arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۸ - ۱۴ تير ۱۳۹۶

تحرکات مشکوک در بازار و سکوت سازمان بورس/ چرا آبروی دولت هزینه و فدای یک سوداگر می شود؟

در نماد معاملاتی شلیا - شرکت مواد ویژه لیا - بعد انجام یک معامله دوطرفه در قیمت 14400 ريال در ساعت 11:15 روز گذشته به حجم 1 میلیون و 250 هزار سهم بار دیگر تقاضا قیمت توسط بازیگردانان این سهم ایجاد شد و در قیمت 14780 ريال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب»؛ مهدی نوروزی: سازمان بورس و اوراق بهادار در اقدامی ابهام برانگیز در مقابل برخی تحرکات مشکوک در بازار سکوت کرده است.
 
در نماد معاملاتی شلیا - شرکت مواد ویژه لیا - بعد انجام  یک معامله دوطرفه در قیمت 14400 ريال در ساعت 11:15 روز گذشته  به حجم 1 میلیون و 250 هزار سهم بار دیگر تقاضا قیمت توسط بازیگردانان این سهم ایجاد شد و در قیمت  14780 ريال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد.
 
قیمت سهام این شرکت تنها در 42 روز معاملاتی بیش از 430 درصد رشد داشته است.
 
این رشد خیره کننده در حالی است که شلیا از طریق سامانه کدال - سامانه رسمی بازار سرمایه - اعلام کرده بود در سال مالی منتهی به 31 / 05 / 95  حسابرسی شده، به ازای هر سهم 247 ریال، سود محقق داشته است.
 
این شرکت همچنین سود سال مالی منتهی به 31 / 05 / 96  را به ازای هر سهم مبلغ 802 ریال اعلام کرده بود.
 
از سوی دیگر، شرکت مذکور در  تاریخ 06/08/95 در  مکاتبه رسمی عدم نیاز به تعدیل پیش بینی سود را اعلام کرده است.
 
این شرکت در همین مکاتبه رسمی اعلام کرد که حسابرس و بازرس قانونی در تاریخ 21/12/95 از سمت خود استعفا داده و حسابرس و بازرس علی البدل نیز  از پذیرش این سمت خودداری نموده است.
 
گفتنی است بر اساس شواهد موجود این قیمت سازی های احتمالی که با هدایت شخصی به نام " م د " انجام شده است.
 
اکنون این سوال مطرح است که چرا سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه شرکت فرابورس بررسی های تخصصی در جهت جلوگیری از این اتفاق را انجام نمی دهد؟!
 
جولان این سوداگر در بازار سرمایه آنچنان بی محابا ادامه دارد که این بار با تزریق نقدینگی قابل توجهی اقدام مشابهی را در خصوص نماد حسیر ( ریل سیر کوثر ) انجام داده است.
آیا منافع این شخص بر منافع بازار سرمایه ایران ترجیح داده شده است؟!
 
آیا سازمان بورس از وقایع مشابه سوداگری مانند آنچه امروز برای سهامداران متضرر شرکت کنتورسازی ایجاد شده، متذکر نمی شود؟!
 
ادامه سکوت سازمان بورس، و جولان سوداگران، می تواند ضمن بی اعتماد کردن سهامداران، دولت تدبیر و امید را در آینده نزدیک در معرض حملات منتقدان قرار داده و از طرفی دستاوردهای اقتصادی دولت را زیر سوال ببرد.

نظرات بینندگان