arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۴۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۰

دیالوگهای سیاسی از زبان روح سرگردان دختر بی دین در "5 کیلومتر تا بهشت"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آینده نوشت : 

مجموعه تلویزیونی «5 كیلومتر تا بهشت» كه از آغاز ماه مبارك رمضان از شبكه 3 سیما روی آنتن رفته و انتقادهای فراوانی بر آن وارد شده، شب گذشته پیام سیاسی خود را هم صادر كرد كه به صورت كاملا اتفاقی كپی سخنرانیهای تكراری برخی سیاسیون بود.

در این بخش از این مجموعه، هنگامی كه روح امیرحسین (مهدی سلوكی) شاهد این قضایا و ظلمی كه به او می رفت بود، روح سرگردان دختری كه با او همراه است، در دیالوگ خود به انتقاد از آقاهای سیاسی پرداخت كه در عالم سیاست با وجود محرز شدن خبط و خطای فرزندانشان، حاضر به پذیرش جرم آنها نیستند و به راحتی چشم بر خطای آنان می پوشند و حاضر می شوند در كمال بی انصافی، گناه آنان را به گردن دیگران بیندازند.

در این سكانس، روح سرگردان دختر، خطاب به روح امیرحسین گفت (نقل به مضمون): «در دنیای سیاست هم هستند كسانی كه خطا و جرم فرزندانشون رو می بینن ولی حاضر نیستند كه از اونا دل بكنند و تا آخر پای خطای فرزندانشون می مونند و آخرت خودشون رو فدای دنیای بچه هاشون می كنن...».

گذاشتن این جملات در دهان بازیگری كه در قسمتهای قبل به مخاطب گفته است با وجود 20 سال روح سرگردان بودن، هنوز به اصل وجود خدا (چه رسد به بهشت و جهنم و حلال و حرام) اعتقادی ندارد، اوج خوش سلیقگی فیلمساز و مسئولین تلویزیون را نشان می دهد.

این پیام سیاسی نشان داد چگونه با وجود ضعفهای شدید این مجموعه، مسئولان تلویزیون به شدت از آن دفاع كرده و حتی برگزاری جلسه ای برای بررسی مشكلات سریال را به شدت تكذیب كرده اند؛ چرا كه با صادر كردن چنین پیام سفارشی در یك سریال كلیشه ای، ظاهرا كلیه مشكلات نظارتی و كیفی مجموعه قابل چشم پوشی می گردد!

با این وجود پخش این سریال با واكنشهای بسیار منفی در بین طیف ارزشی مواجه شده است. به عنوان نمونه، سیدعباس سیدنژاد نویسنده وبلاگ روتین های یك طلبه نوشته است:

آن دسته از كسانی كه خجالت می كشند ونمی توانند دوست دختر و دوست پسر پیدا كنند. یا داداش و یا پدر و مادرشان نمی گذارند و گیر می دهند! یا اینكه كسی آنها را به خاطر زشتی چهره و موقعیت انتخاب نمی كند! و یا اینكه پول ندارند و غیره ،  در این طرح شركت كنند.

شما با كمترین هزینه صاحب دوست دختر و دوست پسر می شوید.

فواید این طرح:

۱- هیچ كس نمی تواند جلوی شما را بگیرد!

۲- هیچ كس اصلا نمی تواند شما را ببیند!

۳- با دوست پسر و دوست دخترتان به هر نقطه از ایران وجهان كه دوست دارید، می تواند سفر كنید.

۴- وسیله ایاب و ذهاب هم منحصر به فرد می باشد!

۵- دست برادر و پدر و مادر هم به شما نمی رسد و شما می توانید در عین حال آنها را دیده و به آنها پوزخند هم بزنید!

۶- هزینه موبایل و پیامك شما به صفر می رسد!!!

۷- از گشت ارشاد هم خبری نیست!

  و مزایای دیگر...

مراحل اجرای طرح:

بسیار ساده است؛

یك عدد پاره آجر یا آهن پاره را برداشته و به نقطه مشخصی در كله خودتان بكوبید درحدی كه كاملا نمرده و به حالت " كما " بروید. شما در این حالت  راحت و آسوده با دوست دختر و دوست پسر خود ارتباط برقرار خواهید كرد، با شرایطی كه بالا عرض كردم. به همین سادگی!

ما برای عملی بودن طرح خود توصیه می كنیم از سریال "5 كیلومتر تا بهشت" شبكه 3 دیدن فرمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

با این فیلم ها و سریال ها ارتباط دختر و پسر رو تو این دنیا خوب خوب جا انداختید كه دست شما درد نكنه، شما رو به جان مادرتون دیگه با عالم قبر و احتضار و برزخ بازی نكنید...

از طرفی؛ این پسره كه اینقدر با حیا بوده كه به دختره نگفته دوسش داره، و آدمی متشرع بوده ، چرا روحش اینقدر پررو هست؟؟؟ بی خود نیست كه بلا نسبت شما میگن " ای تو اون روحت! "

بعدش بد نیست این فیلم نامه نویس ها قبل از نوشتن و ساختن این فیلم ها یه مطالعه ی عمیق بر عالم روح و برزخ داشته باشند.

اصلا اگر ما نخوایم درباره روح بدونیم باید كیو ببینیم؟

خداوند در قرآن درباره روح اینطور می فرماید:

"و یسئلونك عن الروح قل الروح من أمر ربی و ما أوتیتم من العلم الا قلیلاً " از تو درباره روح سؤال می‏ كنند، بگو:روح از فرمان پروردگار من است و جز اندكی از دانش به شما داده نشده است".

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان درباره این آیه اینگونه می فرماید:"قل الروح" پاسخ كافی است از سؤال از روح و آن این كه روح از مقوله امر است كه فقط با امر الهی دفعتاً موجود می‏ شود. لذا معنای "مااوتیتم من العم الا قلیلاً " این است كه؛ علم به روح كه خداوند به شما داده، اندكی از بسیار است، چون روح موقعیتی در عالم وجود دارد و آثار و خواصی در این عالم بروز می‏دهد كه بسیار بدیع و عجیب است و شما از آن آثار بی خبرید.

شكی نیست كه محتوای این گونه فیلم ها از نوشته های بعضی از كتب غربی و دانشمندان آنها است كه ظاهرا بدجور فیلم سازان مارا جو گیر كرده است.

گفتنی است تم اصلی این سریال یك روح دختر و پسر است كه با هم دوست هستند و یكی از نقاط ضعف جدی آن، ارائه مستقیم و ناشیانه پیامهای به اصطلاح اخلاقی از زبان شخصیتها مثل حاج فتح الله و حاج آقا میرمیران است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمود
|
GERMANY
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
4
26
میخواید گشت ارشاد بذارید برای روحهای سرگردان هم؟!!! اصلا کلا هیچ ارتباطی بین مرد و زن نباید باشه؟ بابا اون با حجاب کامل این هم با محاسن و متشرع! دیگه چه کار کنند که شما اجازه بدید؟ تازه یکیشون هم که جهنمیه که نگید بدآموزی داره. اصلا کلا فیلم و سریالها بذاریم زنانه و مردانه بشه! بهتر نیست.؟
حمید
|
UNITED STATES
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
5
15
سریال بسیار خوبی است و مردم هم انرا دوست دارند. تا کور شود هر انکه نتواند دید. نویسنده این مقاله مرا بیاد مفتی وهابی می اندازد که فتوا داده بود پدر و دختر بدون حضور مادر نباید تنها باشند. هر دو ایشان دنیا را فقط از منظر روابط جنسی می بینند. نویسنده برای روح هم احساس مادی قائل است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
2
20
اه اه اه اهههههههههه بابا بسه دیگه ناراحتید همین 2-3 سریال رو هم تحریم کنید فقط بشینیم راز بقا ببینیم
زرشک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
8
11
واقعا فیلم مزخرفیه حالا نمیشد به جای دختره یه پسر یا یه پیر مردی چیزی بود؟ در کل بحث جنس مخالف رو ندارم ولی دختره به دل نمیشینه و نچسبه
...
|
UNITED STATES
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
0
بمیرین با این تحلیلاتون
شیرین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
0
0
فیلم های آقای افخمی حرف ندارن.
zahra
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
0
aaaaaaaaaaalie harf nadare dame aghaie afkhami garm az bas mardome iran oghde in joor ravabeto daran be cheshme bad behesh nega mikonand baba in 2ta roha chi kare ham daran bezarin zendegi konan
نظرات بینندگان