم است؛ هم چنين کار دهکده ماهي گير ها براي ما خيلي گسترده است. چون کار با آب در هر نوع طراحي جلوه هاي ويژه دشوار است. هردو سکانس کار تکنيکي و خلاقانه زيادي را طلب مي کند. در حال حاضر اين دو سکانس، کار اصلي ما است. چند تمهيد خلاقانه هم لازم داريم که هنوز راهش را پيدا نکرده ايم. آن ها مربوط به مکان هاي فيزيکي خاصي نيستند و بيشتر مفهومي اند. ما هنوز براي آن بخش هاي فيلم نامه راهي پيدا نکرده ايم. اما چالش هاي هنري به اندازه چالش هاي تکنيکي بزرگ است و ما هم چند چالش هنري داريم.«اندرسون» در مورد قواعد و تکنيک ها در فيلم گفت:هم به مجيدي و هم به همه کارگردان هايي که تاکنون با آن ها کار کرده ام گفته ام؛بايد با جلوه هاي ويژه همان طور کار کرد که با بخش هاي ديگر فيلم، يعني کارگردان ها همان طور که يک بازيگر را کارگرداني مي کنند، همان طور که از فيلم بردار حرکت دوربين را مي خواهند يا براي نورپردازي فکر مي کنند، همان طور هم بايد به ما بگويند چه مي خواهند و بگذارند خودمان نگران اجراي آن باشيم. قرار نيست ما سبک فيلم را بشکنيم و بخش بزرگ و چشمگيري به آن اضافه کنيم؛ قرار نيست صحنه اي به فيلم اضافه کنيم که طولاني تر از کل فيلم باشد و بخشي از آن کل نباشد. من به شدت معتقدم که فيلم بايد انسجام هنري داشته باشد اگر بتوان به آن انسجام رسيد، همه چيز طبيعي خواهد بود. ما بايد همان قالب هاي فکري را داشته باشيم که بر فيلم حاکم است. ما از همه کساني که در زمينه ساخت اين فيلم کار مي کنند ياد مي گيريم. سعي مي کنيم همان انرژي را به کاري که انجام مي دهيم منتقل کنيم . در جايگاهي که هستيم با گروه طراحي صحنه و طراحي توليد و کارگردان و فيلم بردار و بازيگران و طراحي لباس ارتباط برقرار کنيم. جنس کار همه آن ها بايد به ما منتقل شود. اگر ما بدون آن اطلاعات کار کنيم، آن وقت با کل فيلم منطبق نمي شويم.

«اندرسون» در مورد اين که سينماي ايران براي رسيدن به حد استاندارد هاليوود بايد چه کاري انجام دهد، گفت: سوال اصلي اين است که چه نوع داستاني مي خواهيد تعريف کنيد؟ من تعداد محدودي فيلم ايراني ديده ام؛ بيشتر آن ها روي آدم ها تمرکز دارد و روابط و سبک روايي عاطفي ظريفي در آن ها وجود دارد.

آيا صنعت سينماي ايران، صنعتي است که به طور معمول «ترانسفورمرز» بسازد؟ نمي دانم! منظورم اين است که اصلا دليلي دارد؟ اولين چيزي که بايد از خودتان بپرسيد اين است که واقعا مي خواهيد به چه هدفي برسيد. اگر مسئله اين است که مي خواهيد توانايي ساختن فيلم هاي عظيم تري را پيدا کنيد که داستان هاي پيچيده تري با آدم هاي بيشتري تعريف کنند، فکر مي کنم چيزهايي هست که مي توانيد ياد بگيريد. اما اين فقط در مورد «سي.جي. آي» نيست؛ «سي. جي.آي» فقط يک ابزار است، اگر کارهاي ديگر را درست انجام دهيد، سي. جي. آي. هم جاي متناسب خودش را پيدا مي کند.

من معتقدم فيلمي مثل محمد(ص) صنعت سينماي يک کشور را تغيير مي دهد همه تلاش مي کنند از پس چنين کار بزرگي برآيند و بنابراين با اين مقياس بزرگ سازگار مي شوند.

ديگران هم نتيجه را مي بينند و مشتاق مي شوند که کاري عظيم تر از قبل انجام دهند؛ چنين فيلمي بدون توجه به استفاده از «سي. جي. آي» يا هر تکنيک ديگري ، جريان خودش را به وجود خواهد آورد.معززي نيا در ادامه به خراسان گفت:فيلم محمد(ص) شهريور ماه کليد زده مي شود و زمان فيلم برداري آن از فيلم هاي معمولي بيشتر است.

طبق برآوردها فيلم برداري آن حدود ۶ ماه به طول مي انجامد.وي افزود: در اين فيلم برخي از سينماگران مطرح هاليوود، مجيدي و گروه توليد اين اثر سينمايي را همراهي مي کنند.

نظرات بینندگان