arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰

رئیس مرکز آمار: تورم تیرماه 19.6 درصد است

عضو كمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به حضور روز گذشته رئیس مركز آمار ایران در این كمیسیون گفت: در این جلسه نرخ تورم تیرماه 19،6 درصد اعلام شد. همچنین نرخ نهایی نشده رشد اقتصادی سال 89 اعلام شد كه تفاوت چندانی با نرخ رشد در سال 88 ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: عضو كمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به حضور روز گذشته رئیس مركز آمار ایران در این كمیسیون گفت: در این جلسه نرخ تورم تیرماه 19،6 درصد اعلام شد. همچنین نرخ نهایی نشده رشد اقتصادی سال 89 اعلام شد كه تفاوت چندانی با نرخ رشد در سال 88 ندارد.

موسی‌الرضا ثروتی  با اشاره به ماده 54 برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: طبق این ماده مسئولیت تولید آمار به عهده مركز آمار ایران است و بر این اساس رئیس‌جمهور به بانك مركزی دستور داد كه دیگر آمار منتشر نكند.

وی ادامه داد: مركز آمار ایران هم برای ارائه آمار محدود شده است و به این دلیل تعدادی از نمایندگان اعتراض كردند و گفتند مركز آمار ایران موظف به ارائه اطلاعات و آمار است.

این عضو كمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به حضور رئیس‌مركز آمار ایران در جلسه كمیسیون برنامه و بودجه، گفت: در این جلسه آقای عادل آذر بسته آماری سالنامه سال 88 را ارائه داد كه در آن رشد اقتصادی، بیكاری و دیگر شاخص‌ها وجود داشت و همچنین این مركز سالنامه سال 89 را دردست تدوین و تكمیل دارد.


ثروتی تصریح كرد: رئیس مركز آمار ضمن ارائه گزارشی از مجموعه آمار حساب‌های ملی و اقتصادی به سؤالات نمایندگان پاسخ داد.
وی گفت: آقای توكلی در این جلسه گفت كه مركز آما موظف به انتشار همه اطلاعات است اما رئیس مركز آمار ایران تصور می‌كرد كه ارائه اطلاعات به نمایندگان و دولت كفایت می‌كند، اما نمایندگان معتقد بودند باید آمارها منتشر شود و تا همه مردم و محققان از این اطلاعات استفاده كنند.


این نماینده مجلس با بیان اینكه در آمارهای مركز آمار ایران و بانك مركزی اختلافاتی وجود دارد، افزود: مركز آمار نرخ بیكاری را حدود 13.5 درصد و تورم 12 ماهه منتهی به تیر ماه را 19.6 درصد اعلام كرد، اما بانك مركزی نرخ تورم را 16.3 درصد محاسبه كرده كه به نظر می‌رسد اختلاف در نحوه محاسبه این شاخص است.

*تاكید نمایندگان به انتشار آمار 3 ماهه آمارهای اقتصادی برای عموم

به گفته وی در این جلسه رئیس مركز آمار ایران به سؤالات نمایندگان پاسخ داد.


این عضو كمیسیون برنامه و بودجه گفت: در این جلسه به رئیس مركز آمار ایران تاكید شد كه مشكل و ابهام قانونی برای مركز آمار در ارائه و انتشار اطلاعات و آمار وجود ندارد و این مركز باید این اطلاعات را در اختیار عموم قرار دهد.


وی اظهار داشت: رئیس مركز آمار گفت كه این مركز سالنامه ارائه می‌كند، اما نمایندگان گفتند این كفایت نمی‌كند و مركز آمار باید همانند نهادهای آماری و اقتصادی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانك جهانی، هر سه ماه یك بار آمار متغیرهای اقتصادی را ارائه كند.


ثروتی در پاسخ به این سؤال كه رشد اقتصادی سال 89 در گزارش مركز آمار چند درصد بوده است،گفت: رشد اقتصادی اعلام شد اما این ارقام هنوز نهایی نشده است؛ رشد اقتصادی سال 89 تقریبا نزدیك به رشد اقتصادی سال 88 است.


بانك مركزی خرداد ماه در همایش بانكی و ارزی از رشد اقتصادی 3،5 درصدی سال 88 خبر داده بود . همچنین طبق این گزارش رشد اقتصادی سال 88 بدون احتساب نفت به 4.3 درصد رسید. وزیر اقتصاد نیز رشد اقتصادی سال 89 را حدود 5 درصد اعلام كرده است.
نظرات بینندگان