arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

قرارگاه ثارالله؛ مسئول امنیت روز تحلیف روحانی/ کشف و خنثی‌سازی بیش از 100 تیم تروریستی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: سطح حفاظت منطقه مجلس را در ایام تحلیف از حساس به حیاتی ارتقا داده‌ایم.

به گزارش انتخاب، حسین ذوالفقاری در جمع خبرنگاران درباره اقدامات امنیتی برای روز تحلیف رییس‌جمهور، طرح حفاظت از اماکن دولتی و تاسیسات آب و برق و اقدامات برای مقابله با داعش توضیحاتی ارائه کرد.

اهم اظهارات معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید؛

*تمام پیش‌بینی‌های امنیتی، انتظامی و ترافیکی انجام شده و در کمیسیون حفاظت در وزارت کشور هم تقسیم کار انجام شده است.

*جلسات متعددی برای تامین امنیت مراسم روز تحلیف برگزار شده است، مسئولیت کلی برقراری امنیت بر عهده قرارگاه ثارالله است و وظایف سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و پدافند هوایی هم مشخص شده است. امروز عصر هم جلسه‌ فوق‌العاده شورای امنیت کشور برای مراسم تحلیف برگزار می‌شود زیرا سطح و تعداد هیات‌های دیپلمات شرکت‌کننده در این مراسم سطح بالایی است.

*طرح حفاظت از اماکن دولتی و تاسیسات آب و برق در شورای امنیت کشور تصویب شده است و به شورای عالی امنیت ملی فرستاده شده است.

*اقدامات گسترده ای برای مقابله با داعش در کشور انجام شد و عناصر مختلفی از آنها بازداشت شدند و به تیم های آنها ضربه وارد شد.

*{درباره امنیت مرز‌ها در راهپیمایی اربعین و تدابیر امنیتی در مورد ورود گروهک‌های تروریستی در این برهه زمانی} از زمان حضور داعشی‌ها در عراق یعنی سال ۹۳ با یک جریان تروریستی مواجه بودیم که همواره درصدد بودند وارد کشور شوند. در طول این سه سال ما بالای ۱۰۰ تیم تروریستی را کشف و خنثی کردیم.

* با اشراف اطلاعاتی و تلاش‌های واقعی نظامی و انتظامی و به ویژه اطلاعاتی کشور، این گروهک‌ها خنثی و کشف شدند.

*{با یادآوری حادثه تروریستی ۱۷ خردادماه امسال} به هرحال این گروه تروریستی از تور اطلاعاتی ما عبور کردند اما بعد از این حوادث ما اقدامات بسیار گسترده‌ای را انجام دادیم.

*وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی عناصر بسیاری را در ارتباط با این موضوع مورد هدف قرار داده‌اند. البته باید خاطرنشان کنم برخی از این افراد ناآگاهانه وارد تشکیلات شده بودند اما برخی دیگر برای اقدام تروریستی و با آگاهی کامل وارد چنین گروه‌هایی شده بودند که ما تدابیر دیگری اندیشیده‌ایم.

*بعد از حادثه تروریستی مجلس ما به چندین تیم ضربه زدیم و باید بگویم این حادثه باعث شد برای حفاظت اماکن و تاسیسات طرحی را آماده کنیم و در شورای امنیت اجتماعی به تصویب رساندیم که برای شورای امنیت ملی فرستادیم و منتظر جواب آن‌ها هستیم.

*امیدواریم این طرح در مجلس به تصویب برسد. ما اماکن و تاسیسات را طبقه‌بندی کرده‌ایم تا حفاظت گسترده‌ای برای آن‌ها صورت بگیرد. غیر از مراکز دولتی، تاسیسات آب، ‌ برق و اساسی نیز در این طرح قرار دارد.

*در سال ۹۳ طرح خنثی‌سازی اقدامات تروریستی را به تصویب رساندیم اما با توجه به تغییرات حاصل شده و حوادث عراق و سوریه که گروه‌های تکفیری در آن ضربه خورده‌اند آن را تغییر داده‌ایم. هفته پیش یک هیات ترک به ایران آمدند و ما درباره موضوعات مهم منطقه صحبت کردیم.

*معاونین سیاسی و امنیتی کشور را توجیح خواهیم کرد که با طرح جدید زوایایی که در گذشته پنهان مانده بود روشن شود تا دیگر شاهد حوادثی مانند حوادث تهران نباشیم.

*{با اشاره به دیدار با هیات ترکیه} توافقات خوبی صورت گرفته و با دولت عراق نیز توافقاتی داشتیم تا در مرز عراق و خاک این کشور امنیت زائران را به وجود بیاوریم.

*با دولت عراق به این توافق رسیدیم که از مرز خسروی هم راهپیمایی داشته باشیم. براساس اظهارات دولت این کشور آن‌ها می‌توانند در خاک خودشان امنیت زائران را تامین کنند.

*{در پاسخ به سوالی در مورد ساماندهی کولبرها در مناطق مرزی} از سال 87 مطرح شد که باید فکری برای مرزنشینان شود تا یک فضای تبادل کالا در مناطق مرزی وجود داشته باشد و کمکی به معیشت مرزنشینان شود که در چهار استان کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان این اتفاق افتاد اما بعد از آن شرایط فعالیت کولبرها به گونه‌ای شد که مورد اشکال وزارت اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم معترض شدند چون از ابتدا کالاهای خاصی در نظر گرفته شدند اما رفته رفته فعالیت کولبرها به گونه‌ای شد که آنها به عناصری برای حمل بار کسانی که می‌خواستند از مسیر دیگری کالای خود را وارد کنند تا حقوق گمرکی را نپردازند،تبدیل شدند.

*{با اشاره به اینکه از زمان دولت دهم ابلاغیه‌هایی برای مسدود شدن کولبری صادر شد}در این زمینه دو نظر وجود داشت؛ یکی اینکه جلوی کولبری غیرقانونی گرفته شود و نظر دوم هم این بود که کولبری قانونمند و ساماندهی شود که هم ضرری به تولید داخلی وارد نشود و هم کمکی به معیشت مرزنشینان باشد. وزارت کشور در این زمینه تلاش کرد و پیشنهادات مختلفی به کمیسیون‌های دولت فرستاد که این پیشنهادات در چندین مرحله مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با توافق جمعی گمرک، وزارتخانه‌های اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت کشور پیشنهادی به دولت فرستاده شد که دولت هم آن را تصویب کرد.

*طبق این مصوبه، 15 معبر کولبری در نظر گرفته شده که شش معبر در استان سیستان و برای کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی هر کدام سه معبر در نظر گرفته شده است و تا سقف 900 میلیارد تومان معافیت مرزنشینان در طول یک سال منظور شده است و کالاهایی هم مدنظر است که در تضاد با تولید داخلی نباشد. این مصوبه در مرحله ابلاغ و اجراست و باید ظرف سه ماه آینده کولبری را بر اساس این طرح ساماندهی کنیم.

*{خطاب به کولبرها} مرزنشینان توجه کنند که سقف معافیت‌ها و همچنین مقررات را رعایت کنند تا فعالیت قانونی که ایجاد شده استمرار یابد زیرا اگر تخلفی انجام شود ممکن است مشکلاتی برای این افراد ایجاد کند.
نظرات بینندگان