arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶

عربستان غایب بزرگ درقبال حوادث مسجد الاقصی/ موج سواری آل سعود برای مصادره پیروزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان سعودی درقبال حوادث مسجد الاقصی برای برهم نزدن فضای روابط علنی آینده خود با رژیم صهیونیستی غایب بود اما حالا درصدد موج سواری و مصادره پیروزی شهروندان فلسطینی در مسجد الاقصی به نفع خود برآمده است.

به گزارش انتخاب، روزنامه سعودی رای الیوم در گزارشی به قلم خالد الجیوسی به بررسی بازگشایی مسجد الاقصی به روی نمازگزاران فلسطینی پرداخت و نوشت: به محض اینکه دفتر پادشاهی سعودی مدعی شد که تلاش های سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی باعث بسته نشدن مسجد الاقصی و گشوده شدن آن به روی نمازگزاران و برچیده شدن محدودیت ها علیه آنها شد؛ شماری از سعودی‌ها جشن مجازی خود را در شبکه اجتماعی توییتر به راه انداختند و گفتند که شاه آنها با تماس های تلفنی موفقیت آمیز خود، صادق ترین فرد در تحقق وعده هایش بود.

تعدادی از کاربران سعودی هشتگی را با عنوان "الاقصی در قلب سلمان" باز کردند و پشت سرهم با نوشتن مطالب، به ستایش از پیروزی ملک سلمان پرداختند. برخی نیز در این هشتگ، قطر را مسئول آنچه برای مسجد الاقصی روی داد، دانستند. برخی کاربران سعودی نیز تلاش کردند تا نقش ایران در حمایت از مقاومت را کمرنگ کرده و دفاع این کشور از فلسطین را زیرسوال ببرند.

در مقابل، تعدادی از کاربران نیز این هشتگ را به باد تمسخر گرفتند. "کشکول" یکی از کاربرانی بود که نوشت: یمن در قلب سلمان مساوی با وبا است. قطر در قلب سلمان مساوی با اخراج حجاج و محاصره است.

کارشناسان امور داخلی عربستان تاکید می کنند که دولت سعودی  سعودی در قبال حوادث مسجد الاقصی در صحنه غایب بوده است و حتی یک بیانیه قاطع در محکومیت ایجاد گیت های امنیتی اشغالگران در ورودیهای این مسجد صادر نکرد؛ بیانیه ای که دستکم در سطح موقعیت منطقه ای عربستان باشد.

به گفته این کارشناسان، غایب بودن عربستان در صحنه درقبال حوادث مسجد الاقصی و صادر نکردن بیانیه ای در محکومیت اقدام اشغالگران از آنجا نشات می گیرد که مسئولان سعودی مشتاق نیستند که فضای روابط علنی آینده خود با اسرائیل را برهم بزنند؛ بویژه که رسانه های سعودی و برخی مسئولان سعودی این روزها اهمیت همزیستی مشترک با رژیم صهیونیستی را به بهانه حفظ منافع ملت فلسطین و مقدمه چینی برای اعلام عادی سازی کامل روابط با این رژیم تبلیغ و ترویج می کنند.

همواره حفظ آبرو برای سران سعودی اهمیت داشته و آنها پیوسته بدنبال موج سواری در مسائل مختلف بوده اند. به اعتقاد ناظران، سران سعودی در همین راستا به سرعت بیانیه ای درباره مسجد الاقصی صادر کرده و پیروزی شهروندان قدس و مدافعان مسجد الاقصی را به خود نسبت دادند و این پیروزی را انحصارا به خاطر تلاش های خود دانستند که در چند تماس تلفنی خلاصه شد. آنها در بیانیه خود مدعی شدند که این تلاش ها باعث اعمال نشدن محدودیت علیه نمازگزاران فلسطینی شده است.

به گفته ناظران، سران سعودی بعد از صدور این بیانیه به رسانه های تویتری خود نیز دستور دادند که با موج سواری، این دستاورد تاریخی را به نفع عربستان مصادره و برجسته سازی کنند و بدست آمدن آن را به تلاش های شاه سعودی نسبت دهند؛ به گونه ای که حالا باید مسلمانان از سران سعودی به خاطر این دستاورد تشکر و سپاسگزاری کنند.

این درحالی است که فقط باید از شهروندان فلسطینی قدس و مدافعان مسجد الاقصی تشکر و سپاسگزاری کرد که با دلاوریهای خود این دستاورد و پیروزی را رقم زدند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان