arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۰

جوانفکر و بهداد از هدف "خاتون" می گویند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی اکبر جوانفکر، سرپرست روزنامه ايران، که پس از انتقادات گسترده مردم، شخصیت های روحانی و فرهنگی، مسئولان قضایی و نمایندگان مجلس به ویژه نامه "خاتون"، تلاش کرده بود به نوعی فضا را تلطیف و منتقدان را آرام کند، در موضع جدیدی به دفاع تمام قد محتوای توهین آمیز این ویژه نامه و هجمه به منتقدان آن پرداخت.

به گزارش انتخاب، آقای جوانفکر که به نظر می رسد در این فرصت چند روزه دیدارهایی با روسای جریان متبوعش داشته است، نشریه خاتون را مصداق "اقدامات فرهنگي و تلاش‌هاي علمي و آزادانديشانه" توصیف کرد و انتقادات افکارعمومی، نمایندگان مجلس و فعالان دینی و فرهنگی به آن را "سیاسی" دانست که نباید به آن توجهی کرد.

وي افزود: در اين زمينه نبايد به بداخلاقي‌هاي سياسي برخي جريان‌ها و افراد توجه شود كه با بي‌تقوايي نسبت‌هاي ناروايي را به مخالفان خود مي‌دهند.

جوانفكر در گفت‌وگو با ايسنا ويژه نامه خاتون را "نخستين سند و كار تحقيقي و علمي جامع درباره فلسفه حجاب و تبيين مقوله مهم عفاف در جمهوري اسلامي" اعلام کرده! و گفت: در اين ويژه‌نامه بيش از ۳۰ نفر از صاحبنظران حوزه علوم ديني و اسلامي به اظهار‌نظرات كارشناسانه پرداخته‌اند. پس هدف از انتشار اين ويژه‌نامه پرداختن به مقوله حجاب و عفاف به‌طور علمي و دقيق است تا بتوانيم يك فضاي آزادانديشي و استدلالي ترويج عفاف و مكتوب در حوزه حجاب ايجاد كنيم.

آقای جوانفکر در حالی ادعای همکاری ۳۰ صاحبنظر دینی و کارشناس با ویژه نامه خاتون را مطرح کرده است که تاکنون بسیاری از افراد مورد اشاره او هرگونه همکاری با خاتون را تکذیب کرده یا مصاحبه منسوب به خود در این ویژه نامه را تحریف شده دانسته اند.

تاکنون آیت‌الله حائری شیرازی، آیت‌الله سید محمد قائم‌مقامی و حجت الاسلام غریب رضا مصاحبه ها و نوشته های خود را تحریف شده دانسته و شخصیت هایی چون نبي الله فضلعلي(رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه خواجه‌نصير)، وحيد خاوه‌اي(مشاور مديرمسئول سابق روزنامه ايران)، مجتبي زارعي(عضو هيئت علمي دانشگاه)، علی یوسف پور(صاحب امتیاز روزنامه سیاست روز)، فاتحی زاده(مشاور امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان) و بهزاد حميديه هر گونه همکاری و مصاحبه با ویژه نامه خاتون را تکذیب کرده‌اند.

عباس انسانی نیز که به عنوان جانشین سردبیر این ویژه نامه معرفی شده، همکاری با این نشریه را تکذیب و تاکید کرده است: "مطالب حاشیه‌ای و نابجای مندرج در این ویژه‌نامه به هیچ‌ وجه مورد تایید بنده نبوده است."

با این حال جوانفکر بدون توجه به این واقعیت حتی از تلاش برای تهیه "الگوي جامع و كامل حجاب و عفاف" سخن گفته است: اكثريت مطالب خاتون كه بالغ بر يكصد گفت‌و‌گو، مقاله و يادداشت و گزارش دقيق علمي و تحقيقي است، از سوي علماي محترم و انديشمندان حوزوي نگارش يافته و هرگونه موافقت و مخالفت با آن نيز بايد در فضاي علمي مطرح شود تا بتوانيم از ماحصل اين تلاش‌هاي علمي الگوي جامع و كاملي براي حجاب و عفاف تهيه كنيم.

وی بدون اشاره به تخطئه و اهانت های شرم آور به پوشش چادر زنان و دختران ایرانی در ویژه نامه روزنامه ایران، مدعی شده است: البته آنچه براي ما غايت و هدف نهايي است، تبيين فلسفه حجاب برتر يعني چادر است و همه تلاش‌ها در همين راستاست.

سرپرست روزنامه ايران با بیان اینکه بعضی با مستمسك قرار دادن برخي مطالب تحريف شده كه اساساً نه در ويژه‌نامه خاتون و نه در هيچ‌يك از نظرات ما وجود ندارد، به حركتي سياسي دست زده‌اند، انتقادات به ویژه نامه خاتون را نوعی "بداخلاقي"، "تنگ‌نظري" و "مباحث حاشيه‌اي" بر سر راه اين آزاد‌انديشي‌هاي جوانان و فرهيختگان توصیف کرده است.

اما دیگر اظهار نظر آقای جوانفكر در این مصاحبه هم جالب و در عین حال تامل برانگیز است. او ویژه نامه موهن خاتون را "ترويج و تبيين مقولات مهمي چون حجاب و عفاف" دانسته است و انتقادات به محتوای اهانت بار آن را " اغراض سياسي برخي افراد و گروه‌ها".

او حتی منتقدان محتوای توهین آمیز خاتون را متهم کرده که ویژه نامه را نخوانده و "بدون تفكر و تأمل" نظر داده‌اند. البته آقای جوانفکر از کسی نام نبرده است.

وی گفته است: البته متأسفانه در اين دو روز فضاسازي‌هاي به دور از تقوا و اخلاق در حال شكل گرفتن بود كه جاي تأمل دارد. واقعاً وقتي با برخي آقايان كه با اظهارنظر تند و عجولانه عليه خاتون اقدام نموده بودند، صحبت كردم همگي گفتند كه حتي مطالب ويژه‌نامه را نخوانده‌اند و بدون تفكر و تأمل نظر مخالف داده‌اند.

در توهین های سرپرست روزنامه ایران به منتقدان خاتون، در ابتدا نمی شد به صراحت دادستان تهران را هم مشمول اهانت ها قرار داد اما جوانفکر در ادامه روشن می کند که منظور جعفری دولت‌آبادی هم هست.

سرپرست روزنامه ایران با اشاره تلویحی به اعلام جرم دادستان تهران علیه روزنامه ایران تصريح می کند: با وجود اين‌كه اين حجم بالا از مطالب متنوع و علمي و قوي فرصت زيادي براي تحليل مي‌طلبد و نمي‌توان در عرض چند ساعت حتي عليه آن اعلام جرم كرد، متأسفانه برخي افراد كه به اين ويژه‌نامه علمي و وزين هجمه نموده‌اند از تيترهاي تحريف شده و تهمت‌ و آدرس‌دهي غلط سايت‌هاي زنجيره‌اي استفاده كرده‌اند.

جوانفكر همچنین به بيان نظر شخصي خود درباره حجاب بانوان پرداخت و گفت: اگر منظور بحث شرعي حجاب است، كاملاً مشخص است كه به فرموده مرجع و رهبر ما حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حجاب برتر چادر است و ما هم دقيقاً به همين نظر شريف معتقد هستيم و اظهار‌نظر تخصصي بايد از سوي فقها و مجتهدان و انديشمندان صورت گيرد، اما بنده به نوبه خود مدافع حجاب برتر بوده و اصولاً انتشار خاتون در دوره جديد روزنامه و همچنين پرداختن به مقوله حجاب و عفاف در گروه‌هاي مختلف روزنامه و ديگر نشريات مؤسسه ايران در راستاي تبيين اين اصل مهم اسلامي و دفاع عالمانه و دقيق از حدود آن است.

در همین حال معاون سياسي اسفندیار رحیم مشایی هم در دفاع از خاتون موضع جالبی گرفت و حکم کسانی را که در رسانه ها با حجاب و اسلام جمهوری اسلامی مخالفت می کنند، "برخورد نرم‌افزاري" اعلام کرد.

" فرض کنيم که در کشور ما کسي درباره حجاب نظر خاصي دارد و مثلا مي گويد که اصل حجاب را قبول ندارم؛ بايد با او چه برخوردي شود؟"

بهداد همچنين عنوان کرده است: تصور کنيد اگر رهبر معظم انقلاب با فردي مواجه شوند که مي گويد با اسلامي که در اين کشور هست و يا توسط عده‌اي ارائه مي‌شود که "حجاب" هم در ذيل آن قرار دارد مخالفم، چگونه با وي برخورد خواهند کرد؟

وي در ادامه، خود به اين سؤالات پاسخ مي دهد و مي گويد که "برخورد با چنين افرادي بايد نرم‌افزاري باشد و نيازي به جنجال و تکفير نيست."

معاون سياسي رئيس دفتر رئيس جمهور در پاسخ به اینكه "برخي معتقدند كه اين كارها از جنس همان اقدامات اصلاح‌طلبان است "، اظهار داشت: شايد اصلاح‌طلبان هم در اين كشور حرف‌هاي خوبي زده باشند اما الان داريم درباره موضوع روز كه برگرفته از مطلب منتشره در ويژه‌نامه هست، صحبت مي كنيم.

گفتنی است، روزنامه ایران روز شنبه اقدام به انتشار ویژه نامه ای به نام خاتون کرد که اهانت های موجود در آن به چادر و حجاب زنان ایرانی موجی از انتقادات را به دنیال داشته است.

چادر مشکی تحمیل شده ناصرالدین‌شاه قاجار و از مجالس عیاشی شبانه در اروپا بیرون آمده است، از لحاظ فلسفه حجاب، قطعا چادر بدترین پوشش است، رنگ مشکی چادر "متکبرانه" است و ... تنها چند جمله اهانت آمیز در ویژه نامه خاتون است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بنده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
0
0
متشکر میشم اقای نویسنده اسم انتقادات گسترده مردم رو نیارند و نظره خودشون رو به کل جامعه تامیم ندند
نظرات بینندگان