arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۳ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰

عمارت مسعوديه ميزبان جشن خانه سينما مي شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جشن سينما در خانه ظل السلطان برگزار مي شود

دوشنبه شب گذشته خانه سينما ميزبان خبرنگاران بود. اين ميزباني هم به بهانه برگزاري دومين نشست مطبوعاتي جشن پانزدهم خانه سينما بود و هم به بهانه حضور صميمانه اهالي سينما و رسانه و صرف افطاري در کنار يکديگر.

به گزارش خراسان در اين نشست که کيومرث پوراحمد دبير پانزدهمين جشن سينماي ايران و مازيار ميري مدير اجرايي اين جشن حضور داشتند، ابتدا پوراحمد با اشاره به پايان داوري فيلم هاي بلند گفت: داوري مرحله اول فيلم هاي بلند به پايان رسيده و داوري مرحله اول فيلم کوتاه نيز آغاز شده است.

پوراحمد در ادامه در مورد فيلم هاي «کمال تبريزي »و« کيانوش عياري» گفت: در بخش فيلم هاي بلند دو فيلم «پاداش» و «خانه پدري» به کارگرداني کمال تبريزي و کيانوش عياري، از بخش مسابقه خارج شد. اين موضوع هم بنا به درخواست کارگردانان فيلم بوده است.بهروز افخمي هم اعلام کرده است که فيلمش از بخش مسابقه خارج شود و گفته است اين فيلم من نيست. در حالي که ايشان بايد زودتر اين موضوع را اعلام مي کرد. ضمن اين که در هر حال ، کارگرداني اين فيلم به نام بهروز افخمي است. وي در ادامه با اشاره به مقررات جشن خانه سينما گفت: طبق مقررات جشن، فيلم ها از سوي تهيه کنندگان در جشن شرکت داده مي شوند و کارگردان «فرزند صبح» فقط مي تواند بخش کارگرداني را از مسابقه خارج کند. اگر اين فيلم در بخش کارگرداني نامزد دريافت جايزه شود ، کارگردان مي تواند نامش را از فهرست خارج کند.پوراحمد در ادامه با اشاره به بخش سيف ا...داد گفت: جايزه زنده ياد سيف ا... داد؛ امسال به علي زرين، مدير پيشين کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، اهدا مي شود. چون فضا را براي فعاليت هنرمندان و سينماگران شاخص سينما فراهم کرد. آن هم در فضايي که فيلم سوزي در سينماي ايران رواج داشت. زماني که هيچ کس جرات کارکردن با بيضايي را نداشت؛ اين تهيه کننده ؛ فيلم «باشو غريبه کوچک» را تهيه کرد و بهترين فيلم سازان را به کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برد.وي در ادامه گفت: از کمال تبريزي، علي زرين، داود رشيدي و مسعود بهنام نيز در جشن سينما تقدير مي شود و مراسم نکوداشت اين سينماگران ۲۱ شهريور در تالار ايوان شمس برگزار مي شود.البته مي خواستيم يکي از بزرگداشت ها را براي خانم «رخشان بني اعتماد» بگيريم اما ايشان نپذيرفتند.سپس مازيار ميري در مورد داوري فيلم ها گفت: مرحله اول داوري فيلم هاي بلند تمام شده است و منتظر آراي داوران هستيم. در بخش مستند نيز از ۳۲۸ فيلم رسيده به دبيرخانه جشنواره در نهايت ۸ فيلم انتخاب مي شوند. در بخش کوتاه نيز از ۳۴۹ فيلم ۵۱ فيلم انتخاب و در بخش پويانمايي نيز از ۱۰۷ فيلم ارسالي ۲۹ اثر براي داوري انتخاب شده است. ۸۵ فيلم سينمايي بلند نيز تقاضاي حضور در اين جشن داشتند که ۲ فيلم از بخش مسابقه خارج شده است. هم چنين از پنجم شهريور ماه بخش دوم داوري فيلم هاي بلند، با اضافه شدن ۲۸ داور، به جمع داوران آغاز مي شود.ميري در خصوص مقايسه جشن سينما با جشنواره فيلم فجر گفت: در جشنواره فيلم فجر انتخاب ها سياسي و با مصلحت انديشي انجام مي شود ولي در جشن سينما اين طور نيست.سپس پوراحمد گفت: آخرين باري که در جشنواره فيلم فجر داور بودم؛ هيچ دخالتي صورت نمي گرفت. ولي احساس مي کنم در يکي، دو سال اخير، دخالت هايي از سوي مسئولان صورت مي گيرد. به همين علت به نظر من بايد ۶۰ درصد از داوران جشن سينما خارج از خانه سينما باشند و جزو صنوف نباشند تا شائبه اي پيش نيايد.مازيار ميري نيز گفت: ارزيابي مشارکت سينماگران در جشن خانه سينما و فجر را مي توان با هم مقايسه کرد تا اعتبار جشن سينما بيشتر درک شود. خوشبختانه افراد صاحب نامي در هيئت داوري اين جشن هستند و اين براي يک جشنواره ملاک مناسبي است.

ميري در خصوص تاريخ جشن هاي سينما گفت: جشن کوتاه، پويانمايي و مستند به ترتيب روزهاي ۸، ۱۲ و ۱۵ شهريور برگزار مي شود.مازيار ميري درباره مکان برگزاري جشن گفت: جشن سينما در عمارت مسعوديه برگزار مي شود. اين اولين برنامه اي است که در اين مکان و ضلع جنوبي ميدان بهارستان برپا مي شود. اين عمارت متعلق به ظل السلطان بوده و در دوره ناصرالدين شاه ساخته شده است . پيش از انقلاب نيز به عنوان ساختمان وزارت فرهنگ استفاده مي شد.سپس پوراحمد به نحوه داوري و مشکلات اين بخش اشاره کرد و گفت: شيوه داوري جشن سينما بايد تغيير کند. اميدوارم آکادمي جشن خانه سينما تشکيل شود. چون اعضاي يک صنف يکديگر را مي شناسند و ممکن است با يک نفر مشکل داشته باشند.

پس از پايان نشست خبرنگاران با سينماگران حاضر افطاري کردند. پوراحمد نيز مسابقه اي را براي خبرنگاران ترتيب داد که بايد عکس هاي کودکي هنرمندان را تشخيص مي دادند. اما کسي نتوانست برنده اين مسابقه باشد.

نظرات بینندگان