arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۶

گردش مالی 1600 میلیارد دلاری مواد مخدر در دنیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به گردش مالی حدود ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ میلیارد دلاری ناشی از مواد مخدر، محرک و روان گردان‌ها گفت: البته ارقام متفاوت است اما این آمار به نقل از بخش‌های اقتصادی سازمان ملل است. حدود یک سوم از این گردش مالی سود خالص است که بین کارتل‌های اقتصادی و مواد مخدر می‌چرخد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، پرویز افشار در گفت‌وگویی رادیویی درباره اقتصاد مواد مخدر اظهار کرد: مواد مخدر در کنار سه تجارت دیگر، جزو پر درآمدترین اقتصادهای دنیا قرار دارد. مواد مخدر، اسلحه و دارو و غذا را جزو چهار تجارت پرسود طبقه بندی می‌کنند که به دو تجارت از این میان سیاه عنوان می‌شود.

وی افزود: بخشی از گردش مالی مواد مخدر، محرک و روان گردان‌ها که قابل مشاهده است، چیزی حدود ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ میلیارد دلار است. البته ارقام متفاوت است اما این آمار به نقل از بخش‌های اقتصادی سازمان ملل است. حدود یک سوم از این گردش مالی سود خالص است که بین کارتل‌های اقتصادی و مواد مخدر می‌چرخد.

افشار با بیان اینکه سهم هر کدام از مناطق در مواد مخدر متفاوت است، عنوان کرد: در بخشی از دنیا تجارت کوکائین مطرح است مانند آمریکای جنوبی که بازار مصرف آن عمدتا کشورهایی مانند آمریکا است. منشا تولید تجارت مواد مخدر سنتی عمدتا در افغانستان است که بیش از ۷۵ درصد از مواد سنتی دنیا را تامین می‌کند. بر اساس گزارش رسمی سازمان ملل بین ۴۸۰۰ تا ۷۰۰۰ تن در سال، تولید مواد مخدر افغانستان است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بازار مواد سنتی افغانستان، عمدتا اروپا و اروپای غربی است، گفت: یکی از مسیرها، مسیر ایران است و سعی می‌شود حدودا ۳۰ درصد از مواد تولیدی افغانستان از طریق مسیر ایران ترانزیت شود.

وی به نوع دیگری از مواد مخدر اشاره کرد و گفت: عموما مواد جدید شامل "آمفتامین ها" و امثال آن را شامل می شود که مواد صنعتی محرک جدید هستند. تولید این مواد خیلی ساده‌تر است؛ یکسری مواد پیش ساز را با یکسری مواد حل شونده، ترکیب می کنند تا آن را تولید کنند.

در ادامه دکتر وحید شقاقی استاد دانشگاه و اقتصاد دان بیان کرد: بنگاه‌های آینده پژوهی دنیا ۱۳ ابر روند را برای جهان در سال ۲۰۳۰ پیش بینی می‌کنند؛ یکی از آنها ابر تهدید بدهی است و در کنار آن اضطراب و تنهایی نیز وجود دارد. یک اصطلاحی در دنیا با عنوان تفرد در دنیا ایجاد شده است و خروجی این تفرد یک مسئله و ابرتهدیدی به نام استرس را ایجاد کرده است.

وی همچنین به ظهور تمدن مجازی اشاره کرد و گفت: در تمدن مجازی هویت واقعی انسان‌ها شکل می‌گیرد که خروجی اینها باعث تمایل مردم دنیا به سمت خروج از هویت واقعی و رفتن به دنیای مجازی مبتنی بر مصرف روان گردان‌های جدید است.

این استاد دانشگاه با اشاره به توسعه مواد مخدر صنعتی، بیان کرد: دلیل ریشه این موضوع ابرتهدیدهایی است که در دنیا ایجاد شده که چند مورد از آنها مستقیما به خروج انسان‌ها از هویت واقعی و ورودشان به حوزه مصرف مخدر صنعتی است.
 
این اقتصاد دان خاطرنشان کرد: در 10 سال گذشته در آمریکا، آماری منتشر شده که نشان از افزایش ۳۰ درصدی داروهای ضد افسردگی در این کشور است و این نشان می‌دهد دنیای آینده به سمت دنیای پر استرس و اضطراب می‌رود.
نظرات بینندگان