arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۰

لوگوی گوگل فرمول ریاضی شد/ تولد 410 سالگی یکی از بنیانگذاران نظریه اعداد

بزرگترین موتور جستجوی دنیا امروز 17 آگوست (26 مرداد) لوگوی خود را به مناسبت تولد 410 سالگی "پیر دو فرما" که به عنوان یکی از بنیانگذاران نظریه اعداد شناخته می شود به شکل تخته سیاهی درآورد که روی آن مهمترین فرمول ریاضی این ریاضیدان نوشته شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بزرگترین موتور جستجوی دنیا امروز 17 آگوست (26 مرداد) لوگوی خود را به مناسبت تولد 410 سالگی "پیر دو فرما" که به عنوان یکی از بنیانگذاران نظریه اعداد شناخته می شود به شکل تخته سیاهی درآورد که روی آن مهمترین فرمول ریاضی این ریاضیدان نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز 17 آگوست (27 مرداد) 2011 گوگل لوگوی خود را به شکل تخته سیاهی در آورد که بر روی آن، این فرمول ریاضی نوشته شده است: xn + yn = zn

این فرمول مربوط به "قضیه آخر فرما" است که یکی از مهمترین قضیه های ریاضی مدرن به شمار می رود.



این قضیه را "پیر دو فرما" (Pierre de Fermat )، در قرن 17 ارائه کرد و اکنون گوگل تولد 410 سالگی این ریاضیدان فرانسوی را جشن گرفته است.

"پیر دو فرما" ریاضیدان و حقوقدان فرانسوی در 17 آگوست 1601 به دنیا آمد و در 12 ژانویه 1665 چشم از جهان فرو بست.

وی یکی از مهمترین ریاضیدانان نیمه نخست قرن هفدهم است که با ارائه فرمولهای "قضیه آخر فرما"، "قضیه کوچک فرما" و "اعداد فرما" یکی از پیشگامان ریاضی مدرن شمار می رود.

این دانشمند با متدی که برای شناسایی حداکثرها و حداقلهای مسیرهای تابعهای ریاضی ارائه کرد توانست حساب دیفرانسیل را توسعه دهد.

تحقیقات "فرما" که در زمان آماده سازی ویرایش ریاضی "دیوفانت" (ریاضیدان یونان باستان) انجام شد منجر به ارائه نظریه اعداد شد.



"فرما" همچنین توانست مستقل از "رنه دکارت"، اصول پایه هندسه تحلیلی را از طریق مکاتبه با "بلیز پاسکال" که یکی از بنیانگذاران نظریه احتمالات بود کشف کند.

تئوری اعداد
 
بی شک فعالترین عرصه ای که فرما بر روی آن کار می کرد توسعه "تئوری اعداد" بود. به طوریکه می توان وی را به عنوان یکی از بنیانگذاران این تئوری دانست.
 
فرما فرمولی را برای ارزشهای n برابر با 1، 2، 3، 4 پیدا کرد که این اعداد را به صورت اعداد اولیه نشان می داد.
اعداد اولیه فرما اهمیت بسیاری در ریاضی دارند. برای مثال، "کارل فردریش گوس"، ریاضیدان و منجم آلمانی در سال 1776 نشان داد چند ضعلی منظمی که با یک خط و پرگار قابل ساخته شدن است و یک تعداد ضلع دارد، حاصل یک و یا تعداد بیشتری از اعداد اولیه فرما است.
 
قضیه آخر فرما
 
اما بی شک یکی معروفترین قضیه های فرما، "قضیه آخر فرما" است و به همین دلیل گوگل لوگوی امروز خود را به فرمول این قضیه اختصاص داده است.
 
ظاهر این فرمول بسیار ساده است اما محک آن بیش از 300 سال به زمان نیاز داشت. این قضیه می گوید: ممکن نیست بتوان چهار عدد کامل x، y ، z و n را پیدا کرد که در آن n بزرگتر از 2 باشد.
 
در واقع در فرمول xn + yn = zn برای n > 2 جواب صحیح و غیر صفر وجود ندارد. 
 
تنها در سال 1995 "اندرو ویلز"، ریاضیدان انگلیسی توانست این فرمول را تست کند.

نظرات بینندگان