arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۶

خشم و سردرگمی در خاورمیانه بعد از احیای فرمان مهاجرتی ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تصمیم دیوان عالی آمریکا برای احیای بخش‌هایی از فرمان ضد مهاجرتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا باعث ایجاد خشم و سرگردانی در بخش‌هایی از خاورمیانه شده است.

به گزارش فارس، تصمیم دیوان عالی آمریکا برای احیای بخش‌هایی از فرمان ضد مهاجرتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا باعث ایجاد خشم و سرگردانی در بخش‌هایی از خاورمیانه شده است.

خبرگزاری رویترز نوشته برخی از افراد اهل کشورهای خاورمیانه‌ای که قصد مسافرت به آمریکا دارند درباره برنامه‌های سفر و آینده‌شان نگران هستند.

دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه (5 تیرماه) تصمیم گرفت که بخش‌هایی از محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دادگاه‌های پایین‌تر علیه فرمان ضد مهاجرتی ترامپ را بردارد.

ترامپ در ماه‌های اول ریاست‌جمهوری خود فرمانی را امضا کرد که خواستار منع ورود اتباع 6 کشور مسلمان (شامل ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن) به خاک آمریکا برای یک دوره 90 روزه بود. این فرمان ورود پناه‌جویان را هم برای 120 روز معلق می‌کرد.

دستور ترامپ بعد از ایجاد هرج و مرج در فرودگاه‌های آمریکا و با حکم قاضی‌های فدرال در چند ایالت آمریکا متوقف شد.

دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که فرمان ضد مهاجرتی ترامپ مشمول آن دسته از شهروندان خارجی که «ارتباطاتی اصیل» با شخص یا شرکتی در ایالات متحده دارند، نمی‌شود، اما مفاد این فرمان برای سایر شهروندان شش کشور هدف لازم‌الاجرا خواهد بود.

مبهم بودن مفهوم «ارتباطات اصیل» یکی از دلایلی است که باعث سردرگمی برخی از مسافرانی که قصد عزیمت به آمریکا دارند شده است.

یک سودانی 52 ساله در خارطوم که فکر می‌کند به جهت نداشتن خویشاوند در آمریکا از سفر به این کشور منع خواهد شد گفت: «برای من این مایه یأس است.»

وی به رغم این گفت که دست‌کم تا روز یکشنبه که سفارت آمریکا بعد از چند روز تعطیلی دوباره باز خواهد شد، نمی‌داند که نتیجه درخواست روادیدش چه خواهد شد.

خبرنگار رویترز در کنسولگری آمریکا در دوبی که معمولاً صف‌های طولانی از متقاضیان روادید آمریکا تشکیل می‌شود تنها چند نفر را مشاهده کرده است.

ایرلاین‌های خاورمیانه هم هنوز دستوری از طرف ایالات متحده دریافت نکرده‌اند.

آن دسته از اتباع ایرانی که در سفارت آمریکا در ترکیه اقدام به دریافت ویزا می‌کنند هم از این تصمیم جدید ابزار نگرانی کرده‌اند.
نظرات بینندگان