arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

وزیر بهداشت: در اختلافات بین رشته‌ای با باج خواهی نمی‌توان کاری از پیش برد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت با اشاره به اختلاف بین رشته‌ای در وزارت بهداشت گفت: بعضی با گردن کلفتی می‌خواهند روی حرف خود بایستند و بعضا رشته‌های مختلف که با یکدیگر اختلافی دارند، جلوی مجلس تجمع می‌کنند در حالی که با باج خواهی نمی‌توان کاری از پیش برد.

 به گزارش انتخاب، دکتر هاشمی وزیر بهداشت در نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان این مطلب و با اشاره به اختلافات بین رشته های علوم پزشکی اظهار کرد:‌ این اخلافات سی سال است وجود دارد و مزمن شده و برخی افرد با گردن کلفتی می‌خواهند روی حرف خود بمانند و رشته‌های مختلف در خیابان تجمع می‌کنند که این موضوعات باید برچیده شود چرا که عده‌ای فرهیخته حسابشان با دیگران متفاوت است و نمی‌توان با باج خواهی کارها را پیش برد. این در حالی است که بیشترین امکان نظرسنجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم است و از این راه می‌توان نظرات را مطرح کرد.

دکتر هاشمی در ادامه گفت: خوشبختانه در معاونت‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی افراد شریف عالم و امانتداری فعالیت می‌کنند که قطعا حضورشان موجب فخر دین و دنیای ما است.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم کارهایی شروع شد که موجب رضایت‌مندی مردم شد و خداوند برکتی دراین کارها قرارد داد که ناشی از همکاری حوزه‌های سلامت بود و باعث شد که علی رغم کاستی‌ها در این حوزه، مردم رضایتمند بوده و اظهار رضایت می‌کردند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دولت دوازدهم مهمترین کاری که باید انجام شود افزایش تحرک موتور حرکت هیات علمی و رضایتمندی آن‌ها است و اساس پیشرفت کشور در گرو توجه به دانشگاه‌ها است اما این توجه صرفا سیاسی نیست، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو 11 به یک است و از این جهت نسبت به برنامه پنجم جلو هستیم اما هنوز با استاندارد جهانی فاصله داریم و باید در این زمینه کمک شود.

هاشمی ادامه داد: ما 1500 عضو هیات علمی جذب کرده‌ایم در حالیکه 10 هزار نفر هیات علمی نیاز داریم و مجلس و سازمان امور استخدامی باید در این زمینه کمک کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی بسیار مهم است افزود: در طول 4 سال گذشته حتی خیلی از فضاهای آموزشی به فضای درمانی تبدیل شد. بنابراین در این حوزه فقیر هستیم.

دکتر هاشمی ادامه داد: در حال حاضر در محیط‌های غیر استاندارد تعداد زیادی دانشجو قرار داده‌ایم و در این زمینه کشور مسیر درستی را طی نکرده است .این در حالیست که هم اکنون نیازمند حداقل 20 هزار تخت بیمارستانی ویژه آموزش هستیم.

هاشمی با بیان اینکه باید به سمت اقتصادی کردن آموزش پیش برویم، گفت: باید اداره دانشگاه‌ها اقتصادی شود و به استقلال دانشگاه‌ها اهمیت داده شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید به نظام پرداخت توجه شود گفت: ما درحال حاضر در مراکز علمی همان نظام پرداخت را داریم که در مراکز درمانی وجود دارد. در حالی که اگر آزمایشگاهی و مرکزی در مراکز علمی درمان را انجام می‌دهد، نباید با مراکز درمانی دیگر نظام پرداخت متفاوتی داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم توسعه فضاهای آموزشی،‌نظام پرداخت، فروش خدمت و ضرورت توجه به اعضا هیات علمی و معیشت آنها گفت: باید توجه ویژه ای به این امور صورت گیرد.

دکتر هاشمی  در ادامه تاکید کرد: ثبات مدیریتی در دانشگاه‌ها و مراکز علوم پزشکی مهم است و باید افرادی که در حوزه طرح تحول آموزش تاثیر گذار بوده‌اند، فعالیتشان ادامه دار باشد و حتی اگر لازم است رییس دانشگاه باید با هماهنگی معاونت مربوطه امکان تغیر داشته باشد البته این به معنای تضعیف مدیریت نیست و برای حفظ مدیران تاثیر گذار و لزوم استمرار برنامه‌های مدت دار است.

94 درصد اعتبارات وزارت بهداشت در محل تعین اعتبار هزینه شده است

وزیر بهداشت در پایان اظهار کرد:‌ طبق گزارشی که دیوان محاسبات به مجلس ارائه کرده، وزارت بهداشت در 94 درصد موارد اعتبارات خود را در جایگاهی که باید، هزینه کرده است در حالی که دستگاه‌های دیگر این کار را انجام نداده‌اند و در مورد یک درصد بودجه هم در مواردی مجلس سختگیری می‌کند و این کار درستی است و ما نمی‌توانیم اعتبارات را در جای دیگر هزینه کنیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان