arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۰

جبهه اي از مصباح يزدي تا رحيم مشايي

تلاش جريان انحرافي درون دولت براي پيروزي در انتخابات مجلس ورياست جمهوري آينده، مدتهاست که براي همه آشکار شده و داستاني است که بر سر هر بازاري هست; اما اين جريان دولتي در ماههاي اخير سعي کرده با دور کردن اعضاي تابلو خود از مقابل دوربين ها و سکوت، توجه ها را از خود دور کند. اما معلوم است که هيچکس باور نمي کند که اين جريان دولتي بي خيال انتخابات شده و سعي دارد از طريق پست هاي حساسي که در دولت دارد به خدمت به مردم بپردازد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مردم سالاری نوشت: تلاش جريان انحرافي درون دولت براي پيروزي در انتخابات مجلس ورياست جمهوري آينده، مدتهاست که براي همه آشکار شده و داستاني است که بر  سر هر بازاري هست; اما اين جريان دولتي در ماههاي اخير سعي کرده با دور کردن اعضاي تابلو خود از مقابل دوربين ها و سکوت، توجه ها را از خود دور کند. اما معلوم است که هيچکس باور نمي کند که اين جريان دولتي بي خيال انتخابات شده و سعي دارد از طريق پست هاي حساسي که در دولت دارد به خدمت به مردم بپردازد!

تشکيل جبهه پايداري در ميان اصولگرايان که اين روزها به يکي از نشانه هاي عدم وحدت در ميان اين جناح تبديل شده و نسبت اين گروه جديدالتاسيس با جريان انحرافي دولت، در هفته هاي اخير يکي از پر تحليل ترين موضوعات سياسي بوده و از آنجا که بسياري از اعضاي اين جبهه افتخار همکاري با اعضاي جريان انحرافي را داشته اند، هماهنگي اين دو دسته دور از ذهن نيست.

نفوذ مشايي در جبهه پايداري

روز گذشته حميدرضا کاتوزيان نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با پايگاه خبري تحليلي اعتدال در اين باره  با اعلام اينکه تفکيکي  بين احمدي نژاد و مشايي قائل نيست، درباره ارتباط جبهه پايداري و جريان انحرافي، با وجود اصرار اين طيف بر مرزبندي با جريان انحرافي، توضيحاتي ارائه کرد.

رييس کميسيون انرژي مجلس تصريح کرد: جبهه پايداري را همان جريان رايحه خوش خدمت مي دانم که در دوره قبل و در انتخابات مجلس و رياست جمهوري فعال بود.رايحه خوش خدمت يک جريان دولتي براي ورود در انتخابات بود، اين آقايان نيز همان رايحه خوش خدمتند و هيچ تفاوت ويژه اي ندارند.

رهبري جريان رايحه خوش توسط مشايي صورت مي گرفت و اين جبهه پايداري نيز رهبري اصلي و هدايتش بر عهده  مشايي و بقايي است، ضمن اينکه بنده هيچ تفکيکي ما بين احمدي نژاد و مشايي قائل نيستم و اعتقاد دارم  اين دو داراي يک تفکر و رويکرد در مسائل سياسي و انقلاب و کشور هستند و نگاه آنها نسبت به موضوعاتي نظير روحانيت و حجاب يکسان است و تاکنون هم بارها همديگر را تائيد کرده و با هم همراه بوده اند.

کاتوزيان همچنين عنوان کرد: جبهه پايداري اصولا يک حرکت تماميت خواه است و علاقه مند به همراهي و همگامي با هيچ جرياني نيست و تاکيد مي کنم که آنها در بحث وحدت اصولگرايان وارد نخواهند شد; بهانه هاي گرفته شده از سوي جبهه پايداري نيز نشان دهنده اين است که در پي ايجاد جريان مستقلي از اصولگرايان هستند و آيت الله  مصباح يزدي را هم در برابر آيت الله مهدوي کني مطرح مي کنند که کار خود را کاملا مستقل از گروه7+8 جلو ببرند.

کاتوزيان ادامه داد: يکي از اهداف جبهه پايداري شکستن 7+8 است و در نهايت مانع وحدت مورد نظر رهبري مي شوند و بهانه هايي را هم که پيرامون لاريجاني و قاليباف گرفتند در اين راستاست. جريان انحرافي در لايه هاي زيرين جبهه پايداري فعاليت مي کند و در لواي اين جبهه، کانديداهاي ناشناخته خود را به مجلس خواهد فرستاد. بايد تلاش شود تا مردم نسبت به اين مسائل آگاه شوند و بدانند که جبهه پايداري باعث انشقاق بين وحدت اصولگرايان است.

مصطفي رضاحسيني نماينده مردم شهر بابک نيزنظراتي همچون کاتوزيان ابراز داشته است.اين نماينده مجلس درباره فعاليت هاي پشت پرده جريان انحرافي گفت: کمرنگ شدن حضور مشايي به اين دليل است که اجازه بروز و ظهور به وي داده نمي شود. به هر حال،  مشايي از متهمان اصلي جريان انحرافي به شمار مي رود و اين موضوع در دست بررسي بوده و طبيعي است، نبايد در جايي ظاهر شود. با اين حال، وي در پشت پرده مشغول فعاليت است و کارهاي انتخاباتي خود را به پيش مي برد و اهداف خود را پيگيري مي کند.

وي اظهار داشت: اين جريان تخريب شخصيت هاي نظام را در دستور کار خود قرار داده، به گونه اي که تخريب لاريجاني و قاليباف از اهداف آنهاست که به شدت در حال انجام است. همچنين ايجاد شکاف در جريان اصولگرايي نيز يکي ديگر از اهداف اين جريان است.

رضاحسيني همچنين با اشاره به فعاليت جبهه پايداري افزود: به تازگي گروه پايداري با حضور وزراي اخراجي دولت شکل گرفته است. جريان انحرافي به سرکردگي رحيم مشايي هنگامي که فهميد، نمي تواند همه نيروهاي خود را وارد مجلس کنند، به دنبال راه ديگري بودند; لذا تشکيل جبهه پايداري از اقدامات جديد انحرافي هاست و جالب اين است که اين گروه هنوز از راه نرسيده براي ديگران نرخ تعيين مي کند و ادعاي ارث و ميراث دارد.

حسيني با اشاره به فعاليت جريان انحرافي در همه نقاط کشور گفت: اين جريان در شهرستان ما نيز مانند ديگر نقاط جريان خزنده خود را آغاز کرده و حتي گزينه هايي را در نظر گرفته اند که کسي گمان نمي کند، اينها راي بياورند; جالب اين که از نظر هزينه، هيچ دغدغه اي ندارند و پندارشان بر اين است که چون پول دارند، مي توانند انتخابات را ببرند. مردم نيز به اينها توجهي ندارند و منتظر نظر بزرگان هستند. به هر روي، بايد بيدار بود و بصيرت داشت، چرا که مرز تشخيص خوب و بد بسيار سخت شده و تنها راه اين است که با حرکت پيرامون محور ولايت و مراجع از اين فتنه و انحراف بزرگ نجات پيدا کنيم.

وي در پاسخ به اين که تا چه اندازه به موفقيت گروه 8+7 خوشبين هستيد، گفت: با مديريت آيت الله مهدوي کني، آن گروه مي تواند محور خوبي براي وحدت باشد.

جبهه پايداري همانند مسجد ضرار

علي مطهري هم در گفت وگو با سايت فرارو درباره اين جبهه گفت: فکر مي کنم تاسيس اين جبهه بر اختلاف ها مي افزايد خصوصا اگر رهبري آن در دست افراد تندرو باشد که پشت نقاب ولايتمداري دست به هر کاري مي زنند. البته ما اميدواريم که افرادي مانند مصباح و  حداد عادل اينها را کنترل کنند. به هر حال تاسيس جبهه پايداري را شبيه تاسيس مسجد ضرار در صدر اسلام مي بينم. در آن زمان عده اي به نام مسجد عليه اسلام فعاليت مي کردند و پيامبر دستور تخريب آن مسجد را دادند. امروز نيز عده اي با تاسيس جبهه پايداري، به نام وحدت، تفرقه ايجاد مي کنند.
تغيير ساختار نظام

از سوي ديگر بنا به نوشته سايت نسيم آنلاين يکي از نويسندگان روزنامه کيهان هم اين هفته در جلسه انصار حزب الله صحبت کرده و درباره جريان انحرافي گفته است: اولين پروژه اي که جريان انحرافي کليد زد اين بود که در دولت نهم ارتباط دولت را اولا با نخبگان و ثانيا با طبقه متوسط شهري تيره کند.

احمدي نژاد مطابق تئوري اي که مشايي و دوستانش تزريق کرده بودند هيچ ارزشي براي اين طبقه قائل نبود و هميشه مي گفتند که اصلا ما چه احتياجي به اينها داريم. ما در هفته اول بعد از انتخابات سال 88 به دنبال يک نفر مي گشتيم که برود در تلويزيون از  احمدي نژاد دفاع کند، ولي گير نمي آورديم. چون روابط را با همه نخبگان تيره وتار کرده بود. احمدي نژاد بدون ترديد به خاطر چسبيدن به اين تئوري خطرناک نتوانسته بود هيچ پشتوانه اي از نخبگان غيردولتي براي خود فراهم کند تا حاضر به دفاع از او باشند.

وي همچنين گفته است: مهم ترين کاري که جريان انحرافي در پي آن است، نفي موجوديتي به نام اصولگرايي است.

در مرحله بعد مهم ترين پروژه جريان انحرافي در سياست داخلي ايجاد تغييرات ساختاري است. جريان انحرافي بر اين عقيده است که سيستم و ساختار نظام جمهوري اسلامي به شکلي تغيير کند که بيشترين ميزان آزادي عمل براي احمدي نژاد به وجود بيايد. مسير جريان انحرافي براي ساختار شکني مسير معيشت مردم است. اين ها سعي دارند به مردم بگويند ما مي خواهيم براي شما کار کنيم ولي اين ساختار بيش از اين به ما اجازه نمي دهد و بايد عوض شود.

در عرصه فرهنگ مهم ترين پروژه جريان انحرافي ليبراليزه کردن عرصه و از سکه انداختن ارزش هاي انقلاب اسلامي و جايگزيني آن با يک مجموعه ارزش هاي من درآوردي جديد است. اينها به زودي بحث ازدواج موقت را کليد خواهند زد و به همين شکل که راجع به حجاب وارد عمل شدند، ويژه نامه 300 صفحه اي منتشر خواهند کرد و بحث هاي عجيب و غريب تر از حجاب را کليد خواهند زد.

 هاشمي و مهدوي کني - مصباح و مهدوي کني

همراهي محمد تقي مصباح يزدي با جبهه پايداري هم يکي از موضوعاتي است که تحليل هايي را در پي داشته است. بعضي از سايت هاي اصولگرا ديروز با انتشار تحليلي به باز خواني رفتار هاشمي رفسنجاني در قبال فعاليت هاي محمد رضا مهدوي کني و مقايسه آن با رفتار مصباح يزدي پرداختند. در اين نوشته آمده است: برخورد هاشمي با کانديداتوري مهدوي کني در انتخابات هيات رئيسه خبرگان قابل توجه بود. وي در جلسه افتتاحيه خبرگان گفت : از مدتي پيش جنجال زيادي بر سر مجلس خبرگان رهبري آغاز شده که بسيار مضر است. من وقتي از اين ناحيه احساس خطر کردم و ديدم مي توانم مساله را حل کنم به آيت الله امامي کاشاني گفتم که از طرف من پيش آيت الله مهدوي برود و اعلام کند اگر ايشان کانديدا مي شوند من از ايشان حمايت مي کنم.از سوي ديگر واکنش  مهدوي کني هم به  هاشمي در نوع خود کم نظير است. وي کانديداتوري خود را احساس وظيفه دانست و از آيت الله  هاشمي رفسنجاني به عنوان ياور ديرين خود و دوران مبارزه ياد کرد و گفت: برادرمان آيت الله هاشمي در واقع اين مقام را به بنده تفويض کرد.

نحوه رفتار اين دو چهره شاخص روحاني در موضوع رياست مجلس خبرگان بازتاب مختلفي داشت: در اين رابطه دکتر حسن روحاني گفت: براي چهره ها و شخصيت هاي سابقه دار انقلاب حفظ وحدت،  اصول نظام و موازين شرعي و اخلاقي از هرچيز ديگر با اهميت تر است و اين چنين برخوردها بين بزرگان و علماي اسلام سابقه طولاني دارد

در مقابل  اما نحوه رفتار مصباح يزدي با مهدوي کني خواندني است: در روزهايي که بين اصولگرايان به منظور وحدت زير چتر جامعتين همه چيز به خير و خوشي تحت مديريت آيت الله مهدوي کني پيش مي رفت، انتشار خبر تشکيل جبهه پايداري و اعلام سخنراني آيت الله مصباح در اين جلسه که نشان از حمايت معنوي کامل وي از اين تشکل موازي داشت، حتي خود  مهدوي کني را غافلگير کرد.آيت الله مهدوي کني در سخناني در جمع اعضاي جامعه روحانيت مبارز که نشان مي داد از تشکيل اين جبهه ناراضي است، گفت: من به آن عزيزان پيغام مي دهم که اين کارها را نکنيد، خوب نيست، اين کارها بر خلاف مصلحت انقلاب است... من تعجب مي کنم که در آن اعلاميه گفته شد که دو تن از علماي بزرگوار که مورد احترام همه ما هستند، از آنها دعوت کرده اند.... به آن عزيزان پيغام مي دهم که اين کارها را نکنيد.
 
تغذيه جبهه پايداري از يک جريان انحرافي
 
 قائم مقام و سخنگوي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي; با اشاره به فعاليت هاي جبهه پايداري و موضع گيري هاي برخي افراد آن; گفت: جرياني مانند جبهه پايداري که به دنبال حذف چهره شناخته شده اصولگرايان مانند لاريجاني از کميته وحدت اصولگرايان است، از يک جريان انحرافي تغذيه مي شود.

حبيب الله بوربور در گفت وگو با ايلنا; در خصوص ارزيابي اش از سخنان برخي از اعضاي جبهه پايداري انقلاب اسلامي که مي گويند علي لاريجاني به دليل اين که يک اصولگراي واقعي نيست نبايد نماينده اي در جبهه متحد اصولگرايي داشته باشد; اظهار داشت: جريان و افرادي که در جهت حذف برخي اشخاص و جريان هاي معتبر از دايره اصولگرايي کار مي کنند; اصولا بايد در اصالت آن ها شک کرد. وي افزود: افرادي که رويه حذف چهره هاي معتبر اصولگرايي از دايره اصولگرايي را دنبال مي کنند، حتي بايد در دلسوزي آن ها براي انقلاب و اصولگرايي خود آن ها شک کرد چرا که يک اصولگرا هيچ وقت به دنبال حذف اصولگرا نيست.

سخنگوي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي تصريح کرد: جريان و افرادي که در صدد حذف افراد معتبري نظير آقاي علي لاريجاني و همچنين آقاي قاليباف از کميته 7+8 و جبهه متحد اصولگرايي هستند احتمالا به يک جريان مشکوک در کشور مرتبط هستند.

با سخنان آيت الله مهدوي کني تصور مي شد همچون مجلس خبرگان آقاي مصباح به احترام ايشان وجامعتين که خود عضوي از آن است تشکيل جبهه پايداري را لغو ويا حداقل خود از شرکت درآن منصرف مي شدند ولي ايشان نه تنها شرکت کرد و از اين جبهه حمايت نمود، بلکه موضوع وحدت را که نمي شود با همه وحدت کرد را تئوريزه کرد.

تا جايي که قاسم روان بخش از شاگردان مصباح به تبيين اين نقطه نظر استاد خود پرداخت و با بيان اينکه وحدت خود به خود و في نفسه داراي ارزش نيست، گفت: وحدتي مفيد و خوب است که در راستاي تحقق حق انجام گيرد. وي براي روشن شدن منظورش تصريح کرد: تا به حال جبهه پايداري به دو جلسه کميته 7+8 دعوت شده است که شرکت نکرده ايم، چرا که ابهاماتي وجود دارد.

دولتي ها هم جبهه پايداري را قبول ندارند

بادامچيان گفت: آيت الله مهدوي کني مورد اعتماد عظيم امام، رهبري، روحانيت و مردم هستند و چه کسي هست که به ايشان ارادت نداشته باشد.  اسدالله بادامچيان در گفت وگو با خبرآنلاين در خصوص اخباري درباره سهم خواهي در کميته وحدت اصولگرايان است با تاکيد بر "هنوز به  سهم خواهي نرسيده ايم "، گفت: چانه زني در عالم سياست طبيعي است وهميشه هم وجود داشته است و در شرايط کنوني هم جبهه پايداري  نيز با اعضاي کميته هفت نفره در حال مذاکره هستند.

  بادامچيان با بيان اينکه اين جبهه هم يک مجموعه و ظرفيت دراصولگرايان هستند که اميد دارم  متصل شوند ، گفت:آنها در ابتداي امر خودشان را خيلي بالا  گرفتند و اعلام کردند ما همه حاميان آقاي احمدي نژاد را جمع کرديم،ولي حرف اين است که آقايي مشايي  و دوستانش که آنها را قبول ندارند. ضمن اينکه خود اين دوستان هم مي گويند اينها جريان انحرافي هستند. اين عضو کميسيون شورا ها همچنين گفت: علاوه بر اين، تيم آقاي رحيمي هم  اين دوستان را قبول ندارد. ضمن اينکه تيم هاي ديگرهم. در اين شرايط اگر اين دوستان با کميته 8+7 همراهي نکنند خودشان آسيب  مي بينند.


قائم مقام حزب موتلفه  پيرامون نقش آفريني آيت الله مهدوي کني در زمينه وحدت اصولگرايان با بيان اينکه شخصيت آيت الله مهدوي کني به گونه  اي است که  در سراسر کشور همه براي ايشان احترام قائلند، افزود:مردم به تيزبيني، تقوا، عدالت  و فقاهت ايشان اعتماد دارند  و مراجع تقليد  نيز همگي ايشان را تائيد مي کنند. ضمن اينکه مواضع سياسي ايشان نشان مي دهد  در اعتدال  کامل بوده اند و هيچ گاه تند و کند نرفته اند. وي ادامه داد: بنابراين چنين فرد ارزشمندي که براي هر کشوري  يک سرمايه بزرگ  است که در مسائل گوناگون مي تواند نقش محوري داشته باشد.

حال چرا آيت الله مهدوي کني که  مورد توجه مردم اند نبايد محور وحدت اصولگرايان باشند. بادامچيان در پاسخ به اين پرسش که چگونه مي توان اصولگرايان را از آفت غفلت از ريش سفيدان  و بزرگان اصولگرا دور داشت، اظهار داشت: اينکه  دوره ريش سفيدي تمام شده حرف برخي گروه ها است، ولي واقعيت اين است که وقتي آيت الله مهدوي کني  مطلبي را بفرمايند مردم احتراما و تکليفا مي پذيرند.  وي با اشاره به انتخابات ميان دوره اي مجلس هشتم، گفت: در انتخابات  مياندوره اي مجلس هشتم هم ايشان فرمودند به  تمام  11 نفر نامزد انتخابات مجلس راي مي دهم و مردم هم پذيرفتند. نماينده مردم تهران در مجلس هشتم، اضافه کرد: ايشان مورد اعتماد عظيم امام، رهبري، روحانيت و مردم هستند  وچه  کسي هست که به آيت الله مهدوي کني ارادت نداشته باشد.

نظرات بینندگان