arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۰

عدم حمایت دولت؛ ورشکستگی دامداران: ورود خارجی‌ها برای تامین لبنیات ایران!

ایران به عنوان کشوری خودکفا در تولید شیر به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید آن با کاهش 40 تا 50 درصدی تولید شیر خام مواجه شده و در این میان بازاریابان عربستانی و ترکیه‌ای به دنبال نمایندگی در ایران برای فروش محصولات لبنی خود هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : جهان صنعت نوشت:

ایران به عنوان کشوری خودکفا در تولید شیر به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید آن با کاهش 40 تا 50 درصدی تولید شیر خام مواجه شده و در این میان بازاریابان عربستانی و ترکیه‌ای به دنبال نمایندگی در ایران برای فروش محصولات لبنی خود هستند.

تولید شیر ضرر دارد

سیروس روستا، رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران با ابراز تاسف از کاهش تولید شیر به دلیل افزایش چند برابری هزینه‌های خوراک دام و کنترل بازار محصولات لبنی تصریح کرد: با وجود سرمایه‌گذاری بالا در صنعت دامداری و وجود گاوهای شیری اصیل در کشور به دلیل عدم حمایت از تولید، کنترل بازار فروش محصولات و در برابر آن آزاد بودن قیمت خوراک دام و علوفه از سال گذشته دامداری‌های کشور رو به ورشکستگی سوق یافته‌اند.

وی تصریح کرد: به دلیل افزایش یکباره قیمت علوفه و پایین بودن قیمت خرید هر کیلو شیر از دامدار، دامداران فقط دام‌هایشان با خوراک ضروری زنده نگه داشته‌اند و به دنبال تولید شیر نیستند چراکه تولید شیر برایشان ضررده است.

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران تاکید کرد: طی چهار سال اخیر قیمت خرید شیر از دامداران ثابت بوده اما قیمت خوراک و علوفه دام بدون هیچ نظارتی به صورت روزافزون رو به افزایش است که ادامه این روند باعث می‌شود تا دو ماه آینده گاوهای شیری اصیل ایرانی که اصلاح ژنتیک بر آنها انجام شده، روانه کشتارگاه شوند کما اینکه اکنون هم گاو شیری بالای 30 کیلو تولید روانه کشتارگاه‌ها هستند که فاجعه برای کشور است.

وی در پاسخ به اینکه به گفته صنایع لبنی قیمت هر کیلو شیرخام افزایش یافته و 450 تا 520 تومان از دامدار خریداری می‌شود، گفت: مسوولان امر باید در این زمینه نظارت کنند که شیر به چه قیمتی خریداری می‌شود در حالی که هر کیلو شیر 400 تا 450 تومان از دامداران خریداری می‌شود صنایع اعلام می‌کنند این قیمت تا 520 تومان است.

روستا از بازاریابی کشورهای عربستان و ترکیه برای فروش محصولات لبنی در ایران خبر داد و به ایسنا گفت: این شرکت‌ها به دنبال گرفتن نمایندگی در ایران هستند و دولت‌هایشان نیز با دادن یارانه حمل‌ونقل آنها را حمایت می‌کنند تا بتوانند در بازار رقابت داشته باشند.

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران، ورود کشورهای دیگر برای تامین نیاز محصولات لبنی ایران را تاسف‌آور عنوان و اظهار کرد: ایران با تولید سالانه بیش از 9 میلیون تن شیر خام طی چند سال اخیر کشوری خودکفا در تولید شیر و فرآورده‌های لبنی بوده است که از بین رفتن این خودکفایی، دام‌های اصیل، بیکاری، هدررفت سرمایه‌گذاری‌های کلان در صنعت دامپروری و لبنی و وابستگی به کشورهای دیگر را مسوولان امر باید پاسخگو باشند.

گرانی نهاده‌ها

بعد از حذف یارانه پرداختی به صنایع لبنی که در واقع خرید تضمینی دو میلیون تن شیر در سال را در کشور شامل می‌شد بسیاری از صنایع لبنی کشور با مشکل مواجه و بسیاری از صنایع مجبور به کاهش تولید شده‌اند اما تبعات این مشکل برای دامداران کشور به مراتب سنگین‌تر بوده است و بسیاری از دامداران به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دامی مجبور به کشتار دام‌های شیرده خود شده‌اند.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی کشور نیز در این زمینه گفت: برآوردها نشان می‌دهد میزان تولید شیر کشور با وضعیت فعلی تولید سالانه 9 میلیون لیتری شیر امسال به حدود شش میلیون لیتر کاهش پیدا خواهد کرد.

باکری در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل اصلی دامداران گران شدن علوفه و دیگر نهاده‌های دامی است، گفت: علوفه تولید داخل کشور به دلیل خشکسالی کفاف نیاز دام‌ها را نمی‌دهد و از سوی دیگر در سال جاری شاهد افزایش شدید قیمت تمامی نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی بوده‌ایم و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های ناشی از هدفمندسازی (هرچند اندک) مشکلات اصلی دامداران کشور است و همین موضوع باعث شده بسیاری از دامدارانی که توان نگهداری دام‌های خود را ندارند مجبور به کشتار دام‌های شیری خود شده‌اند.

دولت بدهی‌اش را نمی‌دهد

باکری در این زمینه که پرداخت بدهی معوق صنایع لبنی از سوی وزارت بازرگانی چه تاثیری می‌تواند بر وضعیت دامداران داشته باشد، گفت: در حال حاضر برای سال 89 و سه ماهه ابتدای سال 90 وزارت بازرگانی معادل 300 میلیاردتومان به صنایع لبنی بدهکار است و وزارت آموزش‌وپرورش نیز برای شیر مدارس معادل 90 میلیارد تومان به صنایع لبنی بدهی دارد، اگر دولت این بدهی را تسویه کند این میزان نقدینگی به صورت مستقیم به دامداران منتقل شده و حداقل می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را برطرف سازد.

گفتنی است، هشتم مرداد‌ماه 30 نفر از نمایندگان کارخانه‌های لبنی سراسر کشور در اعتراض به بدهی معوق یارانه شیر و عدم اجرای یارانه حمایتی از سوی دولت مقابل وزارت بازرگانی تجمع کردند.

در آن روز معاون پارلمانی و هماهنگی وزیر صنعت، معدن و تجارت به معترضین قول پرداخت تا 12 مردادماه را داده بود اگرچه بعدا این قول‌ها یکی دو بار دیگر تمدید شد اما تا به امروز به گفته نمایند

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
0
1
كشاورزان به خاك سياه نشستن . دامداران همينطور ؛ كفاشان و ...
كسي پاسخگو نيست هيچ كس
نظرات بینندگان