arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

80 درصد معتادان پس از ترک به مصرف مواد روی می‌آورند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه 4 میلیون و 700 هزار نفر به صورت تفننی مواد مخدر مصرف کرده و از میان آنها 2 میلیون و 808 هزار نفر معتاد دائمی هستند، گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط 20 درصد از معتادان پس از ترک به مواد رجوع نمی‌کنند.

به گزارش انتخاب، سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با فارس، گفت: باید به کمیسیون قضایی مجلس بابت مطرح کردن توزیع مواد مخدر دولتی تبریک گفت چرا که خیلی‌ها جرأت ورود به این حوزه را ندارند.

وی ادامه داد: دستور قانونی برای این موضوع بوده اما نمی‌توانستیم هیچ گاه این را اجرا کنیم و امیدوارم نمایندگان مجلس سفت و سخت پایش بایستند.

موسوی، گفت: 2 میلیون و 800 هزار نفر معتاد دائمی که با آمار تفننی به 4 میلیون و 700 هزار نفر می‌رسند در آخرین پیمایش اعلام شده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت 20 درصد از آنها پس از ترک به آن برنمی‌گردند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی، ادامه داد: 75 درصد زندانیان نیز مستقیم و غیرمستقیم درگیر مواد مخدر هستند بنابراین باید گفت که طرح توزیع مواد مخدر دولتی سیستم پیشگیری را تحت تأثیر قرار نداده بلکه مدیریت مصرف انجام می‌دهد و به معنی کاهش مصرف هم نیست بلکه سیستم پیشگیری باید در این زمینه ورود کند.

وی افزود: با این برنامه به اعتیاد پاک‌تر و بدون سرب خواهیم رسید. 4 میلیون معتاد داریم که مواد مصرف می‌کنند و نشان‌ داده که روش‌های موجود اثربخش نبوده است.

موسوی با انتقاد بر اینکه برخی‌ها می‌گویند اثربخشی این برنامه باید ارزیابی شود، گفت: مگر اثربخشی کارهای دیگر را دیده‌ایم که حالا برای این موضوع اثربخشی کنیم. روند افزایشی آمار معتادان نشان می‌دهد که باید علت نشت را پیدا کنیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ادامه داد: به نظر بنده اجرای چنین برنامه‌ای روی برخی جرایم بیماری ایدز و معتادان در سطح خیابان اثر مؤثری خواهد گذاشت و آنچه تا امروز داشته‌ایم نشان می‌دهد که پاسخ درست را نگرفته‌ایم.
نظرات بینندگان