arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

رییس جمهوری آلمان: روابط اروپا و آمریکا هرگز تا این حد نامعلوم نبوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'فرانک والتر اشتاین مایر' رییس جمهوری آلمان در انتقادی دوباره از دولت آمریکا گفت که روابط اروپا و آمریکا و به طور خاص روابط آلمان و آمریکا هرگز تا این حد نامعلوم نبوده است اما درعین حال ابراز امیدواری کرد که عناصر دیگری در آمریکا به حفظ روابط کمک کنند.

به گزارش انتخاب، اشتاین مایر در تازه ترین گفت وگوی خود با شبکه تلویزیونی ZDF گفت که هرچند از بسیاری از مسائل در ریاست جمهوری دونالد ترامپ 'آزرده' شده است اما با این حال همچنان برای روابط دو سوی اقیانوس اطلس امیدوار است.
 
اشتاین مایر گفت: البته تمام آمریکا روابط فراآتلانتیک را فراموش نکرده است و بنابراین اعتقاد دارم که در سیاست آمریکا اصلاحات و تصحیح خطاهایی درمورد شرایطی که اکنون شاهدش هستیم انجام خواهد شد.
 
هرچند رییس جمهوری در آلمان معمولا از اظهارنظر درباره مسائل سیاسی و روابط خارجی خودداری می کند اما اشتاین مایر که در مقام وزیر امور خارجه آلمان نیز از منتقدان سرسخت ترامپ بود، در مقام ریاست جمهوری هم از ابراز عقیده خود نسبت به ترامپ و روابط با آمریکا ابایی ندارد.
 
اشتاین مایر در گفت وگوی یکشنبه شب با ZDF به آلمانی ها هشدار داد که در برخورد با آمریکا از تکبر اخلاقی خودداری کنند و گفت: دموکراسی آلمان بدون آمریکا نمی توانست وجود داشته باشد و توسعه اقتصادی ما بدون 'طرح مارشال' وجود نمی داشت.
 
اشاره او به کمک های آمریکا برای بازسازی آلمان و اروپا پس از جنگ جهانی دوم بود.
 
رییس جمهوری آلمان گفت: به همین علت توصیه می کنم که همه چیز را نادیده نگیریم هرچند که اعتراف می کنم نسبت به خیلی چیزها (در مورد آمریکا) آزرده خاطر هستم.
 
اشتاین مایر در سال های 2005 تا 2009 و بار دیگر از 2013 تا 2017 وزیر امور خارجه آلمان بود و حضورش در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 یکی از مهمترین فعالیت های او در عرصه دیپلماسی بین المللی بوده است.
 
او در انتخابات 12 فوریه (24 بهمن) در 'مجمع فدرال' آلمان با حمایت بلوک تحت رهبری حزب اتحاد دموکرات مسیحی مرکل و همچنین حزب سوسیال دموکرات توانست در دور اول رای گیری با کسب 931 رای از مجموع 1239 رای به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری آلمان پس از جنگ جهانی دوم انتخاب شود و از روز 29 اسفند سال گذشته کار خود را در این مقام آغاز کرد.
اشتاین مایر در مقام وزیر امور خارجه از جدی ترین منتقدان ترامپ بود.
 
او روز 9 نوامبر (19 آبان) در واکنش به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا گفت: این نتیجه چیزی نبود که بسیاری از آلمانی ها انتظارش را داشته باشند اما به هرحال آن را می پذیریم.

وی در پیامی توییتری همچنین درباره انتخابات آمریکا نوشت: این انتخابات جراحت های عمیقی برجا گذاشت که بهبود یافتن آنها آسان نخواهد بود و اکنون اولین وظیفه پیش روی ما این است که بر شکاف ها و اختلافات غلبه کنیم.

وی با بیان اینکه باید با این حقیقت کنار بیاییم که سیاست خارجی آمریکا از این پس کمتر قابل پیش بینی خواهد بود،‌ درعین حال گفت که حفظ روابط کارآمد فراآتلانتیک پایه و اساس غرب است و نباید آن را رها کنیم.

اشتاین مایر اوایل بهمن ماه نیز در مقاله ای نوشت: پس از به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا ، 'نظم قدیمی جهانی به پایان رسیده است' و به سمت دورانی پرآشوب در حرکت هستیم.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان