arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

چرا سکه روزهای اخیر ارزان شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گقت: در دو هفته اخیر که قیمت های جهانی طلا ، افزایش ۲.۵ تا ۳ درصدی داشت ، قیمت سکه در داخل کشور کاهش یافت که هم اکنون در حال واقعی شدن است.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، محمد کشتی آرای افزود: انتظار می‌رفت با افزایش قیمت جهانی طلا قیمت طلا و سکه در داخل کشور هم افزایش یابد، اما برخلاف قیمت طلا که متناسب با قیمت جهانی است قیمت سکه کاهش یافت که علت اصلی آن کاهش تقاضا و کاهش یا تثبیت نرخ ارز بود.

وی اضافه کرد: در ماههای گذشته تفاوت قیمتی روی قیمت سکه در ایران با قیمت اصلی و جهانی طلا ایجاد شده بود که با کاهش تقاضا در هفته‌های اخیر این افزایش قیمت از بین رفت البته در حالی که قیمت‌های جهانی طلا افزایش می‌یافت در ایران بیشترین کاهش قیمت در هفته‌های اخیر روی قیمت‌های نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی بوده است.

کشتی آرای گفت: هم اکنون قیمت سکه با توجه به قیمت جهانی طلا و قیمت ارز، واقعی شده و تفاوت قیمت موجود از بین رفته است.

وی با بیان اینکه نوسانات در قیمت طلای جهانی و قیمت ارز در ایران اگر در حالتی غیر از شوک یا کاهش شدید، باشد نوسانات جزئی محسوب می‌شود، گفت:: گاهی اوقات تقاضا به ویژه برای سکه افزایش می‌یابد که با احتمال کمبود سکه در بازار ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد، اما در شرایط کنونی چنین اتفاقی نیفتاده و با بررسی هایی که امروز انجام داده ایم، قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جهانی برابر است و تفاوت زیادی روی قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت: قیمت سکه کاهش یا افزایش می‌یابد، افزود: قیمت سکه واقعی شده است بنابراین هر کسی بخواهد خریدی انجام دهد و یا هر تصمیمی بگیرد منطقی است که در شرایط کنونی انجام دهد.

کشتی آرای گفت: با وجود اینکه قیمت جهانی طلا قابل پیش بینی است، اما اتفاقات غیرقابل پیش بینی هم می‌تواند روی قیمت طلا تاثیر بگذارد که در شرایط کنونی با توجه به مناسب بودن وضع اقتصادی و سیاسی و همچنین جایگزینی آرامش با تنش‌های سیاسی در چند ماه گذشته، بازار جهانی و همچنین بازار داخلی طلا با ثبات شده است.

امروز، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی (طرح امام) یک میلیون و 207 هزار تومان؛ سکه طرح جدید یک میلیون و 170 هزار تومان، نیم سکه 621 هزار تومان، ربع سکه 363 هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی هم 244 هزار تومان بوده است.
نظرات بینندگان