arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۰

مجلس به ۲ فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه رای نداد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه موافقت نکردند و بنابراین این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه موافقت نکردند و بنابراین این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت، "نادر قاضی‌پور" نماینده ارومیه  در جلسه علنی امروز – سه شنبه ۲۵ مردادماه -  دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه را مطرح کرد که نمایندگان به دو فوریت این طرح با ۹۴ رای مخالف و ۵۷ رای موافق رای مثبت ندادند.

پس از عدم تصویب ۲ فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه، "محمدرضا باهنر" رئیس جلسه علنی امروز اعلام کرد که این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی می شود.

باهنر تصریح کرد: موضوع دریاچه ارومیه از اهمیت زیادی برخوردار است و به این معنی نیست که دریاچه و وضعیت آن برای مجلس کم اهمیت است.

وی تاکید کرد: دعوت از مسئولان دولت به مجلس برای دریافت راهکاری در جهت حل این معضل ضروری است.

پیش از رای‌گیری،‌"نورالله حیدری دستنایی" نماینده اردل و فارسان و "موسی‌الرضا ثروتی" نماینده بجنورد در مخالفت و "جوادجهانگیرزاده" نماینده ارومیه و "سیدحسین نقوی حسینی" نماینده تهران در موافقت با دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه سخن گفتند.

در مقدمه توجیهی  این طرح دو فوریتی آمده بود:‌ این طرح که به امضای ۶۶ نفر از نمایندگان رسیده بود از دیدگاه امضاکنندگان با توجه به شرایط کاملا نگران کننده دریاچه ارومیه و پسرفت سریع و مداوم آب در جنوب بزرگترین دریاچه داخلی ایران وبا عنایت به پیش بینی هایی که برای خشک شدن این دریاچه طی چند ساله اخیر صورت پذیرفته است، ضروری دانست تا برای نجات حیات گیاهی و حیوانی زیست بوم دریاچه و جلوگیری از آثار بسیار دهشتبار خشک شدن آن برای بسیاری از نقاط کشور، یک و نیم میلیارد مترمکعب آب از طریق سایر رودخانه ها و منابع آب استان آذربایجان غربی و استان های همجوار خصوصا رودخانه های سیلوه در پیرانشهر و ارس به این دریاچه انتقال یابد.

در ماده واحده این طرح دو فوریتی آمده بود:‌ وزارت نیرو موظف می شد طی سال ۱۳۹۰ حداقل یک میلیارد مترمکعب آب را برای صیانت از دریاچه ارومیه ز راههای زیر فراهم آورد:

۱ـ انتقال آب به طریق پمپاژ از رودخانه سیلوه در پیرانشهر به دریاچه ارومیه

۲ـ انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه از دو حوزه آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی

۳ـ آبگیری سدهای حوزه دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کردستان بعد از حل بحران دریاچه ارومیه موکول می گردد.

۴ ـ بار مالی ناشی از اجرای این قانون از محلهای ذیل:

الف ـ مبلغ یک میلیارد دلار از محل جزء (ث) بند (۲) قانونبودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور

ب ـ مبلغ نه صد و دو میلیارد و هفتصد میلیون ریال از محل ردیفهای ۴۰۲۰۴۰۲۹، ۴۰۲۰۱۴۴۵، ۴۰۲۰۱۴۷۰ و ۹۴- ۵۵۰۰۰۰ تامین می گردد.

قاضی پور، جهانگیرزاده، رضا رحمانی، محجوب، طاهرخانی، نقوی، ذاکر، عثمانی، عبدالرضا ترابی، انصاری، مطهری شبستر، آقایی، فولادگر، طباطبایی نژاد، سعادت، محمدجانی، سیدحسین حسینی، حسینی دولت آبادی، اعزازی، اکبرنژاد، عیسی جعفری، یوسف نژاد، دلاور، منادی، عیسی زاده، غفار اسماعیلی ، فروزش، محمدحسین مقیمی، تابش، نادران، کیخا، حاجی اصغری، عباسپور تهرانی فرد، محمودزاده، کواکبیان، فتحی پور، دلخوش، نصیرپور، بت کلیا، روح الله عباسپور، ولی اسماعیلی، محبی نیا، فرهنگی، ساعدی، مطهری نهران، بشیری، وارطان، تجری، دهدشتی، حسینی بحرینی، نجابت، رجایی، آشوری، اکبری، منصوری رضی، ضابطی، سیدنجیب حسینی، صمد فدایی، پشنگ، جلالی، آقازاده، کرمی راد، مرندی، صبور، ناصری نژاد و رضا حسینی نمایندگانی بودند که

دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه را امضا کرده بودند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
0
0
با سلام
البته می دانم که نظر من را چاپ نمی کنید ولی شاید در این ماه رمضان یک مقداری عدالت را رعایت کنید
می خواستم بگویم اگر این بحث برای نام خلیج فارس می شد طرح دو فوریت قبول می شد یا نه
می دانید که در این سالها چقدر از باغات اطراف از بین رفته است
چرا نمی خواهند باور کنند که دریاچه خشک می شود باور نمایید هر روز که برویم کم شدن را احساس می کنیم شاید تا اخر شهریور ماه آب دریچه بجای باریک برسد.
نظرات بینندگان