arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۰

داستان هاي علمي- تخيلي واقعيت مي يابند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آدم ها ضد گلوله مي شوند.
پژوهشگران به کمک مهندسي ژنتيک، بزهايي توليد کرده اند که شير آنها داراي همان پروتئين هايي است که در تار عنکبوت يافت مي شود.
پس از دوشيدن شير اين بزها و انعقاد اندوخته پروتئيني آن و ريسيدن ماده حاصل، رشته هايي به دست مي آيد که مي توان آنها را براي بافت پارچه اي به کار گرفت که 10 بار مقاوم تر از فولاد است.
دانشمندان اميدوارند با در هم آميختن پارچه ظريفي که بدين ترتيب بافته مي شود با پوست آدمي، ترکيب مستحکمي به دست آيد که حتي در برابر گلوله نيز مقاومت مي کند.
به گفته جليله الصعيدي، بانوي پژوهشگر هلندي، طرح پارچه تار عنکبوتي « s / 6g 329m . 2 » نام گرفته است زيرا براي آزمايش آن از گلوله يک اسلحه کاليبر 22 استفاده شد که وزن و سرعت آن به ترتيب 2/6 گرم و 329 متر در ثانيه بود.
الصعيدي که با يک کنسرسيوم هلندي همکاري مي کند هدف از اين طرح پژوهشي را جايگزيني کراتين پوست(پروتئين سخت و غيرقابل حل که بخش اصلي مو و ناخن و پوست را تشکيل مي دهد) با رشته هاي تار عنکبوتي بيان کرده است.
در اين راستا، نخستين گام روياندن و رشد لايه اي از پوست طبيعي گرداگرد قطعه اي از پوست ضدگلوله بود که حدود 5 هفته به طول انجاميد.
در ويدئويي که در اينترنت منتشر شده، پژوهشگران گلوله اي را به سوي ترکيب پوست طبيعي و تارها عنکبوت شليک مي کنند.
با آنکه نتايج آزمايش هاي انجام شده روي اين بافت مقاوم ابتکاري، کامل و بي نقص نبوده است، الصعيدي از اين طرح به عنوان پيش زمينه به حقيقت پيوستن ماجراهاي داستان هاي علمي- تخيلي ياد مي کند.
او به پيشينه ديرينه ابريشم و کاربرد آن در جنگ ها اشاره مي کند و اينکه چنگيزخان مغول با اطلاع از مقاومت بافته هاي ابريشمي، دستور داده بود سوارانش جليقه هاي ابريشمي بپوشند. اينک نمونه هاي مدرن آن جليقه ها مي توانند در برابر گلوله مقاومت کنند.
اما پژوهشگران هلندي يک گام پيش تر گذاشته و به جاي جليقه دست و پا گير عصر چنگيزخان مي خواهند کراتين پوستي را که سختي بيروني ترين لايه بدن در نتيجه عملکرد اين پروتئين است با پروتئين تار عنکبوت جايگزين کنند.
براي اين کار ژن هايي که فرايند توليد تار را در عنکبوت کنترل مي کنند به نقشه ژنتيکي انساني(ژنوم) اضافه مي کنند تا انسان ضدگلوله شود.
درک موجودات ترابشري و فراانساني هنگامي آسان تر مي شود که يک بافت زايشي ضدگلوله از جنس تار عنکبوت با نمونه آزمايشگاهي پوست انسان ترکيب و ادغام شود.
چندين دهه از ساخت و تکامل جليقه هاي ضدگلوله گذشته است اما پوستي که بتواند آنها را از دور خارج کند تاکنون تنها در انحصار فيلم ها و داستان هاي عملي- تخيلي بوده است. مشهورترين نمونه سينمايي انسان هاي رويين تن، سوپرمن يا مرد فولادي است که گلوله ها در برخورد با بدن او کمانه مي کردند.
نظرات بینندگان