arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۰

2 ميليون درخت درمعرض نابودي است

هميشه وقتي حرف از برگ ريزان به ميان مي آمد، به ياد پاييز مي افتاديم؛ ولي اکنون خزان در تابستان رخ داده و برگهاي درختان سر به فلک کشيده در حال ريزش است. اگر سري به خيابانهاي شهر اصفهان بزنيد و يا در پياده روها قدم برداريد، در اين گرماي تابستان شاهد جلوه هايي از پاييز خواهيد بود، زيرا برگهاي برخي از درختان زرد و خشک شده و روي آسفالت خيابانها و سنگفرش پياده روها ريخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
راضيه کشاورز: هميشه وقتي حرف از برگ ريزان به ميان مي آمد، به ياد پاييز مي افتاديم؛ ولي اکنون خزان در تابستان رخ داده و برگهاي درختان سر به فلک کشيده در حال ريزش است. اگر سري به خيابانهاي شهر اصفهان بزنيد و يا در پياده روها قدم برداريد، در اين گرماي تابستان شاهد جلوه هايي از پاييز خواهيد بود، زيرا برگهاي برخي از درختان زرد و خشک شده و روي آسفالت خيابانها و سنگفرش پياده روها ريخته است.
شهردار اصفهان کم آبي و خشکي رودخانه زاينده رود را علت اين اتفاق مي داند و مي گويد: خزان زودرس درختان از شرق اصفهان شروع شده و به سمت غرب در حال توسعه است، زيرا درختان تنومند اين کلانشهر فقط به صورت غرقابي آبياري مي شوند.به هر حال واقعيت اين است که فصل جواني درختان شهر کوتاه شده و آنها در تابستان گرفتار خزان مي شوند.

2 ميليون درخت در معرض نابودي!

رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان بي آبي رودخانه زاينده رود در اين روزها را تهديدي جدي براي فضاي سبز و درختان اين کلانشهر مي داند و مي گويد: با اين وضعيت 2 ميليون اصله درخت اصفهان در معرض نابودي قرار گرفته است.
عباس حاج رسوليها با ابراز نگراني و تأسف در اين خصوص مي افزايد: مجموع درختکاري شهر اصفهان در سطح سه هزار و 100 هکتار انجام شده است که براساس استانداردهاي جهاني در مدت 24 ساعت مي تواند بيش از سه هزار و 600 تن گاز CO2 و معادل 44 تن گرد و غبار معلق در هوا را جذب نمايد.
وي با اشاره به اينکه اين ميزان فضاي سبز با توليد دوهزار و 400 تن اکسيژن در هر 24 ساعت نقش مهمي در تلطيف هوا و قابل تحمل نمودن محيط زندگي در شهر آلوده اصفهان دارد هشدار داده آثار خشکسالي بر فضاي سبز اين شهر بزرگ در جوار کوير بسيار خطرناک است و در حال حاضر درختان شهر در حال خشک شدن هستند.
در اين ارتباط پيام جواديان معاون فني اجرايي سازمان پارکها و فضاي سبز شهرداري اصفهان، درجه زياد حرارت و آلودگي هوا را دليلي بر خزان زودرس درختان اصفهان در تابستان امسال دانسته و مي گويد: آبياري نامتناوب و تغيير آب و هوا باعث ايجاد خزان زودرس درختان شده است.
وي ادامه داد: زماني که درجه حرارت بالا رود، در درختان تنش ايجاد شده و در صورتي که تناوب آبياري رعايت نشود، ممکن است به درخت شوک وارد شود و همين عاملي بر پاييزي شدن زود هنگام درختان است.
جواديان تصريح مي کند: اگر زمان آبياري يک تا دو روز به تعويق بيفتد، خزان زودرس ايجاد مي شود.
با اينکه اين کارشناس دليل برگ ريزان زود رس را گرماي تابستان امسال مي داند، اما درختاني هم که در حاشيه رودخانه با دماي خوبي رشد کرده اند باز هم خزان زودرس را تجربه کرده اند.
معاون فني اجرايي سازمان پارکها و فضاي سبز شهرداري اصفهان با اشاره به اينکه اين موضوع تنها مشکل اصفهان نبوده و در پايتخت و بقيه شهرها نيز اين معضل وجود دارد، مي گويد: اين امر در تهران شدت بيشتري داشت، به طوري که مي توانستي درختاني را ببيني که حتي ده برگ هم روي آنها در تابستان نمانده بود.
وي با اعلام اينکه در سال جاري اقدامهاي خوبي براي جلوگيري از خزان زودرس درختان انجام گرفته، بيان داشت: آبياري منظم و عميق مي تواند به نجات اين درختان در مقابله با کمبود رطوبت و آب کمک کند.
اما با تمام اينها درختها هر سال در بهار و تابستان با خزان زودرس مواجه مي شوند و تا به پاييز برسند زمستانشان را تجربه کرده اند؛ اين امر با توجه به اينکه اين درختان ميراث طبيعي و بخشي از ثروتهاي شهرهاي ايران به شمار مي رود يک فاجعه زيست محيطي است.

وضعيت درختان نيازمند اقدامهاي ضربتي

بابک صادقيان مسؤول آزمايشگاه هوايي محيط زيست استان اصفهان هم از اين موضوع اظهار نگراني مي کند و مي گويد: در حال حاضر 65 درصد آلودگي ها از وسايل نقليه بوده و اين به غير از آلودگي هاي نيروگاه ها، صنعت و عوامل طبيعي است و آنها نيز از چرخه آلودگي مبرا نيستند.
از ديدگاه اين کارشناس محيط زيست شهري، وضعيت امروز درختان نيازمند اقدامهاي ضربتي است، اما گويا طرح ضربتي تنها براي دور برگردان ها و پر کردن چاله هاي شهر است.
با اينکه سازمان پارکها و فضاي سبز شهرداري اصفهان موظف شده طرح ساماندهي و حفاظت از درختان را بر عهده بگيرد، اما در سالهاي گذشته درختان در فصل شادابي مي ميرند و تهيه طرحهاي مطالعاتي مقطعي نمي تواند اقدامي مناسب براي نجات درختان از گرداب سيمان و آلودگي هوا باشد.

درختان شهر خميده مي شوند

علي رضا نصر اصفهاني عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز تأکيد مي کند: با توجه به خشکي زاينده رود اکنون فضاي سبز و درختان شهر به وسيله تانکر آبياري مي شوند، اين در حالي است که درختان کهن شهر به وسيله تانکر سيراب نمي شوند.
سرپرست سازمان پارکها و فضاي سبز شهرداري اصفهان گرماي زياد، کم آبي و آلودگي هوا را از دلايل زرد شدن برگ درختان عنوان مي کند و مي افزايد: زرد شدن درختان واکنش طبيعي درخت در برابر تنش هاي محيطي است، در واقع هر ساله در فصل تابستان بر اثر شوک افزايش گرما، اغلب درختان پهن برگ و ضعيف دچار خزان زودرس مي شوند و اين موضوع در سالهايي که دماي هوا يکباره بالا مي رود، بيشتر نمود دارد.
فتحي ادامه مي دهد: وقتي تعادل بين جذب آب توسط ريشه و دفع آن به وسيله برگ برهم خورد، درخت تعدادي از برگهاي خود را به صورت طبيعي براي ايجاد تعادل از دست مي دهد.
وي با اشاره به اينکه درختان زينتي، چنار و نارون بيشترين درختان موجود در شهر اصفهان هستند، تصريح مي کند: درختاني همچون چنار تحمل دماي بالاي 37 درجه را ندارد، از اين رو در سالهاي اخير که درجه حرارت هوا بسيار بالا است با اين معضل مواجه هستيم.
وي آلودگي هوا را از ديگر دلايل زردي درختان مي داند و مي گويد: آلاينده ها از طريق برگ، جذب و وارد بافتهاي گياه شده و فعاليت آن را مختل مي کنند.
نظرات بینندگان