arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۰
شوراي مرکزي اتحاديه تهيه کنندگان سينماي ايران؛

دو استعفا و يک ادعا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
21 مرداد ماه، علي اکبر ثقفي،از اعضاي شوراي مرکزي اتحاديه تهيه کنندگان سينماي ايران، با نوشتن نامه اي مکتوب، از عضويت در اين شورا استعفا داد. او در اين نامه نوشت:امام حسين عليه السلام مي فرمايد:«اگر دين نداريد ، آزاده باشيد».
زماني احساس مي کردم که مسؤوليتي برعهده دارم تا مردم سرزمينم هرچيزي را به نام فيلم بر روي پرده سينما نبينند، پس حرکت بنيادين را در فعاليت هاي صنفي ديدم تا شايد به همراه دوستانم بتوانم باغ سرما زده سينما را هرس کنم. در سينما دو عنصر مخرب وجود دارد ،که اولينش سرمايه نادرست است و دومي جهل و کار تو زماني سخت مي شود که کمر به قتل اين دو ببندي و داد خواهي اخلاق کني ، در حالي که نمود بي اخلاقي برخي از هم صنفانت را نظاره گري و مشکل تر هنگامي است که آنها به دنبال منفعت خويشند و تبعيض و خود محوري اولين دغدغه شان است، پس حضور تو يکدستي جمع را بر هم مي زند.
من رفتن را به منافع فردي ام ترجيح مي دهم و استعفاي خود را از شوراي مرکزي اتحاديه تهيه کنندگان سينماي ايران به دليل برخي نگاه هاي ناعادلانه به سينما و ساير صنوف و همکاران اعلام مي کنم.
23 مرداد ماه هم، جواد نوروز بيگي، ديگر تهيه کننده عضو شوراي مرکزي اتحاديه تهيه کنندگان سينماي ايران، از سمت خود استعفا داد و در باره دليل استعفايش گفت: سوال هاي بي جواب زيادي داشتم که به دليل مطرح کردن آنها از شوراي توليد حذف شدم و متاسفانه آقايان به جاي آنکه خاستگاهشان سينمايي باشد شخصي است. آقاي سيد ضياءهاشمي وقتي رئيس اتحاديه هستند به لحاظ جايگاهشان يعني به جاي ما هم صحبت مي کنند، اما متاسفانه هيچ دقتي بر ادبياتشان ندارند و ترجيح مي دهم حداقل نامم جزو اين اتحاديه نباشد.
در پي استعفاي دو تن از اعضاي اين شورا، حبيب کاوش سخنگوي اين اتحاديه، در نامه اي به اظهارات نوروزبيگي پاسخ داد. کاوش در بخش هايي از اين نامه نوشته است:
«مدت هاست مي دانستيم دوستانمان در خانه و شورا پروژه جديدي را کليد زده اند. از همان زمان که آقاي نوروزبيگي به عنوان عضو شوراي سياست گذاري جشن خانه سينما انتخاب شدند، از نظر ما ايشان جزو همان پروژه اي که عرض کردم قلمداد شدند و طبيعتا برگ سوخته و نيروي از دست رفته. قبلاً عرض کرده بودم که اخيرا باب شده هرکس فيلمش در جذب مخاطب دچار اشکال و اختلال مي شود يک نيشگوني از شوراي صنفي مي گيرد، منتها اين بار مشخصا حقير را مورد لطف و مرحمت قرار دادند. اشکالي هم ندارد. اگر حمله و افترا به من ايشان را تسلي خاطري مي شود، بنده حرف و سخني در پاسخ به ايشان ندارم، اما در مورد پذيرش يا عدم پذيرش استعفاي حضرتشان هيات مديره اتحاديه بايد تصميم بگيرد. همين جا عرض مي کنم تا کنون کسي يا جرياني شاهد نبوده است که متن استعفا را به جاي تحويل دادن به هيات مديره و يا ... به رسانه هاي جمعي تحويل دهند. پس ما منتظر يکي دو بازيگر ديگر اين نمايشنامه هستيم.»
*
تأسيس «شوراي مرکزي تهيه کنندگان سينماي ايران» به عنوان تنها نهادي که از سوي معاونت سينمايي به رسميت شناخته مي شود، تاکنون واکنش هاي منفي بسيار زيادي را در ميان اهالي و دست اندرکاران سينما برانگيخته است و استعفاي دو تن از اعضاي اين شورا را مي توان نشانه عدم همراهي بسياري از اهالي سينما با اين نهاد صنفي/ دولتي دانست. طبيعتا همچون هميشه، بايد منتظر گذشت زمان و شفاف شدن حقيقت اين اتفاقات بود.
نظرات بینندگان