arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۰۸ تير ۱۳۹۶

ادعای آمریکادرباره حمله به پایگاه الشعیرات سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی معتقد است که ترامپ در حمله موشکی به پایگاه الشعیرات سوریه گزارش‌های نهادها و کارشناسان امنیتی بر عدم وجود شواهد استفاده از سلاح شیمیایی را نادیده گرفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، دونالد ترامپ در ۶ آوریل ۲۰۱۷ دستور شلیک موشک‌های توماهوک (Tomahawk) به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را صادر کرد. این تصمیم ترامپ، واکنشی در راستای ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در منطقه خان شیخون برای سرکوب مخالفان بود. اما این در حالی است که «سیمور هرش» روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی معتقد است این ادعا بی اساس بوده و ترامپ گزارش‌های مهم نیروهای اطلاعاتی آمریکا و حتی هشدار آنها را که بر عدم وجود شواهد و قرائن استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون تأکید می‌کرده، نادیده گرفته است.

سیمور هرش تأکید می‌‌کند نیروهای اطلاعاتی آمریکا در گزارش‌های خود آورده‌اند که ارتش سوریه در چهارم آوریل، مقرّ نیروهای جهادی (عناصر مسلح) را با یک بمب روسی مجهز به مواد انفجاری متعارف (کلاسیک) هدف قرار داده است و علاوه بر آنکه جزئیات این حمله به مقامات آمریکایی اطلاع داده شده بود، روس ها جزئیات این حمله را نیز به آگاهی نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در دوحه رسانده بودند و این تصمیم ترامپ و نادیده گرفتن این گزارش ها، ناراحتی عمیق و سرخوردگی برخی مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا را در پی داشت.

سیمور هرش معتقد است در ساعات اندکی پس از حمله به خان شیخون در چهارم آوریل و بعد از آنکه تصاویری از کشتگان و مجروحان منتشر شد، این ادعا در فضای مجازی از سوی برخی منابع محلی مطرح شد که در این حمله از گاز سارین (sarin) که نوعی محرک عصبی است استفاده شده است. درحالی که نه تنها منابع این تصاویر و گفته ها مشخص نیست بلکه ناظران بین المللی نیز تحقیقی در این باره به عمل نیاوردند. در آن حال، فضا به گونه ای رقم خورد که فرض بر دستور عامدانه بشار اسد برای استفاده از این ماده انفجاری شیمیایی قرار گرفت. صدور بیانیه از سوی ترامپ در ساعاتی پس از این حمله، تأییدی بر همین فرض انتشار یافته در میان مردم بود.   

سیمور هرش می گوید: پس از یک سری مصاحبه ها، متوجه شدم که شکاف کاملی بین رئیس جمهور و تعداد بسیاری از مشاوران نظامی وی و مسؤولان اطلاعاتی و نیز افسران حاضر در منطقه که درک متفاوتی از ماهیت حمله به خان شیخون داشتند وجود دارد.

هرش به نقل از یک مشاور ارشد می گوید به دنبال حمله به خان شیخون، رئیس جمهور آمریکا خواستار برگزاری نشست امنیتی در سطح بالا برای بررسی چگونگی پاسخ به این حمله شد. چهار گزینه برای این اقدام مطرح و نهایتا تصمیم به حمله موشکی به پایگاه الشعیرات یعنی همانجایی گرفته شد که هواپیماهای مهاجم سوری به خان شیخون از آنجا برخاسته بودند.

هرش به نقل از این مشاور ارشد می گوید فرماندهان نظامی که در آن نشست امنیتی شرکت داشتند اصرار کردند که پیشاپیش باید روس ها از این تصمیم آمریکا آگاه شوند تا از تشدید تنش با مسکو پیشگیری شود. ترامپ در ابتدا با این امر مخالف بود ولی نهایتا با اکراه آن را پذیرفت.

به گفته سیمور هرش در نهایت ۵۹ موشک از نوع توماهوک (Tomahawk) از دو ناو آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه به سمت پایگاه هوایی الشعیرات در نزدیکی حمص شلیک شد که ۲۴ موشک عملا در اصابت به هدف ناموفق بود و تنها تعداد اندکی از موشک ها به آشیانه های هواپیماها اصابت کرد که توانست ۹ هواپیمای سوری را از بین ببرد و این حجم تخریب، بسیار کمتر از آن چیزی بود که دولت ترامپ ادعا کرد. هرش به نقل از این مشاور ارشد می گوید «حتی به من گفته شد که هیچکدام از این ۹ هواپیما هم قابل استفاده و عملیاتی نبودند».   

هرش می‌گوید سؤالهای مشخصی در خصوص خان شیخون و الشعیرات در ۱۵ ‍ژوئن برای کاخ سفید ارسال کرده که تا کنون پاسخی در این باره دریافت نکرده است.
نظرات بینندگان