arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۸ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

چرا عربستان از سرمایه‌گذاری برای ساخت "مجلس جدید تاجیکستان" منصرف شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان سعودی قرار بود برای ساخت مجتمع جدید مجلس تاجیکستان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای داشته باشد که اخیراً از این اقدام منصرف و حمایت مالی چین جایگزین آن شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، اوایل ماه می سال جاری بود که اعلام شد عربستان سعودی می‌خواهد برای احداث ساختمان جدید دولت و مجلس تاجیکستان در شهر دوشنبه 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند.

اما در 19 ژوئیه سال جاری، رئیس کمیته معماری جمهوری تاجیکستان خبر داد که ساختمان جدید مجلس تاجیکستان با وام بلاعوض کشور چین ساخته می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی از سرمایه‌گذاری برای ساخت این مجتمع منصرف شده است.

عبدالغنی ممدازیموف، کارشناس تاجیکی طی مصاحبه با "خبرگزاری اسپوتنیک" گفت: ما تاجیک‌ها از دیدگاه تبارشناختی و زبانی به ایران نزدیک‌‌تر هستیم، ولی از نگاه دین باوری با عربستان سعودی اشتراک بیشتری داریم.

وی افزود: شاید همین موارد موجب اختلاف شده است؛ عربستان سعودی این اواخر، یعنی پس از نشست سران کشورهای اسلامی مسلمان نشین و آمریکا در ریاض، سیاست دیگری را دنبال می‌کند. همچنین بحران قطر را  هم باید در نظر گرفت که طی آن دوحه و ریاض به اختلافات جدی رسیده‌اند، در حالی که قطر در تاجیکستان بزرگترین مسجد را می‌سازد. از این رو مسئله بسیار پیچیده است و بررسی‌های دقیق‌تری را می‌طلبد.  

به گزارش تسنیم، مسئله حضور اقتصادی و فرهنگی عربستان سعودی در تاجیکستان  تقریباً از 2 سال گذشته آغاز شده است. سعودی‌ها تلاش می‌کنند در پوشش فعالیت‌های اقتصادی به تبلیغ افکار دینی خود بپردازند.

منطقه آسیای میانه و به ویژه کشور تاجیکستان در مرکز شعله زیر خاکستر تهدیدات تروریستی و افراط گرایانه قرار دارد. همسایگی با افغانستان هم بر تهدیدآمیز بودن این مورد افزوده است، چراکه ناامنی‌های موجود در افغانستان و انتقال آن به نگرانی اصلی مقامات کشورهای منطقه تبدیل شده است.

تدابیر کشورهای این منطقه و همسایه آنها مانند روسیه و چین جهت جلوگیری از تهدیدات و ایجاد دیوار دفاعی در قالب سازمان‌هایی نظیر همکاری شانگهای و یا اقدامات دو جانبه با جدیت پیگیری می‌شود. حتی سازمان ملل هم با اتخاذ دیپلماسی پیشگیرانه خود در قبال این منطقه تلاش کرده تا از شروع هرگونه اتفاق تروریستی جلوگیری کند.

در این شرایط حضور عربستان سعودی به عنوان منشاء این افکار افراطی در تاجیکستان خطر بزرگی است، اگرچه مقامات کشورهایی مانند چین و روسیه به دلیل منافع اقتصادی ناشی از منابع نفت عربستان یا ارتباط با این کشور، از اعلام رسمی و آشکار این تهدید خودداری می‌کنند، اما در اعمال سیاست‌های خود به این موضوع با حساسیت و دقت خاصی می‌نگرند و برنامه‌هایی را جهت مقابله با آن و یا حداقل کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های تروریستی و افراطی دنبال می‌کنند.
نظرات بینندگان