arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۰
آب از روز عيد فطر براي يک هفته در زنده رود جاري مي شود

حيات دوباره زاينده رود

آب دوباره به زاينده رود برمي گردد. پس از آنكه شكايت بيش از دو هزار نفر از فعالان فرهنگي و شهروندان اصفهان از مديركل آبفاي اصفهان به نتيجه رسيد و جلسه رسيدگي به اين پرونده در شعبه يكم دادسراي عمومي و انقلاب برگزار شد، استانداري اصفهان تصميم به بازگشت يك هفته اي آب زاينده رود گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق: آب دوباره به زاينده رود برمي گردد. پس از آنكه شكايت بيش از دو هزار نفر از فعالان فرهنگي و شهروندان اصفهان از مديركل آبفاي اصفهان به نتيجه رسيد و جلسه رسيدگي به اين پرونده در شعبه يكم دادسراي عمومي و انقلاب برگزار شد، استانداري اصفهان تصميم به بازگشت يك هفته اي آب زاينده رود گرفته است.

داوود شيخ جبلي، معاون عمراني استاندار اصفهان در جلسه ستاد تسهيلات سفر به كاهش آب هاي زيرزميني اشاره كرد و گفت: با وجود درختان مجاور رودخانه زاينده رود، استانداري درصدد است كه از عيد فطر به مدت يك هفته آب را در رودخانه جاري كند.

او مي گويد: اين اقدام در جهت پر شدن آب هاي زيرزميني و برطرف شدن خشكي درختان است و هم اينكه بتوانيم در روزهاي پاياني ماه رمضان فضايي مفرح براي آسودگي و استراحت شهروندان و گردشگران به وجود آيد.

با اين تصميم استانداري اصفهان، پس از مدت ها آبي كه سازمان آب منطقه اي اصفهان به روي قديمي ترين رود مركزي ايران بسته بود به زاينده رود باز مي گردد. در جلسه هفدهم مرداد رسيدگي به پرونده شكايت مردم از عاملان خشكي زاينده رود، نماينده سازمان آب منطقه اي اصفهان گفته بود كه بستن آب زاينده رود با هماهنگي استانداري بوده است اما استانداري اين ادعا را رد كرد.

فروش بيش از حجم آب زاينده رود موجب خشكي اين رود كهن و در آستانه نابودي قرار گرفتن بناهاي تاريخي روي آن شده بود كه تنها با جريان آب، پايدار مي ماندند. علاوه بر اين خشك كردن زاينده رود باعث خشك شدن 420هزار اصله درخت در شرق اصفهان هم شده است.

 طبق قوانين داخلي و كنوانسيون هاي بين المللي كه ايران هم آنها را پذيرفته، اقدام به خشك كردن و تغيير راه هر رودي خلاف قانون و جرم است. آن گونه كه محمدعلي دادخواه، يكي از وكلاي پرونده خشكي زنده رود مي گويد، سازمان آب در خشك شدن آب زاينده رود مقصر و متخلف است.
   
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
1
کاش مسوولان کمی هم به فکر کشاورزانی که درشرق اصفهان بر اثر خشکسالی وبی تدبیری مسوولان در جریان انتقال آب به استان یزد قبل از افتتاح تونل کوهرنگ:بافلاکت روزگار میگذرانند نیز بودند
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
0
نتيجه دادگاه چه شد؟ تکليف کشاورزان شرق اصفهان چيست؟ خسارت وارد شده به کشاورزان را چه کسي بايد پرداخت نماييد؟ايااز نظر شري وعرفي استاندار نيايست باپولي که از فروش اب کسب کرده هزينه کشاورزان وباغداران را بدهد؟اقاي استاندار مانند جهت جلوگيري از انفجار وشورش مردم اصفهان اين کار را براي يک هفته انجام مي دهد وگر نه با باز شدن اب براي يک هفته چنان تاثير مثبتي بر روي ابهاي زير زميني وجود نداردواين کار نيز اشتباه ديگري است.اگر اقاي استاندار وبقيه مسئولين نيز اينکار را مي انداختند گردن امريکا وغرب وغير همم خودشان را راحت مي کردندوهم مردم از اين گرفتاري نجات پيدا مي کردنند. ايکاش به مردم فقط حقيقت را مي گفتند تا مردم خود تصميم به گيرند...
نظرات بینندگان