arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۰

ريشه‌هاي بداخلاقي در فوتبال ايران از زبان مهدي مهدوي كيا

كاپيتان سابق تيم ملي با انتقاد از وضعيت حاكم بر فوتبال ايران مي‌گويد تا تعارفات را كنار نگذاريم، شرايط همين طور باقي خواهد ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
كاپيتان سابق تيم ملي با انتقاد از وضعيت حاكم بر فوتبال ايران مي‌گويد تا تعارفات را كنار نگذاريم، شرايط همين طور باقي خواهد ماند.

مهدي مهدوي كيا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به مسايلي كه اين روزها در فوتبال ايران مي‌گذرد و ترويج بد اخلاقي‌ها گفت: متاسفانه شرايطي كه به جود آمده، باعث شده كه در اينجا بر خلاف تمام دنيا كسي از فوتبال لذت نبرد. نه بازيكن مي‌تواند از فوتبال لذت ببرد نه هواداري كه از خانه يا ورزشگاه بازي را تماشا مي‌كند كه اين مساله از چند جنبه قابل بررسي است.

* فوتبال در اروپا مراسمي در حد عروسي

وي در بيان اين دلايل گفت: ورزشگاه‌هاي ما متاسفانه استاندارد نيستند و هواداران براي تماشاي يك بازي بايد ساعت‌ها قبل از شروع بازي به استاديوم بروند و حتي براي ديدارهايي مانند داربي تماشاگران مجبورند از شب قبل در خيابان‌هاي اطراف ورزشگاه حضور داشته باشند. اگر اين شرايط را با ورزشگاه ليگ‌هاي اروپايي مقايسه كنيد و اين را در نظر بگيريد كه هواداران از ماه‌ها قبل بليتشان را تهيه كرده‌اند و تنها 10 دقيقه قبل از شروع بازي روي صندلي‌شان مي‌نشينند، متوجه وضعيت بد ورزشگاه‌هاي ايران شويد. البته با ورود تماشاگران به استاديوم‌هاي ايران مشكلات تمام نمي‌شود. كمترين امكانات در اختيار هواداران قرار نمي‌گيرد و آن‌ها براي استفاده از آب آشاميدني هم مشكل دارند.

مهدوي كيا افزود: بازي هم كه تمام مي‌شود به زور تماشاگران را از ورزشگاه‌ها خارج مي‌كنيم. از آلمان مثال بزنم برايتان جالب خواهد بود. كساني كه بليت VIP دارند از ساعت 12 ظهر به همراه خانواده‌هايشان به ورزشگاه مي‌آيند و در محيطي آرام ناهار مي خورند و در كنارش درباره فوتبال و مسايل ديگر صحبت مي‌كنند. پس از تماشاي بازي هم تا ساعت 11 و 12 شب در استاديوم مي‌مانند. در آلمان و ديگر كشورهاي اروپايي فوتبال مثل مراسم عروسي است و همه از آن لذت مي‌برند اما همان طور كه گفتم در ايران شرايط كاملا متفاوت است.

* فرهنگ پذيرش باخت را نداريم

وي يكي ديگر از مشكلات فوتبال ايران را جا نيفتادن فرهنگ پذيرش باخت عنوان كرد و گفت: تا اين فرهنگ در فوتبال ايران جا نيفتد كه بازي برد، باخت و مساوي دارد اين مشكل پا برجا خواهد بود. اگر قرار به بردن در همه بازي‌ها بود، ديگر فلسفه فوتبال بي‌معنا مي‌شد. هوادار در فوتبال ايران بايد اين را بپذيرد كه ممكن است تيمش با وجود بازي خوب ببازد. حتي بعضي وقت‌ها هم يك تيم نمي‌تواند خوب بازي كند و به همين خاطر مي‌بازد. اگر اين باور به وجود بيايد و فرهنگ ايجاد شود، هواداران از فوتبال لذت مي‌برند.

بازيكن سابق تيم هامبورگ درباره جدال لفظي مديران با مربيان، بازيكنان با مربيان و ... در پاسخ به اين سوال كه آيا اين درگيري‌هاي لفظي هواداران را از فوتبال دلزده نمي‌كند؟ گفت: در همه جاي دنيا چنين بحث‌هايي وجود دارد، اما در ايران حاشيه‌ها خيلي پررنگ‌تر هستند. ما در كشورمان 20 روزنامه ورزشي داريم. آلمان كه بودم وقتي به هم آنها مي گفتم كه در ايران 20 روزنامه ورزشي منتشر مي‌شود، تعجب مي‌كردند و مي‌گفتند در اين روزنامه‌ها چه مي‌نويسند. در آلمان با اين همه موفقيت در رشته‌هاي مختلف و همچنين برگزاري يكي از مهم‌ترين ليگ‌هاي دنيا تنها دو هفته نامه اشپورت بيلد و كيكر منتشر مي‌شود و باز هم اين دو هفته نامه براي انتشار، موضوع و سوژه كم مي آورند. در ايران 20 روزنامه منتشر مي‌شود و 90 تا 95 درصد مطالب اين روزنامه‌ها مختص به فوتبال است. من بايد بگويم دليل بخشي از اين حاشيه‌ها در فوتبال برخي روزنامه‌ها هستند كه براي رقابت‌ و فروش بيشتر مجبورند به اين حاشيه‌ها بپردازند.

* رسانه‌ها بازيكنان ياغي را تحويل نگيرند

مهدوي كيا در پاسخ به اين سوال كه شما مي‌گوييد اين بحث‌ها در فوتبال دنيا مطرح است، اما در اوج نيمكت‌نشيني‌تان در هامبورگ يك بار هم عليه سرمربي وقت اين تيم مصاحبه نكرديد، اما در اينجا يك بازيكن پس از دو هفته نيمكت نشيني مصاحبه مي‌كند و اعتراضش را در رسانه‌ها پخش مي‌كند، به ايسنا گفت: يقين بدانيد كه با اين فرهنگ نه آن فوتباليست به جايي مي‌رسد و نه اين فوتبال. در اروپا شما اگر درباره مربي‌تان مصاحبه كنيد، شوخي با شما ندارند و با جريمه نفس‌تان را مي‌بندند. اگر يك فوتباليست ياد گرفت در زمين فوتبال خودش را به مربي تحميل كند، آن وقت شرايط طبيعي و منطقي پيش مي‌رود. در اين بين من روزنامه‌ها را كمي مقصر مي‌دانم. آن‌ها تا مي‌بينند بازيكني نيمكت نشين شد به سراغش مي‌روند و از او مصاحبه مي‌گيرند و اين طور جنجال‌ درست مي‌شود. اين باعث شده كه فوتباليست‌ها هم عادت كنند تا نيمكت نشين شدند، بروند و مصاحبه كنند، در حالي كه اگر روزنامه‌ها آن بازيكن را تحويل نگيرند، اين فرهنگ غلط هم رفته رفته از بين مي‌رود.

كاپيتان سابق تيم ملي در پاسخ به اين سوال كه خيلي‌ها مي‌گويند اين رفتار غلطي كه در فوتبال باب شده انعكاسي از وضعيت مردم در جامعه است، گفت: اولا بايد بدانيم هيچ كس با داد و بيداد به حقش نمي‌رسد. من هفته قبل كه در شيراز بودم در برنامه‌اي تلويزيوني گفتم كه ما براي ورود به يك اتاق 10 بار به هم تعارف مي‌كنيم، اما وقتي مي‌خواهيم از كوچه فرعي وارد خيابان اصلي شويم، بدون رعايت حق تقدم اين كار را انجام مي‌دهيم و مراعات هيچ كس را نمي‌كنيم كه نمونه آخر اين فرهنگ غلط باعث شد داستان مرحوم «داداشي» به وجود بيايد. در فوتبال هم قبل از اين كه وارد زمين شويم براي حريف دسته گل مي‌بريم، اما وقتي بازي تمام شد با بدترين الفاظ درباره حريف صحبت مي‌كنيم. اين در شرايطي است كه در دنيا بر عكس اين اتفاق رخ مي‌دهد. در آنجا قبل از بازي همه براي هم كري مي‌خوانند، اما به محض اين كه سوت پايان زده مي‌شود مربيان دو تيم به طرف هم مي‌روند. متاسفانه در ايران همه چيز بر خلاف دنيا است.

* فوتبال ايران نيازمند فرهنگ‌سازي

مهدوي كيا درباره ادبيات حاكم بر فوتبال ايران گفت: بايد فرهنگ‌سازي كنيم. بايد تعارفات را كنار بگذاريم. رسانه‌ها هم نبايد از اين رفتارها حمايت كنند. وقتي يك نفر مي‌بيند حرف‌ها و ادبيات تندش چطور با استقبال روزنامه‌ها و رسانه‌ها روبه رو مي‌شود، فكر مي‌كند دارد كار درست را انجام مي‌دهد و باز هم همان حرف‌ها و حتي بدتر از آن را هم تكرار مي‌كند. اين در حالي است كه اگر بداند رسانه‌ها اين حرف‌ها را تحويل نمي‌گيرند، مطمئنا آن حرف‌ها را تكرار نمي‌كند.

بازيكن تيم داماش گيلان در بخش ديگري از گفت‌وگو‌يش با ايسنا درباره وضعيت اين تيم در ليگ يازدهم گفت: شرايط تيم ما خوب است. فكر مي‌كنم تيم ما پتانسيل زيادي دارد. همه اين پتانسيل را در ورزشگاه آزادي و در بازي با استقلال ديدند و فكر مي‌كنم هفته به هفته شرايط بهتري پيدا كنيم. برد خارج از خانه در شيراز شرايط روحي خوبي را براي ما به وجود آورده و مي‌خواهيم با اين شرايط رواني نمايش خوبي را برابر استقلال ارائه كنيم.

وي درباره عملكرد مهدي دينورزاده هم گفت: اين تجربه اول دينورزاده در ليگ برتر است، اما او در دسته يك مربي موفقي بوده و با گذشت زمان حتي در ليگ برتر هم به موفقيت مي‌رسد.

مهدوي كيا درباره اعتراض برخي بازيكنان داماش پس از تعويض‌شان در دو هفته اخير گفت: بايد بدانيم كه مربي تصميم گيرنده است. اين كه چه كسي تعويض شود و چه كسي به زمين برود در حيطه اختيارات يك مربي است و يك بازيكن نبايد مقابل چنين تصميماتي اعتراض كند و همه بازيكنان بايد به اين تصميمات احترام بگذارند.
نظرات بینندگان