arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۶

موج بی‌سابقه گرما در خوزستان/ از گرمازدگی گسترده تا آغاز مسافرت‌های تابستانی زودهنگام

گرمای بی‌سابقه در خوزستان علاوه بر افزایش جدی گرمازدگی در برخی شهرهای استان باعث شروع زودهنگام موج سفرهای تابستانی مردم این استان به مناطق خوش آب و هوا شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : گرمای بی‌سابقه در خوزستان علاوه بر افزایش جدی گرمازدگی در برخی شهرهای استان باعث شروع زودهنگام موج سفرهای تابستانی مردم این استان به مناطق خوش آب و هوا شده است.

به گزارش انتخاب، این روزها گرمای بی‌سابقه در خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز در صدر اخبار جهان قرار گرفته است. گرمایی که در طول نیم قرن گذشته بنا به گفته کارشناسان بی‌سابقه بوده و مردم را در دید و بازدیدهای تعطیلات عید فطر خانه‌نشین کرد.

بالا رفتن دمای هوا از 50 درجه باعث شده که موج گرما زدگی در مناطق مختلف استان به ویژه مناطق خوش آب و هوا را به راه بیاندازد به طوری که روز گذشته تعداد زیادی از شهروندان گتوندی و حتی آبادان و خرمشهری در مراکز درمانی بستری شوند.

موج گرمازدگی اما در اهواز و مناطق تابعه نیز بالا رفته اما به دلایل نامعلومی تاکنون توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز رسانه‌ای نشده و آمار دقیقی در این زمینه در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

در این حال روزنامه واشنگتن پست آمریکا با انتشار گزارشی در خصوص گرمای بی‌سابقه در اهواز عنوان کرده است: شهر اهواز در لبه شکستن گرم‌ترین دمای جهان قرار دارد.

این گزارش به نقل از توییت «اتین کاپیکیان» کارشناس آژانس هواشناسی فرانسه نوشته است: «اهواز روز پنجشنبه (دیروز) با ثبت دمای 53.7  سیلیسیوس ( 128.7 فارنهایت) رکورد گرم‌ترین روز در ایران و گرم‌ترین روز ماه ژوئن در قاره آسیا را شکسته است».

به نوشته این روزنامه رکورد ثبت شده از گرم‌ترین روز سال در ایران 127.4 درجه فارنهایت بوده است.

به نوشته واشنگتن پست دمای دیروز شهر اهواز حتی بیشتر از این رقم نیز بوده و بر اساس آمار وب سایت « Weather Underground» دمای این شهر در بین ساعات 4:51 تا 5 عصر (به وقت محلی) به 129.2 درجه فارنهایت رسیده است و اگر دمای 129.2 فارنهایت صحیح باشد این دما رکورد بالاترین دمای ثبت شده در تاریخ مدرن جهان محسوب می‌شود.

کریستوفر بارت تحلیلگر تاریخ هواشناسی در وب سایت " Weather Underground " ثبت دمای 129.2 فارنهایت در عصر روز پنج شنبه در اهواز را تنها با دو ثبت دیگر در جهان برابر می‌داند؛ یکی در 21 جولای 2016 در منطقه «مطربه» کویت و دیگری در 30 ژوئن 2013 و در منطقه «دره مرگ» در کالیفرنیای آمریکا.

گرمای بی‌سابقه و مشکلات ناشی از آن مسؤولان کشوری و استانی را مجبور کرده است تا ساعات کار ادارات را به ساعات اولیه صبح سوق دهند تا از بالا رفتن بار بر امکانات شبکه توزیع برق بکاهند.

اما در این حال انتظارات جدی مردم توجه جدی به گماردن امکانات رفاهی از جمله سیستم‌های خنک‌کننده مانند پنکه‌های آب پاش، آبسردکن‌ در مراکز عمومی و توجه به گسترش فضای سبز و همچنین مسقف کردن مراکز خرید و بازارهای عمومی است.

پدیده گرمای بی‌سابقه در خوزستان باعث آغاز موج مهاجرت مردم و سفرهای زودهنگام و بعضا اجباری به مناطق آب و هوای کشور شده است به طوری که خبرها از ترافیک جدی خودروها در مسیرهای خروجی استان و همچنین کمبود شدید بلیط‌های قطار و هواپیما حکایت دارد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان