arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

70 درصد مردم هیچ اطلاعی در مورد قوانین تسهیلات بانکی ندارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس گزارش بانک مرکزی، اکثر مردم جامعه هیچ‌گاه در مورد تسهیلات بانکی که عقود اسلامی نیز نامیده می شود، مطلبی نشنیده‌اند و درصد زیادی نیز معنی آن نمی دانند، بنابراین نیاز است که با توجه به رکود اقتصادی کشور، افراد با کسب اطلاعات لازم در مورد عقود بانکی این تسهیلات را دریافت کنند .

به گزارش انتخاب، «محمدرضا جعفری ندوشن» کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد:‌ درحال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور بهترین عقد، عقد بانکی مرابحه است .

وی افزود: مرابحه معامله‌ای بانکی است که فروشنده قیمت تمام شده کالا را به اطلاع خریدار رسانده و سپس تقاضای مبلغ یا درصدی به عنوان سود می‌کند .

جعفری با بیان این‌که عقد مرابحه می‌تواند به صورت نقد یا نسیه منعقد شود تصریح کرد: در صورتی که مرابحه به صورت نسیه منعقد شود، نرخ سود آن بیشتر می‌شود .

این کارشناس بانکی افزود: قرارداد مرابحه به طور طبیعی می‌تواند 80 درصد از نیازهای صنعت بانکداری را پوشش دهد .

وی با اشاره به این‌که مرابحه می‌تواند نیازهای کالایی را پوشش دهد و بانک نیز با دریافت سود به تأمین نیازهای کالایی متقاضیان می‌پردازد خاطرنشان کرد:‌ براساس مطالعات انجام شده در نظام پولی‌ومالی کشور، 70 درصد منابع مالی برای خرید کالاها اختصاص می‌یابد .

جعفری در ادامه با اشاره به این‌که بخش اعتباری یکی از بخش‌های اقتصاد واقعی است اظهارکرد:‌ در بانکداری ربوی ملاک بازار پول است و سایر بازارها نیز خود را با بازار پول هماهنگ و تنظیم می‌کنند .

قرارداد مرابحه 80 درصد نیازهای صنعت بانکداری را پوشش می‌دهد

این مقام مسئول اضافه کرد:‌ این درحالی است که بنابر گزارش بانک مرکزی 70 درصد از مردم جامعه هیچ‌گاه درمورد عقود اسلامی مطلبی نشنیده‌اند، 17 درصد شنیده و معنی آن را نمی‌دانند و 13 درصد شنیده و معنی آن را نیز می‌دانستند.

وی با بیان این‌که خرید دین یکی دیگر از عقود اسلامی است افزود: این عقد در شرایط رکود اقتصادی به شرطی که اسناد تجاری ناشی از معاملات تجاری واقعی باشد می‌تواند ابزار معاملاتی خوبی به شمار آید .

وی با اشاره به این‌که عقد خرید دین به دلیل ریسک پایین برای بانک‌ها مناسب‌تر است افزود: یکی از مزایای خرید دین نسبت به عقود مشارکتی این است که در عقد خرید دین عمده کار را مشتری انجام می‌دهد اما درعقودمشارکتی ارزیابی و نظارت برعهده بانک‌ها است .

جعفری گفت: به عقیده کارشناسان ارشد نظام بانکداری اسلامی، پیمانکاران در اسناد خزانه اسلامی از دولت طلبکار بودند و هر طلب واقعی می‌تواند موضوع خرید دین باشد .

این کارشناس امور بانکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به طورکلی عقود اسلامی در نظام بانکی شامل: تسهیلات قرض الحسنه، مضاربه، فروش اقساطی، مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، اجاره به شرط تملیک، سلف، مزارعه،‌مساقات، خرید دین، سرمایه‌گذاری مستقیم و قرارداد جعاله است .

گسترش امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی از طریق جعاله

«محمد رضایی» سرپرست اداره امورشعب بانک ملی استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد قرارداد جعاله گفت: ‌به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی در ایران در قانون عملیات بانکی بدون‌ربا به بانک‌ها اجازه داده شد تا از عقد جعاله در نظام بانکی استفاده شود .

وی با اشاره این‌که جعاله در لغت به معنای اجرت و دستمزد است بیان کرد: جعاله عبارت است از التزام شخص جاعل یا کارفرما به ادای اجرت معلوم درمقابل انجام عملی معین طبق قرارداد .

سرپرست اداره امور شعب بانک ملی افزود: در این عقد شخص ملتزم را جاعل، طرف قرارداد را عامل و اجرت را جعل می‌نامند .

رضایی با اشاره به این‌که عقود مبادله‌ای، عقودی هستند که سود آنها مشخص است اظهارکرد: بازپرداخت جعاله از نظر مدت به سه گروه کوتاه، میان و بلند مدت تقسیم می‌شود یعنی این قرارداد هم در زمان‌های مختلف و هم در بخش‌های مختلف قابل استفاده است .

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضرخرید و فروش سهام، گشایش اعتبارات اسنادی، صدورضمانت نامه‌های بانکی، تعمیر و احداث ساختمان می‌تواند در قالب جعاله در بانک‌ها انجام شود.
نظرات بینندگان